Myslet pět minut dopředu a nikoli zadnicí

klavesnice stroje
19.2.2017 21:14
Řidiči autobusů chtějí stávkovat. V mnoha krajích, místech. Oprávněně. Protože jejich mzdy jsou mizerné; jsou to almužny.

Autobusák má mimořádnou zodpovědnost – za sebou veze desítky cestujících; desetitisíce za rok jich odveze, kam potřebují. Ve dne. V noci. Přitom je mizerně placen.

Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč, zvýšil se příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč (viz nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě atd., novelizované nařízením č. 337/2016 Sb.). V celém státě by dělalo asi miliardu.

Odbory chrání řidiče; Odborový svaz dopravy (OSD; předseda Luboš Pomajbík) se radí o stávce; odborový předák Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS; Josef Středula) také avizuje tvrdé akce. A usilují o celkové navýšení minimální mzdy na 11 500 Kč. Tripartita se má dohodnout, co s tím. Kraje chtějí na zvýšení platů řidičům peníze od státu. Strážce pokladu, ministr financí Andrej Babiš, je nechce dát: „Ať hejtmani ČSSD začnou šetřit, přestanou zneužívat krajské peníze na svoje vlastní kampaně a na neexistující mluvčí. Tak mohou řidičům autobusů navýšit platy bez dalšího miliardového požadavku od státu.“ Bohuslav Sobotka problém politizuje, snaží se ho využít v předvolebním čase k politickému boji proti Babišovu ANO; volební preference socdem jsou totiž tristní.

Je vhodné položit si otázku, jestli taková situace musela nastat.

Odpovídám, že nemusela. Ovšem pokud by krajští zastupitelé byli alespoň trochu kvalifikovaní v hospodářských záležitostech, a pokud nejsou, tak aby si nechali od znalých poradit, a kdyby používali při svém rozhodování mozek. Alespoň občas.

V čem je problém? Vedení krajů vyhlásilo soutěže na zabezpečení dopravní obslužnosti – přitom určujícím parametrem pro to, aby zájemce zakázku získal, byla nejnižší cena za tuto službu; smlouvy s dopravci jsou na několik let.

Podnikatelé-dopravci se samozřejmě snažili zakázku získat, v nabídkách proto uváděli co nejnižší možné ceny za zakázku, a své náklady maximálně snížili; nejjednodušeji se snižují náklady na zaměstnance. Nyní tvrdí, že zvýšené hodinové mzdy podle nového nařízení vlády vydrží vyplácet dva tři měsíce. Asi říkají pravdu.

Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, nevylučuje, aby zadavatel stanovil i jiné další podmínky plnění veřejné zakázky, než jen nejnižší cenu. Takovou jinou podmínkou soutěže může být i to, že mzdy řidičů budou minimálně na úrovni … a teď si vymyslete příslušnou mez, kupř. na úrovni průměrné mzdy v hospodářství, jeden a půl násobkem minimální mzdy a tak podobně. To proto, aby řidiči neměli důvod odcházet jinam či stávkovat; není to přece jen věcí soukromého zaměstnavatele, za dopravní obslužnost odpovídají kraje. Samozřejmě: Pro uchazeče o zakázku by věc byla složitější; museli by promýšlet svoji hospodářskou strategii na více let dopředu, byla by tu určitá rizika… ale to je rub podnikání; jeho lící je zisk.

Jenomže o takové podmínce by museli krajští zastupitelé přemýšlet; tedy myslet alespoň pět minut dopředu a hlavou, nikoli zadnicí. Takže pokud se bude hledat pachatel tematizovaného problému, jsou to krajští zastupitelé, jsou jím vedení krajů.


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.