„Češi designové věci nechtějí,“ zaznělo na diskuzi s Bořkem Šípkem

obrazek
27.3.2012 12:03
Zajímavou debatu rozvířil Bořek Šípek jako moderátor diskusního setkání na téma Kam kráčí současný design? To se konalo minulý týden na letňanském výstavišti za účasti špičkových tuzemských designérů a výrobců, kteří vnímají design jako přidanou hodnotu svých výrobků. Prostor zde dostali i posluchači z řad široké veřejnosti, kteří se nebáli vyjádřit svůj názor, že v České republice panuje nízké povědomí o designu a Češi si designové věci nekupují, protože jsou pro ně drahé.

Pozvání na toto setkání formou kulatých stolů přijali prezident Unie profesionálních designérů ČR M.A. Ivan Dlabač, designér, výtvarník a spoluzakladatel skupiny Olgoj Chorchoj doc. Mgr.A. Michal Froněk, sociolog doc. PhDr. Martin Matějů i představitel mladé generace designérů a zakladatel skupiny TalentDesign Petr Hák. O svých zkušenostech ve vztahu designu a výroby pohovořili také zástupci výrobních firem TON, VITRA nebo mmcité. Například obchodní ředitel společnosti TON Ing. Milan Dostalík uvedl, že si TON uvědomuje, že bez tvorby designérů se jejich společnost neobjede a nemá perspektivu. Doslova řekl, že bez designu to nejde. Jeho slova doplnil také jednatel firmy VITRA Ing. Jiří Zavadil, který dodal, že dobrý designér nemůže fungovat bez osvíceného výrobce. Designér Ivan Dlabač potom reagoval slovy: Když si firmy uvědomí, že design potřebují, tak si svého designéra dokážou najít.“ Problémem českých firem je podle designéra a majitele mmcité Davida Karáska nedostatek odvahy a ambicí. Na to reagoval Bořek Šípek tím, že na veletrhu viděl mnoho domácích firem, které by s designem potřebovaly poradit. „Je ale pravdou, že žádný výrobek není bez designu. I když je blbý, tak nějaký design má,“řekl s humorem sobě vlastním.

Na přetřes přišlo i téma postavení designéra ve výrobním procesu v ČR. Hlavní slovo v této oblasti měl designér a spoluzakladatel skupiny Olgoj Chorchoj Michal Froněk. Podle něj by neměl designér suplovat obchodníka a výrobce. „Pro designéra je nejlepší, když pracuje pro konkrétního zadavatele,“ řekl.

Účastníci diskuze otevřeli také téma, zda dokáže škola připravit do praxe kvalitní designéry. Zatímco David Karásek uvedl, že mmcité má několik příkladů, kdy se jim osvědčila spolupráce se studenty designu, podle Ing. Jiřího Zavadila nedokáže žádná škola připravit skvělého designéra. „VITRA spolupracuje s etablovanými designéry po celém světě a naše zkušenost je taková, že studium je pro studenty designu důležité, ovšem není to nejdůležitější. Studenti musí pracovat také sami na sobě. Je to o tvrdé práci a studiu po škole. Většina opravdu skvělých designérů jsou skromní lidé, kteří si uvědomují, co je k výkonu této práce potřeba,“ dodal.

V závěru diskuze dostali prostor k vyjádření svých názorů také posluchači. Ti se ve většině případů shodli na tom, že v České republice panuje nízké povědomí o designu a že Češi designové věci nechtějí. Jsou totiž pro ně synonymem drahé zbytečnosti. Všichni zúčastnění se ale shodli, že vůbec otevření této diskuze je pro český design dobrou zprávou.

mmatejkova
kulturní redaktorka, absolventka FMK UTB ve Zlíně
Klíčová slova: kultura

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

antoninsebek
antoninsebek

Vladimír Menšík blahé paměti kdysi odhalil Rajko Dolečkovu motivaci propagovat hubnutí slovy: "On je totiž VŘEDAŘ!"

A není také žádným tajemstvím, že glorifikovaný Bořek Šípek je povoláním ŽIDLAŘ. Udělat dobrou židli je velký kumšt, čest a sláva tomuto řemeslu.  Ale Bořek přes obdrženou zakázku na židle se uměl vecpat do přízně Starého Veškrny a tak začal tvořit vázy a vytvořil také vchod do Kanceláře prezidenta republiky, k čemuž okopíroval čínské římsy. Vytvořil toho na Hradě ještě více. Václav Klaus nepřikročil k bourání těchto výtvorů, pouze to nechal obestavět příčkou. Jedním z největších výtvorů Bořka Stavitele jsou police na knihy v kanceláři exprezidentově. Prostě ohoblovaná prkna, která jsou uprostřed provrtaná, takže nejsou vidět závěsy, kterými to prknoví drží na stěně. A to je vše. Když se kancelář vyklizovala, byla tato soustava prken k mání na pouhý milion korun českých.

Neznám důvod, proč by se Čechům obecně nelíbil design. Zřejmě se spíš Šípkovy výtvory nelíbí zahraničním majitelům toho zbytku firem v Česku, co ještě něco vyrábí. K čemu je dobrý design v montovnách, proboha? Přivezou se díly, tuzemští gastarbajtři to za laciný peníz smotnují. A je to. Vůbec by mi nevadilo, kdyby šel Šípek k šípku. Vždyť už ani židlová firma TON toho židlaře nechce.