Předvolební průzkumy mohou hýbat chováním voličů. Diskutabilní průzkum pro ČT

eurovolby
28.4.2014 12:10
Až o patnáct procent více u ANO 2011 a ČSSD v "televizním" předvolebním průzkumu. Více než dvojnásobek u TOP 09 a trojnásobek u Strany zelených.

Česká televize zveřejnila přehled volebního potenciálu politických stran kandidujících do Evropského parlamentu. Objednala si ho tradičně jako síto pro účast v předvolebních besedách Václava Moravce. Srovnání s jinými dosud zveřejňovanými průzkumy – firmy SANEP a společného výzkumu společnosti Herzmann a Data Collect - však budí mimořádné rozpaky. Sdílet je pravděpodobně bude každý, kde s rozumem pohlédne na připojenou srovnávací tabulku.

 

 

SANEP
17.4.2014

Herzmann
22.4.2014

Median
a STEM/MARK
27.4.2014

ANO 2011

23,2  

22,2  

37  

ČSSD

20,1  

14,1  

30,5  

KSČM

14,5  

11,1  

19  

TOP 09

8,2  

9,6  

22,5  

ODS

5,4  

7,6  

16  

KDU-ČSL

5,2  

3,8  

12,5  

Úsvit

3,2  

8,9  

14  

Česká pirátská

3,2  

3,4  

6,5  

Strana zelených

2,9  

2,9  

9  

Kde se berou rozdíly téměř patnáct procent ve prospěch Babišova ANO 2011? Kde jsou kořeny deset až patnáct procent u ČSSD? Není poněkud zvláštních 22,5 procenta TOP 09, se kterými pracuje ČT, s 8,2 a 9,6 procenta udávaných dalšími dvěma agenturami? Je reálných 16 procent ODS oproti 5,4 a 7,6? A co Strana zelených, které SANEP i Herzmann s.r.o. dávají shodně 2,9 procenta a Median a STEM/MARK 9 procent, tedy trojnásobek? …

V této chvíli zřejmě zbývá jen vyčkat skutečných výsledků voleb do Evropského parlamentu a srovnat je s věštěním firem Median a STEM/MARK. Rozumný člověk samozřejmě uzná určitou odchylku mezi průzkumem a realitou. Podstatné rozdíly by však měly vést ke kladení několika otázek. Jednou z nich je, nakolik je průzkum součástí volební kampaně některých stran. Zda některé zájmové skupiny takovéto průzkumy neovlivňují. Na základě jakého výběru spolupracuje ČT právě s těmito dvěma agenturami.

Česká televize by měla být veřejnoprávním médiem a poskytovat službu všem občanům státu. Místo toho je ze všech médií vnímána jako ve zpravodajství názorově a informačně nejvíce ovlivnitelná z pohledu zájmových politických a finančních skupin. Není se co divit, že stín tak padá i na zveřejněný průzkum, ze kterého na Kavčích horách vyňalo dvanáct vyvolených k účasti na „velkých“ volebních besedách.


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.