František Sentenský: Stávka učitelů

ucitelka
6.11.2019 13:01
Už léta pozoruji, jako synek z učitelské rodiny, který si navíc vzal učitelku, co se děje v oblasti školství. Pokusím se o laické vysvětlení toho, co se doopravdy děje. Ze zkušeností ze škol, na které “vidím”. Možná, že jsou nějaké prominentní školy, kde to mají jinak. Ale to se stejně většiny z nás nebude týkat.

Nejprve si zkuste sami odpovědět na jednoduchou otázku – myslí to s námi ti chlapíci v masmédiích dobře a říkají nám vždycky pravdu?

Nepůjdu moc daleko. Stačí včerejší seznam, který by měl jít spíše proti Babišovi, protože to by se teď mělo nosit. To snad chápe každý, ne?

Včera o stávce: Nic, nothing, rien. A jestli mi něco uteklo? Mohlo se stát. Ale nemělo by toto téma zabírat všechny hlavní stránky?

Dnes: Zavřela menšina škol – to půjde ověřit laikovi velice těžce.

Jinými slovy – zase dělají z učitelů pitomce a Vás oblbují. Problémy se maskují, zesměšňují, relativizují.

Položte si teď druhou jednoduchou otázku: chcete mít vzdělané děti? Chcete mít děti, které budou schopny orientace ve svém oboru? Chcete mít sebevědomé děti? Nebo chcete amorfní nic? Nebo něco, co ani neví, na jaký záchod patří?

To není složitá volba, ne?

Takže asi nikdo nechceme, aby na naše děti působili zoufalci, pro které je učitelství to poslední teplé místo? Ono totiž navíc vůbec teplé není, pokud to chcete dělat dobře. Je teplé jen pro ty, kdo to tak pojme. Překvapivě s těmito amorfními kantory, kteří na děti prakticky nemají žádné požadavky, nejsou spokojené ani děti. Jen ti třetího a dalšího pohlaví.

Ale mi přece chceme kvalitní kantory. A ve školách pořád takoví jsou! Pojďme jim pomoci, ať mají prostor pro práci s našimi dětmi a ať se k nim připojí i ti v současnosti už znechucení. Ti zoufalci, co zbydou, se pak vytěsní sami.

 

Teď se podívejme na to slavné zvyšování platů. Moje manželka je myslím v nejvyšší platové třídě a s odměnami za vedení oboru, mimoškolní činnost atd. má možná jeden z nejvyšších platů na škole. Ale je to hodně pod tím, co se uvádí jako průměrný plat!! Tak kde ty peníze mizí? Ministerstvo? Možná. Ale o tom až za chvíli.

Zůstaňme u platů. Ředitel dostane balík peněz na tarifní platy – řekněme, že 100, ať se to dobře počítá. A 25 má na odměny. Tedy dohromady 125. Pak někdo řekne – přidáme 15%. A ředitel musí na tarifní platy přidělit 115. Jelikož ale žádné další peníze nedostane, k dispozici má pořád jen těch 125, na odměny mu zbyde jen 10. Zkrátím to. Je to už tak daleko, že na odměny teď už reálně nemá peníze. Je to zjednodušené, něco malinko se přidalo, ale nikdy ne to deklarované. S těmi odměnami je to ovšem pravda. Ředitel nemá možnost odměnit ty, jejichž práce si váží.

Ještě jednou to pro jistotu zopakuji: Do škol prakticky žádné velké slibované navýšení nedoteklo!! Je to jen hra s čísly pro oblbnutí lidí. Tedy pro oblbnutí Vás. To se netýká nikoho cizího, souseda nebo tak. To se týká zrovna Vás! Vy se pak možná s klasickou českou závistí na učitele naštvete, jak to, že mají takové platy? No nemají. A Vy jste naštvaní jen proto, že si s Vámi někdo nepěkně hraje.

Pořád nevěříte? Tak tady máte reálná čísla:

Do roku 2014 došlo prakticky ke zrušení osobního ohodnocení. Vlivem “navyšování platů”.

V letech 2014 až 2017 se tabulky zvedly asi o 500 Kč! Vzpomenete si, kolikrát jste slyšeli:“...letos jsme učitelům přidali tisíce navíc.”? Vzpomenete, že ano? Protože Vás to tenkrát pěkně nadzvedlo.

V roce 2018 se do tabulek přidalo 10% a do motivačních odměn 5%. Ty ale nikdy nedorazily!!

V roce 2019 bylo slíbeno 15%. Teď je reálný výsledek 8% do tarifů a 2% do odměn.

Co na to Česká televize? Zase ta sladká manipulace: V titulku: Tabulky ukazují průměr přes 39 000, abyste se však dole dočetli, že jde o hrubou mzdu. Tabulka a hrubá mzda je docela rozdíl. Teda býval větší. Ti nejlepší učitelé (a jen ti starší) jsou někde na 35 000 hrubého v tabulce – pro představu. To znamená maximální tarifní třída a maximální odměny! Průměr ani omylem!

Tady se na to můžete podívat: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2711288-ucitele-nasli-na-lednove-vyplatnici-prumerne-39-tisic-vlada-se-pre-zda-ma-zvysovat

Na mainstreamu se můžete podívat i na takové perly, jako: Divím se, proč učitelé stávkují za peníze, proč raději nestávkují za kvalitu školství?

To je ale dobrá otázka. Odpověď? Za kvalitu školství byste přece měli stávkovat Vy, rodiče dětí!

Zpět k ministerstvu. Ať se na školství dívám z jakéhokoliv pohledu. Zeshora, zdola, zleva i zprava, musím nutně dojít jen a pouze ke dvěma reálným variantám:

  • Na ministerstvu začal před 30 lety pořádný mejdan a ještě neskončil.
  • Naše školství chce někdo zničit (za všechno si vezměte jen tu trapnou inkluzi).

Nic jiného totiž nedává smysl. Rychle se chci zastat současného ministra. Ani ne tak zastat, protože ho reálně neznám, jako spíš vyvinit z této situace. Ministr s touto situací moc nenadělá. Zdědil marxistický aparát, kterého se nemůže díky služebnímu zákonu nijak zbavit. A to ani kdyby chtěl.

Ministři obecně nemají zdaleka takovou moc, jaká se jim připisuje. A když začnou koukat moc pod pokličku, jsou rychle vyměněni. Reálnou moc má nevyměnitelný aparát pod ministrem.

To znamená jednu jedinou věc: Pane ministře. Měl byste se přidat na stranu učitelů a ten augiášův chlív vymést. I za cenu velkých ztrát. Nevěřím, že by Vám v tom učitelé nepomohli. A Vy, obyčejní i neobyčejní lidé, byste se měli přidat k těm, kteří se významně podílí na tom, jak bude Vaše ratolest v životě úspěšná. Naše děti za to přece stojí.

Nebo ne?

František Sentenský


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

klokan

    Nominant populistického hnutí ANO samozřejmě, že žádný chlívek vymítati nebude, zavázán svým chlebodárcům splnit svůj úkol při likvidaci odkazu učitele národů J. A. Komenského, kdy současní velkokapitalisté potřebují zlikvidovat samostatné a nezávislé přemýšlení jedinců, aby se s nich stali toliko poslušné loutky plnící jejich ziskuchtivé rozkazy. Své úsilí nám dává přeci naše současné panstvo každodenně najevo. Nepodaří-li se jim zmanipulovat jedince propagandou, rozdělováním a zastrašováním, posléze chemickým práškováním z nebes,, zářením 4  G, 5G. mobilních operátorů a využitím nanočástic a jiných tzv. výdobytků současné vědy a techniky, mají v zásobě polointeligentní stroje po čapkovsky napsáno roboty 4.00 a až 5.00 úrovně.