Když dva dělají to samé, není to to samé aneb Kdo nahrává Fischerovi?

obrazek
13.8.2012 22:40
Na českém marketingovém trhu již několik let působí zavedené agentury Factum Invenio a Median. Obě ročně zveřejňují desítky sociologických průzkumů. Kromě komerčních projektů se věnují také průzkumům volebních preferencí. Za tímto účelem provádí prostřednictvím tazatelů osobní dotazování na vzorku čítajícím v obou případech kolem tisícovky dospělých obyvatel ČR. Nicméne poslední průzkumy těchto agentur, týkající se tendencí obyvatel hlasovat pro některého ze zatím známých kandidátů o prezidentské křeslo, přináší až pozoruhodně rozdílné výsledky. Ač byla data shromažďována ve stejném termínu a obě agentury deklarují, že dotazování provádí na reprezentativním vzorku za dodržení stejných standardů. Kde je tedy zakopaný pes?

Podivný rozdíl v preferencích se týká zejména hlasů přisuzovaných favoritovi voleb Janu Fischerovi a jeho nejvážnějšímu konkurentovi Miloši Zemanovi. Zatímco agentura Factum Invenio přisuzuje Janu Fischerovi zisk 22,2% a druhému nejsilnějšímu kandidátovi 18,2%, agentura Median konstatuje, že by Jana Fischera aktuálně volilo až 34,5% voličů a od druhého z kandidátů, Miloše Zemana jej dělí propastných 20,5% hlasů.

Obě agentury přitom deklarují, že provádí dotazování na reprezentativním vzorku obyvatel za dodržování standardů ESOMAR, čímž má být zaručena spolehlivost zjištění. Oba průzkumy byly navíc realizovány shodně v průběhu července. Jak je ale potom možné, že se jejich výsledy tak liší? Nelze se ubránit pochybnostem o hodnověrnosti těchto zjištění. Takto neobvykle velký rozdíl v přisuzování volebních zisků kandidátům snad může být jen důsledkem zásadního pochybení při sběru a vyhodnocování dat, nebo přímo úmyslným ovlivněním výsledků. Bez dalšího průzkumu nelze spolehlivě zjistit, která ze zmiňovaných agentur je blíže k realitě a na kterou padá stín nedůvěry. Zdá se však, že zjištění agentury Median Jana Fischera až přehnaně favorizují. Podle nich by Fischer získal hlas každého třetího voliče (volby prezidenta se hodlají účastnit dvě třetiny oprávněných), přitom dodnes, od dubna podporován mediální kampaní, ještě neshromáždil potřebných padesát tisíc podpisů obyvatel, což je patrné například v ulicích Prahy, kde již několik týdnů bloudí ulicemi povětšinou mladé blondýnky s podpisovými archy a přemlouvají občany k podpisu za kandidaturu Jana Fischera. Petiční akce na podporu Fischerovi kandidatury je navíc doprovázená mediální kampaní, která probíhá po celém území republiky již několik týdnů. Je proto velmi těžko uvěřitelné, že kandidát, který zatím neshromáždil podpisy ani jen setiny voličů může mít podporu každého třetího voliče.

Je prostě něco shnilého ve státě průzkumnickém...

karel-nizbor
Ač volil jsem levici, je to všechno na pravici... I levice.
Klíčová slova: analýza, prezidentská volba

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.