Jan Červenka: Ukrajinský boj o povahu pravoslaví

obrazek
6.1.2019 14:46
V současné době média opakují prapodvinou zprávu, která zní: ukrjinská církev si vmohla nezávislsot na moskevském patriarchovi. Jak zjistil Jan Červenka, vše se má poněkud jinak, nežjak to média prezentují. Ano, Ukrajinci vedou bitvu o povahu svého pravoslaví, ale vše se má poněkud jinak. Já ovšem nejsem schopná z toho vvodit t správné závěr, snad někdo zkušenější. Rustam Valentinovič nabízí jeden: "Ce peremoha . Slava Ukrajině. Gerojam slava. Sieg heil. V nacistbanderstáně rozhodnou velkoukrajinci komu budete věřit. Pro jinoveřící postavíme převýchovné koncentrační tábory. Ruskojazyčné zlikvidujeme. Proto je z 50 milionů obyvatel 30. Z debilstánu utíkají. I ti kteří to zavinili. Zvracet. Ať strojí ukr ponad use u sebe doma. Utíkají i majdanutý zmrdi a pak se rozeřvávají v Praze před vystoupením Alexandrovců, na Staromáku sbírají podpisy. Vše co je čeká, si SUGSové zaslouží. Nevycházím z údivu co dokázali dojebat za pět let. Ještě ve 13 roce jsem na Deň Pobedy v Kyjevě byl hrdý na předky díky nimž žijeme a byli jsme normální. Za pár měsíců přijdou američani s majdanem a jsme bandernacistdebil kokoti. V učebnicích páté třídy dějepisu mají v osnovách bandera hrdina moskal nepřítel. A další věci, co se mi nechce vzpomínat, protože bych se rozčílil. Když pominu svoje subjektivní názory, tak ekonomika, měna šla do hajzlu. Zdražování prakticky všech komodit. Teta má 1200 hriveň důchodu. Hrivňa byla skoro 5 korun. Po příchodu slavagerojů je už méně než 80 haléřů."

Po 14 hodiněproběhlatkovátorelaceinaCŤ24,zatímsialemusímevstačitsnovinovýmčlánkem: 

https://www.novinky.cz/zahranicni/493611-konstantinopolsky-patriarcha-stvrdil-nezavislost-cirkve-ukrajiny-na-moskve.html?fbclid=IwAR0sP3cRsj95uS7_KoHnyfLNSc9xyfiuY6gql7VlTFNWCxJ3ByX6SEPdRGs

Jan Červenka: "Zcela zavádějící, hrubě dezinformační článek. Kanonická Ukrajinská pravoslavná církev, ke které se hlásí přes 90 % pravoslavných věřících na Ukrajině a která je plně autonomní církví v kanonické jurisdikci moskevského patriarchátu Ruské pravoslavné církve, s touhle novou "církví", utvořenou dvěma nekanonickými, v rámci pravoslaví neuznávanými rozkolnickými sektami, nemá nic společného. Bartoloměj pak není žádný "duchovní vůdce 300 milionů pravoslavných". Jednotlivé autokefální pravoslavné církve jsou si navzájem rovné a koexistují v tzv. eucharistické jednotě, v jejímž rámci věřící mohou navštěvovat bohoslužby jiných kanonických pravoslavných církví, jež působí územně odděleně. Bartoloměj je v čele prakticky nejmenší z pravoslavných církví a v rámci pravoslaví jako konstantinopolský patriarcha má titul ekumenického (všeobecného) patriarchy (neuznávaný tureckou vládou, pro kterou je Bartoloměj výlučně představený pravoslavných žijících v Turecku, přičemž jako takový je činitelem tureckého ministerstva kultury, pod které spadají náboženské otázky), což mu ale ani v rámci pravoslaví nedává žádnou pravomoc vstupovat do kanonické jurisdikce jiné pravoslavné církve. Tím, že to udělal, stal se sám Bartoloměj rozkolníkem a jeho už Ruská pravoslavná církev i kanonická Ukrajinská pravoslavná církev neuvádějí v rámci svého liturgického dyptichonu, tj. soupisu jmen osob zmiňovaných při bohoslužbě, za něž prosí boha o pomoc, přičemž zárověň obě přerušily tzv. eucharistické spolčení s jeho církví. Žádná z kanonických autokefálních církví pak Bartolomějovo počínání nepodpořila a některé ho už zcela otevřeně odsoudily, i když zatím ještě neuplatnily na rozdíl od UPC a RPC žádné sankce v podobě vyškrtnutí Bartoloměje ze svého liturgického dyptichonu nebo přerušení vzájemného eucharistického spolčení, nemluvě o klatbě, která by mohla taky přijít.

A taky žádná ukrajinská pravoslavná církev se od Moskevského patriarchátu jednostranně neodtrhla, jak tvrdí článek. V 90. letech došlo pouze k tomu, že někdejší kyjevský metropolita Filaret, který se neúspěšně ucházel o post moskevského patriarchy, po svém neúspěchu ve volbě sám sebe prohlásil za kyjevského patriarchu a s malou skupinkou svých přívrženců a masivní podporou státu vytvořil svou vlastní církev známou jako Ukrajinská pravoslavná církev Kyjevského patriarchátu, kterou ovšem žádná z kanonických autokefálních církví nikdy neuznala a všechny církve, včetně té konstantinopolské, na Filareta uvalily klatbu jako na rozkolníka. K Filaretově UPC KP se hlásilo jen minimum věřících hlavně ze západní Ukrajiny, s podporou státu a nacionalistů ovšem filaretovci násilím zabrali řadu kostelů a chrámů a taky několik klášterů. Přesto se obecně tahle církev u pravoslavných věřících s širší podporou nikdy nesetkala a jejími největšími podporovateli a sympatizanty kromě nacionalisticky orientovaných politiků se stali uniáti, respektive řekokatolíci, kteří s pravoslavím nemají už nic společného (uniáti jsou z pohledu pravoslaví odpadlíky, tahle denominace vznikla tím, že část pravoslavné hierarchie a věřících pod tlakem katolické polské nadvlády, přistoupila na tzv. unii s Římem, v jejímž rámci přijala všechna katolická dogmata, tj. především tzv. filioque v rámci formulace Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry a svrchovanou autoritu papeže, a za to si směla ponechat vlastní "východní" liturgii; historicky bylo takových unií několik, např. unie ferrarsko-florentská z roku 1439, ale hlavní byla brestská či brestlitevská unie stvrzená 23. prosince 1595 bulou "Magnus Dominus et laudabilis nimis" papeže Klementa VIII. a přijatá synodem některých pravoslavných hierarchů v Brestu Litevském v říjnu 1596). "Sjednocení", k němuž aktuálně došlo a které je ryze volebním marketingem Porošenka, se týkalo filaretovců a jedné další nekanonické odpadlické minicírkve, tzv. ukrajinské autokefální pravoslavné církve, která za petljurovského režimu na Ukrajině vznikla v roce 1920. Z kanonické UPC se "sjednocovacího synodu" nezúčastnil nikdo, když nepočítám dva v tu chvíli již bývalé biskupy UPC, kteří už předtím přešli ke konstantinopolskému patriarchátu, když ten nad Ukrajinou vyhlásil svůj exarchát. Nová církevní struktura přitom není a nebude autokefální (samosprávnou) církví, ale naopak církví přímo podřízenou konstantinopolskému patriarchátu a vybavenou mnohem menší autonomií, než jaké se na moskevském patriarchátu může těšit kanonická UPC."

Hudbička: https://www.youtube.com/watch?v=izttIKfEzr8&fbclid=IwAR0V3fzjBszz4hzAnqbb0M8B-1LM7O3uUpCir-WK-3nEQr_FnsMn7yZbN8k

amiourful
Bioranger, vášnivá sběračka hovínek, z nichž po domácku kuje zlato, správce i pro nefejsbukáře otevřené stránky Alternativní ekonomické školy proti dluhovému otrokářství. Motto: "Pokud vás přesvědčí, že se nic nezmění, tak se také nic změnit nemůže." Stránky jejího hnutí: http://serpentina-bioranger.simplesite.com
Klíčová slova: pravoslaví

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.