Pojedou bez šťávy?

auto budoucnosti
23.11.2017 21:23
K současné kampani za elektromobilitu. Blížíme se, myslím, k okamžiku, kdy nahlédneme, že železniční doprava je zdaleka nejvhodnější. :D

27.7.2017 Po Francii i UK se rozodla, že po roce 2040 se budou smět osobní automobily a dodávky prodávat nikoliv na spalovací motor, a do roku 2050 budou spalovací motory ze silnice odstraněny úplně. Indie se rozhodla nahrazovat spalovací motory elektromobily dokonce od roku 2030. Pořad 90´ČT24 věnovaný elektromobilům: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11412378947-90-ct24/217411058130727/  V současné době je nejlevnější verze Volkswagenu za 600 tisíc, Tesla má elektromobil za 2 miliony. Já osobně pochybuji, že se někdy podaří  vybudovat nabíjecí systém pro masové použití.

20.9.2017 - Tak v Norsku se již přesvědčili, že to nejde, nejen z důvodu chybějící infrastruktury, ale i kapacit pro výrobu takového množství elektřiny: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/ (z přiloženého obrázku je patrné, že Norsko šlo cestou masivního osazování ulic pomalonabíjecími stanicemi a nikoliv osazováním pump rychlonabíjecími , jestliže nejde ani ve městě vyřešit potřebné napětí nebo příkon (trochu tápu), jak by to bylo možné na trase, na okresních a krajských silnicích, kde čerpací stanice nebyly zřizovány se zřetelem na vedení sloupů vysokého napětí? Zkušenost říká, že na dálnici by u pumpy mělo být rychlodobíjecích   stanic okolo 20ti - ale to jen v případě, že by rychlonabíjením byla myšlena operace cca na 15 minut, zdá se, že by to šlo rychleji, ale jaké napětí  či příkon by byly zapotřebí?)) Z doporučeníhodných elektromoilů tak zbývá hybrid, jenž se dobíjí za jízdy -  ježděním na jiné palivo (benzín), případně  by se dalo jezdit na auta na vodík,  o čerpacích vodíkových stanicích se hovoří dokoncei u nás, netuším však, nakolik je průmyslová výroba vodíku ekologická, lepší mi připadají vlastní výrobny vodíku v autě, jaké se už běžně montují a vyráhí vodík z vody a tím se přisycuje splaovací motor na běžné palivo. Nebo by bylo vhodné uvažovat o  autu tříkolce  zesnulého  konstruktéra Václava Krále pro  Laurin a Klement - značku odkoupenou panem Kudláčkem z Anonnce, jež na 1 benzínu ujede 300 km. (viz odkaz z wikipedického hesla Václav Král) na Novinkách. Nebo se můžeme poohlédnout, kam došlo auto Eolo, nyní nabízené jako Airpod/Air One - auto jezdící na vzduch, jež se začne vyrábět na konci tohoto či začátkem příštího roku (viz blog o autu Eolo). A zde je thorioé auto, jež dokáže na jednu náplň jezdit 100 let:   http://collectivelyconscious.net/articles/this-car-runs-for-100-years-without-refuelling-the-thorium-car/ 

Pan Procházka ale vyvíjí lithiografenové baterie, jež jsou rychlonabíjecí při jakékoliv velikostiJsem  nicméně přesvědčena, že potřeby nabíjení nejsou tímto vyřešeny - je vyřešena část rychlosti odběru, ale není vyřešena část náležející efektiivtiě a síle přivodu elektřiny k odběrnímu místu, příkonu a zvýšení množství potřebné elektřiny v  síti.. 

Z mého pohledu nemá smyslu řešit ani infrastrukturu, nemáme elektřinu - a bylo by zbytečné chtít řešit množství elektřiny bez možnosti zajistit infrastrukturu. Zase bychom, jako už potolikáté, v ceně za elektrinu do domácnosti platili i tu nespotřebovanou či rozdíl v ceně za dodávky na levnější zahraniční burzu. A kdo má na to chuť? Možná by si měli náklady zaplatit automobilisti sami, možná by však, až zjistí výši konečného účtu, nechali tento projekt raději usnout. Také proto, že velmi mnoho let nebudou k dispozici žádné ojeté vozy a dosud to vypadá tak, že nejlevnější Volkswagen eUp je za 620 000, pak další dvě o víc než 100 000 dražší, další až přes 900 000 a dál to šplhá ke dvoum milionům za řácké auto. .(Dnes mají vůz sice 2/3 rodin, ale průměrné stáří těchto aut je 15 let.)

Doporučené, žel nepatřičně optimistické, blogy:    http://vasevec.parlamentnilisty.cz/ekonomika/zbynek-fiala-budoucnost-na-baterky  a http://vasevec.parlamentnilisty.cz/domaci-politika/zbynek-fiala-budoucnost-na-baterky-ii a http://vasevec.parlamentnilisty.cz/ekonomika/zbynek-fiala-budoucnost-na-baterky-iii 

Pan vynálezce Procházka vyřešil kromě grapheno-lithiových baterií pro rychlodobíjení i dobíjení ve městě - v uzlu, na konci ulice, by se dobíjely nabíječky a teprve z nich baterie aut. A na venkově má přece každý střechu, může si pořídit solární panely. No a jak to bude s cestou do Chorvatska, nebo neefektivním provozem  benzínových pump pro poslední benzínová auta - a nakonec jen pro náklaďáky a autobusy, neví. Vím já: po pravdě řečeno, levnější, než jakákoliv infrastruktura a na počátku přebytečná a nakonci nedostávající se elektřina (v případě rychlého navyšování kapacit výroby elektřiny)  je mnohem snáze řešitelné, pokud bychoím přistoupili na univerzální, stejné elektrobaterie, jež bychom si chodili vyměňovat za nabité na odběrní místa, asi jako do krámu bombičky s CO2 pro výrobník šlehačky. "Plnění"(nabíjení) pak může probíhat nezávisle, někde jinde.  Asi by v nákladech muselo být započítáno i likvidace a pořízení nových. Vadou na kráse je to, že tyto baterie by mohly vážit okolo 50 kg, takže bez  mechanizace výměny, nebo její robotizace, se to neobejde.  Stejně mi to tak vyjde levněji, než pokládání kabelů a ukotvování stojanů, řekla bych. Pak by také přidruženou "výrobu" nabíjení autobaterií mohl provozovat majitel každého fotovoltaického ostrůvku.  Žel, takové zařízení je pro naše poměry stále ještě velmi drahé. Bioplynku i větrník často nemůže pořídit ani celá vesice. Doufejme, že nikdo nesáhne po té nejjednodušší variantě výroby elektřiny - tepelné elektrárny na peletky z tropického bambusu (viz jiný můj blog). Jinak ale atom vyrábí elektřinu i v noci úplně stejně jako ve dne, akorát, že v noci se jí normálně tolik nespotřebuje! Jenže to můžeme využít jen při používání výměnných baterií! 

28.11.2017 v Událostech na ČT ohlásili plán vybudovat další blogy jaderné elektrárny - nejprve Dukovan, v letech 2030-2035 pak i Temelína. Ptám se, zda to opravdu potřebujeme, protože již v roce 2007 jsme elektřinu mohutně dodávali na zahraniční burzy - a naši občané ve své ceně dotovali, že cena na zahraničních burzách byla nižší než u nás. Od té doby u nás počet elektráren jen rostl. Ohledně tepelných elektráren se však dá říci jediné - bez těch se jen tak neobejdeme ani při vzrůstu počtu zelených elektráren, platí totiž, že z zelého systému výroby elektřiny a přenosové soustavy jsou tím nejsnáze regulovatelným prvkem. Vidíte někde, že bychom nové jaderné bloky potřebovali?  Vladislav Černík: "Jo.a sice: tepelné elektrárny se budou odstavovat, vodní (ty velké) elektrárny budou mít také odstávky, odbahnění nádrží, revize soustrojí po cca 70ti letech.Jinak průmysl jede na cca 80% výkonu, nerozběhlo se stavenictví.Dále potřebujeme energii na řešení energetických přetoků z Německa.Naše slunečníky a větrníky mívají výkon nižší než tzv. štítkový Nelze čekat další úspory po přechodu osvětlení na LED a televizí naLEDT-Tv(:D) Např. motor pračky potřebuje a bude potřebovat pořád stejný výkon.Karel Kamalanand Černík také jen potvrzuje hrozné tušení: " my naopak značnou část vyrobené energie exportujeme, a to navíc silně pod cenou, což dotujeme tím, že u nás je energie silně předražená. Větší produkce energie bude pro nás znamenat jenom větší cenu elektriky, protože budeme muset více dotovat export. A také budeme muset zaplatit siolnější vodiče na přenos většího množství elektriky. Jde jenom o to, abychom se stali závislými na dodavateli jaderné tachnologie z U$A !!!A ještě dodávám : a peníze na výstavbu jistě nepůjdou z rezerv ČEZu, na které si již dávno musel vydělat svými aktivitami u nás i za hranicemi, nýbrž ze státního rozpočtu, nespíše ošizením mandatorních výdajů. Protože přeci k tomu jsou ti bezpečnostní experti Bezpečnostní rady státu, aby brali peníze za to, že budou důležití - a ČEZ je takové má rád! 

Obávám se, že bez tepelných elektráren jako regulačních prvků se skutečně můžeme v ČR dožít blackoutu. 

*****

Doporučuji též rozšířený blog k módním tématům, jež se vynořila v souvislosti s elektromobilitou: http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/kdyz-se-z-televize-line-blabol

Hudbička: https://www.youtube.com/watch?v=0UFYmRUUVLw

související: http://e-svet.e15.cz/veda/perovskitove-clanky-vyznamne-zlevni-solarni-energii-vyvoj-nahrava-brzkemu-uvedeni-do-praxe-1334108

amiourful
Bioranger, členka Rómské demokratické strany, vášnivá sběračka hovínek, z nichž po domácku kuje zlato, správce i pro nefejsbukáře otevřené stránky Alternativní ekonomické školy proti dluhovému otrokářství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

amiourful

Já vám slibuji, že se někdy na blog o skutečné podpoře železnice vrhnu. Možná ale dosud nevím dost. Možná ale skoro nikdo. 

klokan

   Automobily na baterky, jakož i reprezentanti obnovitelné energie v podání slunečníků a větrníků, zřejmě představují toliko část řešení velmi spletité pomyslné rovnice k zamezení čím dál většího znečišťování životního prostředí. Především se jedná o tu okolnost, že z hlediska nyní preferovaného lidstvem globálního imperialismu, slouží i tyto ekologicky téměř čisté zdroje především ke zvyšování již tak nebetyčných zisků, čím dál více nenažranějších globálních velkokapitalistů a jejich oddaných posluhovačů k dalšímu ohlupování běžných obyvatel naší planety obyvatel, včetně všech nejrůznějších církevních fráterníků, nejen tedy těch našich římskokatolických, historicky neustále opěvujících všelijaké vůdce lidstva, včetně těch fašistických. Jejich mantra neustálého růstu růstů jejich zparchantělých ekonomik. Doslova již my tupí ovčané čím dál více bečíme, například nad naprosto neodůvodněným neustálým zdražováním cen všech možných energií, jen aby se těmto parazitům lidstva čím dál více nadívaly jejich bezedné peněženky. Tomuto bahnu lidstva ani po částečnému vyeliminování koloniální soustavy, není ani v nynějším 21. století stydno, brutálně vykořisťovat ani nezletilce v Kongu, Indii i jinde, při těžbě rud k zajištěná výroby nyní opěvovaných všelijakých baterií.

       Autorka tohoto výstižného článku  správně poukázala na nutnost upřednostňování rozvoje hromadné dopravy, zejména té železniční. Nám stále vládnoucí čím dál více bezohlednější politické hyeny se však ani již nestyí dále zdražovat již tak drahé ceny jízdenek. Hlavně, že před volbami bezostyšně slibovaly při své šalebném štěkotu, jejich zlevnění. Vyhlašují udělení odměn za nejpěknější železniční nádraží, přičemž svým diletntským postupem, většinu z nich zničily, takže zůstala tak například plechová boudička na zastávce Polesí, na níž trůní děravá židle. Hlavně, že slibují budovat železniční rychlodráhy, aby si naši protektoři z Bruselu a Berlína, nemuseli otlačovat své zbytnělé zádky při průjezdu naši zemičkou.