Chválím Tě, pane ministře

obrazek
18.9.2013 11:00
Jak po tom touží, páni nahoře, jako malí kluci, aby je mamka zase jednou pochválila. Chválíme tedy tentokrát ministra dopravy Zdeňka Žáka za jeho podporu při boji o záchranu nádraží v Havířově. Jen aby vytrval i jeho nástupce, který už ho brzy vystřídá!

Už snad nikdo v této zemi nemůže toužit po nové obchodní zóně... kromě ziskuchtivích developerů. Jak už jsme psali, vybrali si tihle - reptáci a nespokojenci vedení vlastními choutkami, honosní mluvkové, ziskuchtiví pochlebovači (jak je to ve Svaté knize krásně řečeno! (Juda 1,16) )zas jedno z pěkných míst – Havířovské nádraží, které by chtěli nahradit velkým kvádrem s uvnitř pro hloupé ovce dostupným pozlátkem. A už se opravdu zdálo, že nádraží v Havířově odzvonila hrana. Nová naděje se nyní pojí s ministerstvem dopravy a jeho ministrem Zdeňkem Žákem. Ten se sice vyslovil pro vznik moderního terminálu, jak ale dodal, chtěl by, aby vznikl bez toho, aby se musela bourat současná budova. Ministr Žák navíc v létě odložil sako a pustil se spolu se zástupci Dolu architektury do protestní akce spojené s mytím nádražních oken a poté i sázením květin před nádražní budovou. 

Plán na přestavbu hodnotí podle svého tiskového mluvčí jako 'díru' na peníze a nádraží by mělo být zcela jistě pro svou historickou hodnotu zachováno.  Od drah si vyžádal detaily k plánům výstavby nových dopravních terminálů a snad už ohledně této kauzy začal komunikovat také s ministrem kultury.   

A dírou na peníze tato akce zcela jistě je! První odhady na stavbu nového terminálu dle architektonické studie ateliéru Velehradský, kdy na místě stávající odbavovací haly měla vzniknout nová prosklená budova včetně lávky vedoucí na Šumbark byly 160 mil. Kč. Dle prováděcí dokumentace (ateliér KOHL architekti) se dle posledních údajů cena zvýšila již na 198 mil. Je nutné podotknout, že projekt ateliéru KOHL nepočítá s žádnou stavbou nové výpravní budovy, ale pouze s demolicí stávající odbavovací haly postavené v bruselském stylu a stavební úpravou dopravní částí nádražní budovy. Je tedy zajímavé, že i když nepřibyla žádná nová hmota, tedy nic nového se nepřistavělo (vyjma instalace zastřešení z textilní membrány), cena se zvýšila o 38 milionu korun!

Zajímavostí je, že České dráhy i havířovský magistrát se chlubí obrázky nového terminálu, kde samotné nádraží není vůbec vidět. Vždy je zakryté textilní membránou. Jak vlastně vypadá nová nádraží budova, která má nahradit bruselskou architekturu? To veřejnost neví. A ještě něco  za peníze ušetřené nerealizací projektu může být nádraží vytápěno dalších 142 let! 

Nastávající podzim se chystají vybrat zhotovitele nové stavby...

Na druhé straně barikády České dráhy i Havířov pokračují v přípravě rekonstrukce nádraží a prostoru před ním. Budova je z jejch úhlu pohledu zpustlá, zbytečně velká a pro budoucí potřeby nevyhovující. Nastávající podzim se chystají vybrat zhotovitele nové stavby, pak podepíšou smlouvu o přidělení dotace a na začátek příštího roku mají naplánované bourání a znovu stavění... 

Vydržte, stateční Havířané a všichni příznivci! Tento boj není marný a je strašně potřebný!

katerina-vaclavu
Vystudovala Fakultu humanitních studií, obor Elektronická kultura a sémiotika. Na volné noze pracuje jako redaktorka internetových stránek. Zajímá se o filosofii člověka, umění a především literaturu.
Klíčová slova: kultura, volný čas

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.