Marketingová fantazie anebo tvrdá realita průzkumu Kantar CZ?

obrazekilustrace politické strany
16.11.2020 15:13
Přiznám se, že v posledních několika letech mně připadaly průzkumy agentury Kantar CZ vždy kvalifikované a věrohodné. Většinou zachycovaly základní trendy vývoje volební podpory politických stran v Česku podobně, jak je viděly i jiné kvalitní agentury pro výzkum veřejného mínění. Průzkumy agentury Kantar CZ prováděné v posledním čtvrt roce před volbami do sněmovny se většinou velmi blížily reálným volebním výsledkům. Poslední volební model agentury Kantar.CZ však obsahuje několik otazníků, které se mně příliš nepodařilo objasnit. Tedy myslím, zdůvodnit si je sám pro sebe. To, že hnutí ANO ve volebním modelu agentury v říjnu oproti září vzrostlo o 3% na 27,5%, vidím jako vcelku logické. Jako málo logické však vidím čtyři jevy z průzkumu agentury, které tak úplně nejsou potvrzovány výsledky výzkumů jiných renomovaných agentur:
  1. Tak Piráti na 21% ve volebním modelu a při meziměsíčním nárůstu o 2% v říjnu oproti září, to mně příliš nesedí. Průzkum agentury Kantar.CZ má jakoby marketingový rozměr a zřejmě nejen, pokud jde o Piráty. Stylizuje tuto stranu bez členů v zásadě sektářského typu  do pozice lídra celé opozice... Piráti jsou mezi opozičními stranami, alespoň ve volebním modelu Kantaru, zdaleka nejsilnější.
  2. Na třetím místě (a druhý problém, jenž vidím v průzkumu) podle volebního modelu Kantar.CZ je s 11% hnutí STAN. To je poněkud překvapivý posun vzhůru u hnutí, které se v posledním roce často dotýkalo úrovně 5% volebních preferencí, ovšem zdola. Samozřejmě, že voliči mohou být ovlivněni úspěchem hnutí STAN v nedávných krajských a senátních volbách. Lidé by STAN mohli vidět snad i jako alternativu k vládnutí A. Babiše. Starostové a jiní komunální politici mají samozřejmě jistou erudici a je u nich předpoklad zvládání náročné funkce i na jiném stupni politického života, než na jakém se dosud pohybovali. Ale přeci jen. Nejde jen o nárůst o 1,5% oproti zářijovému modelu, ale je to nárůst, který jiné agentury v této  míře vcelku nepotvrzují.
  3. Teprve za hnutím STAN se v pořadí v průzkumu objevuje ODS. To je celkem překvapivé, neboť volební model Kantar.CZ jí dává 10,5%, což by znamenalo meziměsíční pokles o 3% (!), a to by se rovnalo politickému debaklu. I zde si myslím, že je to mimo realitu.
  4. 3% ČSSD ve volebním modelu Kantar.CZ je dosti překvapivým údajem, stejně tak, jako byl již překvapivý údaj její 4% v zářijovém volebním modelu. Podle agentury by tedy ČSSD šla od pěti k jedné, a to velmi rychle. To nevidím jako pravděpodobné. I zdůvodnění tohoto jevu, že vlastně ČSSD unikají voliči, a to celkem standardně k hnutí ANO, ale také k Pirátům a STAN. Nevím, nevím.

Tím nechci říci, že ČSSD neměla reagovat na volební výsledky ve volbách do krajských zastupitelstev a do Senátu velmi ofenzivně. Na druhé straně však, oproti kterýmkoliv jiným předchozím volbám, byla reakce ČSSD v zásadě klidná - bez zbytečných hádek a veřejných kontroverzí. Samozřejmě, že voliči očekávají vždy především čin!... Myslím, že teď je na činy ta správná chvíle. Myslím tím inovaci střednědobého  (volebního) programu strany, předložení plánu východisek ze současné ekonomické krize a třeba také plán obnovy ČSSD po vzoru někdejšího plánu modernizace této strany z let 2007 – 2009.

Jan Hamáček přišel v posledních týdnech také s některými rozumnými návrhy, které by mohly voličům i bývalým voličům ČSSD, znít atraktivně.

Pokud jde o další strany: SPD by dosáhla podle průzkumu v říjnu ve volebním modelu na 9%, TOP 09 na 5,5% a pod čárou ponoru (5%) by zůstala kromě ČSSD (3%) také KSČM (4,5%) a KDU-ČSL (4%).

Ve zprávě Kantar.CZ "Trendy Česka 20 – říjen 2020" se objevuje k metodě průzkumu formulace, že náhodným výběrem byl získán reprezentativní vzorek 1200 rozhovorů, z nichž do volebního modelu vstupuje 894 respondentů. Jedná se prý o respondenty, kteří nevylučují svou účast ve volbách a nepovažují za pravděpodobné, že volbu preferované strany změní. I to, je myslím poněkud kontroverzní. Stejně tak, jako metoda práce po telefonu, ke které pravděpodobně v tomto případě u tazatelů došlo.

 

Porovnání výsledků volebního modelu Kantar CZ za měsíce říjen a listopad (procenta)

 

 

Strana/hnutí

Říjen

Listopad

ANO

24,5

27,5

Piráti

19

21

STAN

9,5

11

ODS

13,5

10,5

SPD

8

9

TOP 09

5,5

5,5

KSČM

4,5

4,5

KDU-ČSL

6

4

ČSSD

4

3

Trikolóra

3

2

Ostatní

2,5

2

    

 

  

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Jiří Volný st.

Průzkum Kantaru, kterého se účastní tisícovka respondentů, versus krajské volby s účastí 2miliony 700tisíc voličů. Úsměvné!{#emotions_dlg.sealed}

Průzkumnice, většinou mladá studentka-brigádnice: "Dobrý den, máte dvacet minut na náš skvělý průzkum"? "Nezlobte se, ne, nemám"!{#emotions_dlg.sealed} 

Standa

Je otázkou do pranice, jak mohou růst preference Pirátům, když pro lidi nic neudělali. Z čeho vyrůstají tahle procenta ? ČSSD prokazatelně pro lidi něco udělala a padla, protože pro lidi něco dělala ? To prostě nemá žádnou, ale žádnou logiku !!!