Penzijní reforma?

9.3.2011 12:46
Vládní návrh penzijní reformy je uvážlivým výběrem toho, co nikdo nechce. Když se však probíráme mnoha lety debat, které se odehrály u nás i v zahraničí, rýsují se obrysy alternativy, která sleduje zájem pojištěnců a daňových poplatníků, nikoliv jen finančních institucí.

Návrh penzijní reformy z dílny lobbistů penzijních fondů a dalších finančních institucí se snaží nejprve znehodnotit průběžný systém různým krácením příjmů, aby byl co nejdříve neudržitelný. To má vyděsit a nahnat co nejvíc obyvatel do nevýhodné dlužnické pozice v penzijních fondech, které budou nabízet iluzi, že „peníze seberu státu a budu spořit na svém“. Zatímco však budu myslet na své, bude to dlouhá desetiletí (a možná navždy) fondů.

Průběžný důchodový systém je poškozován i dalším pouštěním žilou, protože přebírá některé sociální funkce, které patří státnímu rozpočtu. Je to proto, že to, co nazýváme pojištěním je fakticky daň, takže se nemůžeme divit. Prvním reformním úkolem proto musí být rozlišení daní a pojištění.

Druhým úkolem je nabídnout pojištění těm, kdo je potřebují, tedy lidé s nízkými a středními příjmy. Bohatí toto státní pojištění nepotřebují, poradí si jinak. Proto bych problémy pojištění bohatých vůbec neřešil a odřízl je od systému nízkým stropem odvodů i důchodů.

Chudí potřebují solidaritu, ale tu je potřeba získat z jiného zdroje, než jsou odvody na pojištění, protože tyto odvody potřebuji na zásluhové důchody. Solidarita může být financována z progresívních daní. Úvahy o tom, že progresívní daně vyhánějí nejkvalifikovanější pracovní sílu do zahraničí, jsou scestné. Ukázala to vzpoura lékařů, ve které o daních nepadlo ani slovo, zatímco o platech, korupci a skryté podvodné agendě zdravotnické reformy bylo řečeno dost a dost. Odpor proti progresívnímu zdanění je stejně vědecký jako starý čínský předpis z časů prvního svrchovaného císaře Čchin Š´-chuang-ti, že mimo Zakázané město výška budov nesmí překročit letovou hladinu duchů, která je 16 metrů nad zemí.

Možná bychom měli reformu využít také k vytvoření jednotného systému státem subvencovaného dlouhodobého spoření, které by bylo podporováno kombinací pevného státního příspěvku (ten je pro chudé) a mírného daňového zvýhodnění (ten je pro ty méně chudé). Tento systém by mohl částečně pokrýt i další potřeby, zejména stavební spoření. Kdo poruší pravidla (předčasný výběr), přijde o výhody. Předčasné důchody rizikových profesí by měly pomáhat řešit zaměstnavatelské formy pojištění.

Nabízím tedy k debatě:

- změnit stávající sociální daň na sociální pojištění oddělené od státního rozpočtu
- očistit systém starobních důchodů od invalidních a vdovských důchodů a od státních pojištěnců, kteří se budou financovat z daní
- očištěný základní pilíř dále nedegradovat snižováním nebo vyváděním pojistného, ani dobrovolně (opt-out)
- zavést individuální příspěvkově definované účty NDC, zásluhové
- strop pro odvody i důchody na dvojnásobku průměrné mzdy
- zavést sociální pilíř financovaný z daní
- sociální pilíř zaručuje minimální důchod, případně i další vylepšení nízkých důchodů
- solidaritu pro sociální pilíř zaručuje progresívní zdanění příjmů
- reformovat dlouhodobé spoření na důchod (druhý pilíř) na základě dobrovolnosti a přiměřené stimulace subvencováním
- podpora dlouhodobého (důchodového) spoření je financována z progresívního zdanění příjmů
- existuje vějíř nástrojů spořicího pilíře (životní pojištění, podílové fondy, stavební spoření a další) a možnost přecházet k jinému nástroji a poskytovateli
- zaměstnavatelské fondy a spořicí plány (třetí pilíř)
- jednotné výběrové místo pro průběžný i spořící pilíř
- státní pomoc jde za pojištěncem, nikoliv za produktem, odvíjí se z odvodu do jednotného výběrového místa
- jednotné výběrové místo ukládá odvody anonymně za pojištěnce
- při předčasném výběru subvence odebrat a spoření zdanit odloženou daní z příjmu
- výjimky na částečný výběr pro první pořízení domu nebo bytu, studium dětí, vážnou zdravotní operaci
- předčasný odchod do důchodu ze zdravotních důvodů u vybraných profesí řeší invalidní důchod, sociální pilíř a pojištění zaměstnavatele

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

racek
Já s Vámi souhlasím. Je tomu tak.
zdobinsky
Pane Racek, zavedením soukromých penzijních fondů a vyvedením několika procent z průběžného financování důchodů je určitě útokem na průběžný důchodový sytém. Samozřejmě, že ne okamžitě, ale s postupujícími léty bude tlak jej dále stále víc a víc omezovat ve prospěch soukromých důchodových účtů. Průběžný systém je zatím solidární, ale postupným přechodem stále více lidí na soukromé účty bude moci průběžný systém plnit solidární funkci stále méně. Časem tak v něm možná zbydou jen ti nejchudší s minimálními příjmy. Nemohu si tedy pomoci, ale panem Kalouskem proklamované financování důchodů z více zdrojů chápu jako útok na průběžný solidární důchodový systém.
racek
Jak říkám, pokusím se, ale někdy teď brzo mám navštívit nemocnici za účelem asi 14ti denní kůry, to víte, nemoci. Ale rád Vás uvidím, přátelé.
schlimbach
Díky za pohotovou odpověď, vidím, že bych se měl na vaši návštěvu skutečně těšit :)
racek
Praktikové ne, ale teoretici ano :-))
schlimbach
Pane Racek - myslím, že praktikové nemají žádný problém pochopit podstatu i cíl :)
schlimbach
Pane Racek - myslím, že praktikové nemají žádný problém pochopit podstatu i cíl :)
racek
Děkuji za pozvání, pokusím se, když ne teď, tak jindy. Ale víte, já starej praktik moc radosti nositelům nových, neotřelých myšlenek nedělám. Tak musíte slíbit, že mě nezabijete ...
schlimbach
Václav Racek - www.ekonomickareforma.cz , v sobotu 19.3.2011 máme celodenní seminář k našemu alternativnímu návrhu, můžete se zastavit a doskutovat :) - více na webu
racek
Tak čas a události letí jako zběsilý ... hoši to prostě odpískali. Víte, darazí, ale my opravdu nějakou reformu potřebujeme. No tak budeme zase čekat 4 roky.
racek
No, pane Kyselý, možná jsem se ne zcela srozumitelně vyjádřil. Vláda nechce rušit průběžný systém, to vůbec ne. Jenom hledala cesty, jak snížit daň (nebo odvody) firem a tak si vymyslela ty privátní polopovinné fondy, jako záminku a současně bezvadný kšeft pro banky a pojišťovny(jimž patří fondy), co světem i nám vládnou. Snížení daní bude kompenzováno zvýšení DPH obyvatelstvu. Současně hledají zdroje na restituce církvím (zde asi máme stejný názor, církvi se bude vracet to, co vlasně nikdy nevlastnila ale měla v užívání) a to bude druhá část příjmů ze zvýšení DPH. Zkuste pozorně poslouchat výroky představitelů a uvidíte. Kromě toho existuje jakési rozhodnutí ústavního soudu, které nějak prošlo bez povšimnutí. Asi se nehodilo ho prozrazovat nebo co.
A proč už letos, skoro rok a půl před startem reformy? No přece zaplácnout deficit důchodového účtu, který ODS sama způsobila před několika lety snížením odvodů ... O nějaké revoluci v důchodech tu není věcně, mimo vzletných slov, ani řeči.
Stejně jako ty řeči o zadlužování. Více jak dvě třetiny státního dluhu mají na svém kontě pravicové vlády ... ale vyprávějí nám pohádky o hospodaření levice. Stejné je to skoro všude ve světě, i v tom USA. Reagan a Buschové zadlužovali, Clinton splácel ...

Jinak k autorovi, beru to jako soubor nápadů (řada z nich i velmi dobrých) k projednání, systém to samozřejmě netvoří a u řady z nich jsou značné finanční dopady. Konec konců, pro návrh systému nemá nikdo z nás dostatek podkladů, kapacit ani času. To má jen státní správa, kterou má k dispozici vždy a jen vládnoucí strana. Což je pro opozici vždy veliká nevýhoda.

My o tom můžeme diskutovat, ale stejně nás nikdo posloucht nebude. Což je bohužel velmi flustrující. Totalitní manýry se této vládě velmi zalíbily. No, s čím kdo zachází ... atd.
zdobinsky
Také jsem názoru, že stávající předloha důchodové reformy má za cíl jen zlikvidovat průběžný důchodový systém, jak se již ostatně vyjádřil i pan Racek.