Stojí "živá kultura" za spor?

muzikál goja
16.4.2020 15:23
Vždy jsem rád chodil do divadla anebo do opery, ale také např. na muzikály, které se v Praze hrály. Upřímně, nebylo jich tolik. Je to pro české producenty finančně velmi náročná disciplína... A svého času, když jsem velmi často jezdil na finanční kongresy do Londýna, jsem vlastně znal muzikálový repertoár téměř všech londýnských divadel. A sem tam jsem zašel také do opery Covent Garden.

Na konci minulého týdne jsem si povšiml, že ministr kultury Luboš Zaorálek získal pro českou kulturu, která se dostala v důsledku uzavření divadel a všech kulturních akcí, galerií apod., vlastně do existenčních problémů, ze státního rozpočtu 1 miliardu korun navíc. Předpokládal jsem, že tím budou vyřešeny aktuální problémy celé kultury. Tedy nejen těch kulturních zařízení, které jsou dotovány státem, kraji či obcemi. Také ale těch dalších, kterým teď prostě chybí příjmy z přijatého vstupného, ale také třeba z reklamy. Kdo by dával reklamu např. divadlu, když je zavřené a t.č. nehraje. Pak vlastně není v divadle co propagovat. Vlastně přesněji, není komu představovat firemní reklamu. Překvapilo mě proto, když se objevila kromě této pozitivní informace na konci minulého týdne o 1 miliardě korun pro kulturu také negativní informace. Informace o tom, že nedotovaná divadla a nedotovaná kulturní zařízení prostě nedostanou z té miliardy nic. Producent divadla Broadway Oldřich Lichtenberg vyzval dokonce v této souvislosti ministra kultury k abdikaci.

Dnes jsem si přečetl Lichtenbergův zdůvodňující a seriózní článek v LN, v němž analyzuje velmi věcně celou situaci. Říká celkem každému pochopitelně, že například divadla, která jsou soukromá, potřebují pokrýt alespoň ty fixní, konstantní náklady, jakými jsou nájem a energie, které musí platit, i když se prostě nehraje.

Znám O. Lichtenberga dlouhá léta. Vždy jsem oceňoval jeho vynikající profesionalitu v divadle. A samozřejmě jsem také oceňoval, v době, kdy jsem vedl sociální demokracii, tedy v letech 2005 – 2010, že nám O. Lichtenberg pomáhal. Pomáhal neocenitelnými nápady, vytvářením designu, konzultacemi marketingových prostředků, které jsme používali, např. tedy plakáty a billboardy atd. Zejména výrazný byl jeho podíl na superúspěšných volebních kampaních ČSSD v roce 2006 a 2008. Nechci toto téma dále rozebírat, aby to nevypadalo, že staré zásluhy o něco snad mohou příliš ovlivnit moje dnešní uvažování. Nicméně, očekával bych, že by si třeba ministr kultury Luboš Zaorálek, při projednávání tak závažné otázky zavolal některého z úspěšných producentů divadelní a muzikálové scény, tedy té soukromé. Přeci s O. Lichtenbergem nebo s F. Janečkem se musí z minulosti osobně rovněž znát, tak jako já....

A také ta reakce na zmíněnou kritiku O. Lichtenberga ze strany L. Zaorálka a jeho věrného korteše L. Jelínka v PRÁVU, byla zcela neadekvátní. Chlapci, řeknu Vám jednu ze svých životních zkušeností. Nepouštějte se do boje s umělci! Nevyhrajete! A v tomto případě mají představitelé té soukromé kulturní fronty dokonce i pravdu.

Jaký bude výsledek? A. Babiš si jistě již povšiml celého problému a nepochybně se nebude chtít stát terčem útoků této části uměleckého světa. Předpokládám proto, že také soukromá divadla, galerie atd. obdrží od státu určitou výši finanční kompenzace ke krytí části svých nákladů, aby se vůbec tyto soubory udržely při životě.

Takže shrnuto a podtrženo, politické body z řešení celé záležitosti získá nejspíš A. Babiš a jeho hnutí ANO. A sociální demokracie ztratí vynikajícího konzultanta s neocenitelnými zkušenostmi s vedením několika volebních kampaní v minulosti, jakým je O.Lichtenberg. Je to škoda...

Jiří Paroubek

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

klokan

   V rámci skutečně podivuhodné virové aféry, jsme sice nuceni pod hrozbou těch nejpřísnějších sankcí, zatím ještě jaksi dobrovolně povinně, maskovat spodní část svých obličejů ovšem současně, stejně jako každá vyhrocená situace, odhaluje pravou tvář chtěných a nechtěných aktérů této nesporné tragedie, tedy úvahově odhlédnuto od rizik zdravotních, zaměřeno právě na celospolečenské důsledky. Naši aktuální ,, diktátoři" zřejmě dočasně (kdy jednou této dočasnosti představuje měrová jednotka 1/ furt ), nám již jednoznačně a bez jakýchkoliv skurpulí najevo, že kultura ve svém vlastním mysl zušlechtijícím posláním, pro ně vlastně představuje zbytečnost. Jako ostatní odvětví lidské činnosti se pro ně stala pouho pouze předmětem kšeftu. Nemůže samozřejmě přinášet nějaké enormní zisky, takže našim mocipánům se jeví vlastně jako zbytná. Úplně ji snad nezatratili snad jen kvůli té okolnosti, že může být i veleúspěšným  nástrojem propagandy. Jak si jinak máme vysvětlit okolnost současných prý rozvolňovacích nařízení, kdy hladká srst nyní preferovaných pejsků má přednost, nejen před naší vizáží, ale i před kulturními požitky, které i když odsunuty až nakonec, jen kvůli tomu, nebyly ještě úplně zatraceny a budou toliko zřejmě dožívat pod ještě brutálnější diktaturou peněz. Kdo vlastně doposud ještě měl nějaký zbyteček iluzí o současném systému, zákonitě je ztrácí, protože právě nyní dotyčný dohnívající systém, odhazuje všechny mimikry a naplno počíná odhalovat svou nefalšovanou predátorskou tvář.

Vojtech Kulvait

Taky mám pocit, že muzikál nebo divadlo na Jezerce nejsou o tolik horší než Česká filharmonie. Že možná elitářství je přesně to, s čím by si zrovna ČSSD neměla moc zahrávat. Ale pak skousněme, když se budou o podporu hlásit kabarety, diskotéky a živé sochy na Václaváku co jim unikají zisky a chtěli by, aby je krize zcela nezruinovala a na svůj štafl se zase mohli postavit, protože kdo my jsme hodnotit kvalitní kulturu.