Babišova manažerská chyba?

babiš chodba
21.1.2020 11:48
Andrej Babiš není zatížen nějakými ohledy na vnitrostranické počty, koalice krajů či funkcionářů ve vlastní politické straně. Nominace ministrů za jeho vlastní stranu jsou tedy vždy jeho a jen jeho záležitostí. Dělal to tak téměř tři desítky let ve svém impériu Agrofert a dělá to tak i nyní. Většinou se to povede, myslím personálně, jindy je to horší.

Pokud premiér Babiš nyní propouští ze svých služeb ministra dopravy Kremlíka, který byl ministrem poměrně krátkou dobu kvůli jedné chybě, která možná ani takovou chybou není, zdá se to unáhlené. Už také vzhledem k tomu, že vůči jeho předchůdci v ministerstvu dopravy, který zrovna nebyl příkladem vynikající profesionality, měl nekonečnou trpělivost po dlouhých pět let. Pokud například zakázka na elektronické dálniční známky v Rakousku měla stát zhruba stejnou částku, jakou by zaplatili čeští daňoví poplatníci, nezdá se to přehnané.

Mnohem vážnější ovšem vidím to, že dosavadní ministr průmyslu Karel Havlíček byl pověřen tím, aby řídil dvě ministerstva, tedy kromě ministerstva průmyslu a obchodu s jeho rozsáhlými agendami, ještě nádavkem také ministerstvo dopravy s jeho velmi rozsáhlými pracovními agendami. Argumenty o tom, že se takto vytvoří neformálně jakési superministerstvo hospodářství, jsou poněkud liché. Struktura obou ministerstev na to není vůbec připravena a obě dvě ministerstva mají nelehké agendy, které si vyžadují ministra na plný úvazek.

Statečné řeči ministra Havlíčka o tom, že už si to zorganizoval na ministerstvu průmyslu a vybavil skvělými lidmi, že se teď může věnovat ministerstvu dopravy také naplno a provést tam tentýž krátký proces, zavánějí diletantstvím.

Ze zkušenosti někdejšího šéfa vlády, a to v situaci kdy ministerstvo dopravy a ŘSD byly mnohem stabilizovanější a také fond dopravní struktury velice dobře fungoval, by mě nenapadlo takovéto revoluční řešení. V tomto případě nemám vůbec na mysli ohledy na koaličního partnera, který na toto ministerstvo nominoval svého exponenta. Je sice dobré, aby pod dozorem jednoho ministra bylo celé české stavebnictví, ale uvidíme, až se rok s rokem sejde, jaké výsledky to v oblasti stavebnictví reálně přinese. Prostě, z mého hlediska a na základě mých zkušeností, považuji rozhodnutí premiéra za chybu, která se mu může vymstít a může zhoršit jinak dobré fungování současné vlády.

Přetěžovat schopného ministra, kterým ministr Havlíček nesporně je, znamená zavést ho do slepé uličky a dát úplně zbytečnou argumentaci do rukou parlamentní opozice, která dostala z ničeho nic politický dárek. Pokud česká pravice, tedy jmenovitě ODS, TOP 09 a STAN, vedla vládu, byl to přehled smutných představení a neschopnosti, je škoda je polévat živou vodou.

Jiří Paroubek

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Jiří Volný st.

Hoši, kteří spolu mluví na Ministerstvu dopravy a z Fondu dopravní infrastruktury to vymysleli a udělali šikovně. Zamontovali do projektu vozidla tajných služeb a vše posunuli do utajovaného režimu, bez výběrového řízení. Kolik hodin práce a přemýšlení  v pracovní době to asi stálo? Nejraději bych je všechny nechal dumat při lepené pytlíků v nápravném zařízení. Na Slovensku běží elektronická registrace už dlouho, osobně mám zkušenost z jara 2016 a stála v přepočtu 75miliónů Kč. Předpokládám, že opakovaná instalace by byla daleko levnější a Slováci by ji rádi znovu prodali. Mnozí mají plná ústa skvělé spolupráce v EU, ale nejsme schopni rozumně využít ani to, co už bylo dávno vymyšleno.

Osobně miluji takové mladé rychlokvašky, jakým je exministr Kremlík. S dopravou neměl žádné zkušenosti, předtím údajně opečovával zbytný majetek ve státním fondu. Už jeho vystoupení na pohřbu Karla Gotta svědčilo o chabém úsudku. Pokud neměl čas čekat, tak mohl požádat některou ženu z konce fronty, aby položila kytici za něho. Asi má u Andreje solidní tlačenku, když si ho tam chce ponechat jako managera předražených projektů. Jó Andrejko, opozice tě nezničí, ale tvoje hloupé chyby ano. 

novotny

Skvělé opatření premiéra.

V IT zakázkách pro státní správu jsou  pořád neslýchané vývary pro vítěze tendrů a to jen díky neznalosti a neschopnosti zadavatelů. Snad se už tedy konečně blýská na lepší časy.

Ministr dopravy chtěl urychlit proces kvůli špatnému zákonu o zadávání veřejných zakázek, jinak by veřejná soutěž po odvolání nevítězů trvala min. 2 roky. Proč nastavuje zákon takové bariéry?

Smutný je tedy stav zákona, který např. neumožní obstát ve státních zakázkách firmám, které nesplní základní kvalifikační předpoklady. V nabídkách IT projektů musí mít doloženo, že např. posledních  5 let dodali obdobné zakázky v min. hodnotě např. 200 mil., což je velmi diskriminační zejména pro nové IT firmy založené nabušenými absolventy vysokých škol, kteří si takto nikdy neškrtnou, možná až se z nich časem stanou dinosauři, pokud do té doby v podnikání přežijou...

Vybírání dodavatelů podle více kritérií je také velká neznámá pro zadavatele, raději proto hodnotí jen podle ceny, což je z hlediska selského rozumu při hospodaření se státními penězi neslýchané. Přitom k tomu existují metodiky i software (úředníci je však striktně odmítají používat).

Výsledkem je, že velká část informačních systémů státní správy nefunguje, nebo funguje s obtížemi a to ve světle nesmírných vydaných nevratných investic.

cernik

Zajímavá úvaha od J. P.
Nicméně, 
ještě mnohem lepší pro její přesvědčivost  by bylo, kdyby J. Paroubek
to doprovodil osobní vzpomínkou, 
kdy jako předseda vlády chtěl vyměnit nějakého ministra a rovněž měl představu o jeho nástupci,
tak  pak ustoupil a poslechl hlasy svého okolí.
A úplně nejlepší by bylo, kdyby navíc
dokladoval, že ministrům chybí kompetence odvolat svého premiera.
Ono totiž stát se nemá řídit jako i firma, 
ba dokonce ani firma se (někdy) nemá řídit jako firma.
Lidé nejsou totiž jen jakési zdroje, ale jsou to SPOLUPRACOVNÍCI,  
partneři se srovnatelnou zkušeností.

Q.E.D.