Bacon a Hrabal – podivné spojení v Gate Galerii

obrazek
27.5.2012 09:18
Francis Bacon a Bohumil Hrabal/2 géniové – tak se jmenuje nová výstava v pražské Gate Galerii, která má být až do 22. července lákadlem pro domácí i zahraniční umění milovné publikum. Nakombinovat dnes můžete ve jménu atraktivity a návštěvnosti cokoliv, ale mnohdy vám z toho vyjde jen nemastný a neslaný paskvil.

"Pravej mužskej je vždycky drobet přivožralej, trošku je nastydlej a kapánek smrdí močůvkou."

(Bohumil Hrabal)

Hlavním důvodem ke spojení malíře Francise Bacona a spisovatele Bohumila Hrabala v jednom výstavním prostoru bude asi to, že Gate Galerie, ochotná vystavovat autenticitou sporné Baconovy kresby, sousedí s restaurací u Zlatého tygra, ve které byl Hrabal stálým hostem. Mezinárodní kurátorský tým výstavy samozřejmě v pozvánce avizuje, že tyto dva umělce spojoval „společný náhled na svět kolem nich“, jaký, to už se samozřejmě nedozvíme. To už je na nás, zaplatit 160 korun za vstup a jít hledat přímo na místě neexistující paralely, samozřejmě že budeme nakonec donuceni, nějaké společné znaky nalézt. Jistě k tomu má dopomoci také divadelní hra, kterou je možné v rámci doprovodné akce shlédnout. Její autorkou je italská básnířka a prozaička Maria Gloria Grifoni, která do italštiny přeložila Hrabalovu knihu Bambino di Praga a která se s umělcem osobně setkala. „Maria Gloria Grifoni pracovala ve hře s osudy Francise Bacona a Bohumila Hrabala a sepsala dialog mezi malířem a básníkem, kteří, ačkoli se nikdy nepotkali, přesto si byli tolik podobní. Slova vyjadřují zhuštěné myšlenky, emoce i trvalou přítomnost strachu, která je společná oběma umělcům.“

Členkou mezinárodního týmu, který výstavu připravoval, je i italská kurátorka Serena Baccaglini, která již v České republice uvedla výstavu Amedea Modiglianiho nebo Tauromaquia: Tváří v tvář býku. Upřímně řečeno, výstava Modiglianiho v Obecním domě byla pro mě jedním z největších výstavních zklamání přelomu roku 2010/2011. I zde už asi nemohlo jít o větší „kurátorskou slátaninu“, i bez ohledu na to, že obraz, který byl avizovaný na pozvánce jako největší lahůdka, nebyl v den mé návštěvy na svém místě přítomen. I zde byla navazována nepochopitelná paralela tentokrát s Františkem Kupkou. Hlavním a asi jediným důvodem pro toto spojení bylo jejich dřívější setkání na Podzimním Salonu v Paříži v roce 1912. „Modigliani a Kupka jsou dva velcí novátoři umění s podobnými životními cestami a jejich spojení je nové, magické a vzrušující.“ Okecat se dá zkrátka všechno, hlavně když přijdou a zaplatí mnozí, hloubky tvorby ani jednoho z umělců neznalých. I takové je dnešní trh s uměním v Čechách.

V Gate Galerii budete mít tedy příležitost shlédnout několik Baconových obrazů a 35 velkoformátových kreseb ze sbírky Cristiana Lovatelli Ravarina, italského společníka Francise Bacona z posledních let jeho života, kterému umělec kresby věnoval. Datují se od roku 1977 až do jeho smrti, kdy trávil většinu času v Itálii a Španělsku. Některá zahraniční média a historikové umění ale uvádějí, že díla se objevila až po umělcově smrti v roce 1992, a o pravosti kolekce pochybují a to také proto, že sám Bacon vždy trval na tom, že nekreslí a žádné jiné srovnatelné kresby od něj nejsou známy. A přestože soud v letech 2003 a 2004 zakázal mluvit o těchto kresbách jako padělcích, nepřiznal jim tím autenticitu. Rozhodující mělo být svědectví grafologa, který prohlásil signatury na kresbách za pravé, byť s dovětkem, že s "největší pravděpodobností byly podepsány pod vlivem alkoholu". S rozhodnutím soudu se však neztotožňuje nadace spravující Baconovu pozůstalost - kresby by podle ní měly být uváděny nikoliv jako originály, ale jako díla připsaná. Výstavy těchto kreseb se proto po světě konají spíše v menších soukromých galeriích, nikoli ve významných, popřípadě státních a veřejných institucích.

Majitel kreseb díla také prodává, již před zmíněným soudním procesem se jich prodalo 150. Otázkou pravosti Ravarinovy sbírky se měl v lednu zabývat odborný seminář v londýnském Courtauldově institutu. Na poslední chvíli byl však zrušen kvůli obavám, že případné negativní vyznění semináře by institut vystavilo riziku soudních žalob ze strany majitelů kreseb. Také v průběhu pražské výstavy proběhne aukce jedné z Baconých kreseb. Baconovu malbu Triptych prodala v roce 2008 aukční síň Sotheby 's za 55 milionů liber, a je tak vůbec nejdražším dílem poválečného a současného umění od roku 1977. Malba Henrietta Moraes byla zase v únoru 2012 vydražena v aukční síni Christie 's za 21,3 milionu liber

katerina-vaclavu
Vystudovala Fakultu humanitních studií, obor Elektronická kultura a sémiotika. Na volné noze pracuje jako redaktorka internetových stránek. Zajímá se o filosofii člověka, umění a především literaturu.
Klíčová slova: kultura, volný čas

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.