Hledání „koncepce“ ve vojenském letectvu není zadarmo

albatros
14.1.2012 13:19
Akviziční koncepce v oblasti vojenského letectva vykazuje stále větší turbulence. V Bílé knize o obraně se doporučuje postupně vyřadit dopravní vrtulníky Mi-17 a bitevní Mi-24 ruské výroby a dále do této schopnosti neinvestovat. Doporučuje se pouze investovat do schopnosti dopravního vrtulníkového letectva ve prospěch integrovaného záchranného systému. V rozporu s tím v minulém roce Ministerstvo obrany zamýšlelo dokonce vyměnit 32 nepotřebných vrtulníků ruské výroby, včetně dopravních, za 16 nových amerických útočných vrtulníků MH-6 Little Bird. Integrovaný záchranný systém by tak byl bez podpory vojenských dopravních vrtulníků.

Čerstvá informace z tohoto týdne je, že Ministerstvo obrany uzavře smlouvu o generálních opravách vrtulníků ruské výroby s podnikem Letecké opravny Malešice. Kontrakt resortu umožní, aby si v letech 2012 až 2014 nechal opravit helikoptéry v maximálním objemu zakázky přesahujícím dvě miliardy korun. Předmětem veřejné zakázky jsou generální opravy vrtulníků Mi-8, Mi-17, Mi-171Š a Mi-24/35, kterými jsou vyzbrojeny naše jednotky vzdušných sil. Tedy zase rozpor z koncepcí Bílé knihy - neinvestování do vrtulníků.

Česko je v rámci NATO vedoucím státem iniciativy, která zaštiťuje používání ruských transportních vrtulníků například v zahraničních misích - to je opět v rozporu s Bílou knihou, autoři to zřejmě v době její tvorby nevěděli.    

Ministerstvo nyní řeší, jestli si vedle transportních helikoptér ponechá i bojové vrtulníky Mi 24/35. O případném provedení generálních oprav těchto strojů bude rozhodnuto na základě závěrů připravované koncepce rozvoje vrtulníkového letectva.

Další novinka je, že armáda obnoví po více než roce výcvik na letounech L-39, jejichž provoz byl zastaven po havárii. Výcvik na L-39 byl zastaven 16. prosince 2010 po nehodě letounu u obce Biskupice, kdy letounu za letu vysadil motor. Ministerstvo obrany poté nakoupilo pro letouny L-39 pět motorů.
Dále prý armáda uvažuje o tom, že vrátí nepotřebné letouny L-159 výrobci Aero Vodochody výměnou za to, že zmodernizuje stroje, které armáda používá. Armáda by při této výměně získala za jedno letadlo protihodnotu ve výši dvacet až čtyřicet milionů korun, tedy zlomek jejich původní ceny. Čeští vojáci létají pouze s 24 letadly L-159, 36 jich je v hangárech Aera. Jejich uskladnění a konzervace stojí stát 30 milionů korun ročně. Pět letounů armáda vyměnila za dopravní letadlo CASA C-295, několik jich bylo rozebráno na náhradní díly a výrobu dvoumístných letadel, jeden stroj havaroval.

Závěrem se ptám, proč se vyhazuje zrovna v době krize zbytečně tolik peněz na:

-          Nákupy a montáž motorů do starých letounů L-39, když má armáda k dispozici nové stroje L-159, včetně dvoumístných výcvikových. Kolik vlastně potřebujeme ročně vyškolit nových pilotů?

-          Generální opravy ruských vrtulníků, které podle Bílé knihy mají být postupně vyřazovány.

Tyto rozporuplné a pro daňové poplatníky nešťastné informace jsou naštěstí dostupné v médiích. Zdá se ale, že ministerstvo obrany a vláda drží přísné embargo na informace o připravovaném přezbrojení nadzvukovými letouny, které má být realizováno od roku 2014.

 

novotny
Zabývám se problematikou využití poznatků moderního výzkumu a vývoje pro zlepšení stavu naší společnosti.
Klíčová slova: vláda Petra Nečase, Vondra

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.