Zbyněk Fiala: Z dálnic opět dál nic

obrazek
2.10.2013 13:00
Zemětřesení na ministerstvu dopravy, kterému padl za oběť i David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic, tedy státní investor největších současných veřejných staveb, se mi okamžitě propojilo s několika kauzami. Přibývá dálnic, které jsou hrbaté, chystají se spadnout, už to tam spadlo, nedá se tam jezdit, zkrátka – dál nic.

Stačí se podívat jen na pár případů z posledního období:

Trasa dálnice D3 je hnána přes poddolované území v okolí Jílového a může být nebezpečná (nebo extrémně nákladná), jak je známo z geologických posudků už od roku 1996. Přesto by tam ŘSD klidně stavělo, kdyby tuto trasu nezrušil Krajský soud v Praze – z úplně jiných důvodů.

V podobně nebezpečném terénu byla trasována i D8 za Lovosicemi, ale tam už se obavy ze sesuvů potvrdily tím nejpřesvědčivějším způsobem. Stavba tohoto 16 kilometrového úseku, která nakonec měla stát 16 miliard korun, je od června zavalena největším sesuvem svého druhu v ČR. Už čtvrt roku proto znovu stojí a není vyloučeno, že bude stavbaři opuštěna navždy.

Podivné trasy českých dálnic mají svůj původ v politickém dávnověku (koncepce vznikaly už za Štrougala), který pak byl zakonzervován spekulativními nákupy pozemků na uvažované trase. Do těch se pouštěli jen zasvěcenci, tedy ti, kdo věděli s jistotou, kudy to povede, i ti, kdo to tam dokázali prosadit. Kdo to dotáhl až do konce a odrazil všechny pokusy ekologů a geologů, kteří upozorňovali na nejrůznější pasti schvalované trasy, mohl počáteční investici na úrovni padesátky za metr čtvereční zúročit prodejem pozemku státu za dvě tisícovky nebo víc. To vysvětluje úpornost sporů o to, kudy to povede. Nebo odklady stavby tam, kde to spekulanti dosud vykoupit nestihli.

Když jsem se o tyto případy zajímal, narazil jsem na detaily iniciativy „stínové ŘSD“, kterou tvoří zkušení dálniční projektanti z D5 a jiných staveb a je financována Radimem Jančurou ze Student Agency. Vzešla z pobouření nad šílenou rekonstrukcí D1, která má být sedm let rozkopaná a pro řidiče ve stavu, jako bychom ji neměli. Přitom se tam má utratit jen na stavebních nákladech 22 miliard korun.

Poukazuje na to, že nikdo nezpracoval celkové ekonomické dopady takto pojaté rekonstrukce D1. Pokud jde o náklady, jsou mnohem vyšší, protože je třeba zakalkulovat i opravy během životnosti stavby. A pak je třeba přičíst i hodnotu ztraceného času. Zoufalí řidiči v kolonách, kteří musí čučet do prázdna, přece původně jeli něco dělat. Občané dálnici financují ze svých daní, ale stát – reprezentovaný ŘSD – nebere vůbec žádné ohledy na jejich potřeby. I při metodice, kterou ŘSD disponuje, vycházejí ztráty řidičů, dopravců a uživatelů dopravních služeb na osm milionů korun denně.

http://www.stinoversd.cz/aktuality/001-26-km-dlouha-kolona-na-d1.html

David Čermák za hazardérské trasování D8 nemůže, stejně jako za to, že D3 bezstarostně zamířila přes oblast středověkých zlatých dolů. Pokud však jde o D1, tu má na triku. To byl taky hlavní důvod, proč jej ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák odvolal. Je možné, že přitom reagoval i na podrobnou argumentaci „stínových“ odborníků, která byla už v lednu předložena ministerstvu dopravy (a ŘSD). Válela se někde v šuplíku, než Petr Nečas vládu sestřelil svojí avantýrou a dal tak příležitost aktivnější směně.

Nyní se mi dostal do ruky tento dokument Oprava dálnice D1 – posouzení variant opravy, který má být vyvěšen na webu www.stinoversd.cz/ . Práci zpracovala skupina Jiřího Petráka, zakladatele a ředitele české pobočky poradenské firmy pro projektový management a stavební inženýrství Mott MacDonald. Její podstatou je návrh alternativních řešení, která by byla rychlejší a za zlomek ceny.

Obě alternativy, se kterými „stínové ŘSD“ přichází, začínají vytvořením objízdných tras. Bez toho slušný projekt prostě začít nemůže. Je symptomatické, že ŘSD nic takového ani nenapadlo.

Jedna z alternativ nabízí stejně velké rozšíření vozovky, jaké předpokládá ŘSD, tedy o tři čtvrtě metru v obou směrech, avšak dosáhne jej jinak. Chce je vložit do středního dělícího pásu a bylo by využitelné jen při mimořádných situacích (havárie, opravy). Druhá varianta se věnuje jen opravě povrchu, bez rozšiřování. Obě varianty tak mají společnou výhodu, nebylo by třeba bourat mostní nadjezdy.

To bylo v lednu, mezitím už jsou nadjezdy dole. Je tu však ještě další podstatná změna „stínového“ postupu vůči tomu, co schválilo ŘSD. Je shrnuta ve stručném konstatování z úvodu „stínového“ návrhu:

„Detailní diagnostické průzkumy prokázaly, že těleso dálnice nevykazuje žádné závažné závady v podloží a v podkladních vrstvách dálnice a není tedy opodstatněná nutnost výměny vozovky. Opakovaně na to upozornili v médiích a na odborných konferencích specialisté na dopravní stavby z ČVUT a další, včetně autorů původního projektu D1.“

Nekonečné strhávání svrchní betonové vrstvy, které zablokuje na dlouhá léta provoz a vytvoří milion kubíků odpadu, tedy není třeba! A nejen to, žene nás do velkých rizik! Může zničit i ten spodní zbytek dálnice, když odhalenou cementovou stabilizaci (podkladovou vrstvu, která připomíná „hladový“ beton), začnou narušovat povětrnostní vlivy.

ŘSD prostě nikdy neporovnávalo náklady a ekonomické dopady různých způsobů opravy a rovnou vybralo velice rizikové, nákladné a časově náročné řešení, stěžují si Petrákovi lidé. Nepíší už to, co čtenáře napadne, že nákladné bylo žádoucí. Potom, co Evropská komise odmítla financovat D8, protože při schvalování trasy byla porušena pravidla řádného postupu (sesuv je jen tečkou nad i), měla být D1 náhradním způsobem čerpání evropských peněz. Jenže i tady se opakují stejné chyby, neboť neproběhlo seriózní posouzení alternativ. Takže zbytečně nákladný postup nejspíš půjde opět jen na účet státního rozpočtu.

Největší riziko pak spočívá v tom, že tento účet může být nekonečný. Projekt změní dálnici v jednoúčelovou dojnou krávu, po které se přitom nedá jezdit. Je to zřejmé ze „stínového“ varování:

„Zadání modernizace není dostatečně definováno a vystavuje stát neúměrným rizikům. Přestože byla provedena podrobná diagnostika stavby, zadávací dokumentace umožňuje dodavatelům dělat další diagnostické průzkumy a zkoušky vhodnosti zvoleného způsobu opravy a umožňuje tím případné změny zadání (prodražení) stavby.“

I toto lednové proroctví se naplnilo, když vypukly spory, zda je podloží dálnice dost pevné. Koukala z toho nabídka, že se stroje zahryznou ještě hlouběji, samozřejmě za více peněz a s neodvratným zpožděním konce modernizace.

Stínové alternativy počítají jen se zbroušením povrchu a několika vrstvami asfaltu a jsou samozřejmě levnější. Mají však mít i delší životnost a nižší náklady údržby. Pokud započteme i cenu ztraceného času řidičů (rozdíly v délce stavby) a rozpočteme celkové náklady stavby a údržby na 30 let, ušetříme i při rozšíření vozovky 18 miliard korun a bez rozšíření přes 25 miliard korun.

Odhady se mohou mýlit, ale rozdíl v pojetí je patrný na první pohled. Uvidíme, jestli i zásah ministra dopravy Zdeňka Žáka míří stejným směrem. Praxe, která kašle na názory odborníků a jde slepě za vytěžením zlaté žíly, po nás potopa, však jednou skončit musí. Musí skončit hrůzy hrůz, praxe, kdy občan sype do stavby dálnic, a nejednou vidí, že dojel kamsi v polích a dál nic…

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Vladimír Štingl

Pane Sedláčku, dobrý den a díky za komunikaci k  problematice, jako vždy vyvolané perfektním blogem pana Fialy. Podotknu velmi zajímavé, protože je to jedna z ukázek jak nás ta sebranka 3. desítku let okrádá, vysává, lže nám a podvádí ve všem, co představuje třeba jen 1,-- Kč zisku - "malé domů".

Nejsme vůbec v rozporu. Komentujete rámcově to jak fungují "výběrová" řízení ve vztahu k dálnicím. Jednoznačné miliardové podvody a tzv. "bezmocnost" státu. Ona to není neschopnost vypsat kvalitní, nekompromistní a průhledná pravidla pro jakékoliv státní - tedy Vaše, moje .... zakázky zadávané "soukromníkům", ale cílená, sofistikovaná a již téměř nepostižitelná superzlodějna, předem dohodnutá. Je to téměř dokonalé "vymakané", protože zde neexistují zákony, které by okamžitě znamenaly stavbu kriminálů pro tu zlodějskou "gaunerelitu"  Je naprosto naivní domnívat se, že by se to nějak radikálně změnilo příchodem Zemana, Sobotky apod. On je už "krám" vykradený. Všimněte si jak jedna z největších politických bestií jménem Klaus navrhuje další superpodvod a zlodějnu - DOKRÁST ČEZ A KONEČNĚ I TU ČT, což se mělo odehrát již v době, kdy nám "televizní demokracii" zachraňoval ten lidumil Ruml, nebo "spravedlivý" odborář Komers "hájící" jednu z nejodpornějších tzv. "komentátorek", která se kdy v TV vyskytla.... Dokrádejte, kluci moji amnestovaní, já dřepím v "baráčku" zadotovaném Kellnerem a spol..... "Von má hajnej z Orlíka pravdu, voni za chvíli nebudou mít co žrát a tak jim to bude fuk.....".

A tak Vás mohu ujistit, že nemám žádnou výhradu k Vámi uvedeným názorům, příkladům, respektive otazníkům...??? Je to reálný pohled na "konání státu" pod velením Klausů, Kočárníků, Dlouhých a jejich mazánků, kteří už jsou tak zmaclaní, ZA NAŠE PENÍZE, DANĚ, že kradou nebo to umožňují naprosto bezostyšně a každodenně, až jim to připadá "SPRÁVNĚ" a NORMÁLNÍ.... viz "slavné" heslo jednoho z protagonistů tohoto žumpoidního systému: "Je-li to možné, je to i správné....". A to je zvratek vypuštěný již zhruba před 15 - 20 roky...

Postavil jsem se k Vašemu komentáři jako ten "naivní idealista" s tím nešťastným KDYBY.... Vše lze dělat korektně, ve prospěch nejen vlastní, ale celé země, zvláště, když hospodařím s cizím majetkem, finančními prostředky, přírodními zdroji..... A MĚLA BY ZA TO BÝT VYVOZOVÁNA NEMILOSRDNÁ TRESTNÍ ODPOVĚDNOST těch "milánků", kteří se nám nejen smějí, ale mají nás za rohožku a toaletní papír......

Připravit kvalitní, "neušmudlaná" výběrová řízení, NEMŮŽE BÝT PROBLÉM, .... k d y b y ..... Šel jsem v souběhu s Vámi a Vaším pohledem a názory "trošičku" do teoretických "fabulací", které jsou tentokráte v reálu REALIZOVATELNÉ.... k d y b y....

10 let po "parevoluci" jsem věřil, že bude dostavěna dálnice Praha - HK - OV (OL), ale rodiče již nežijí a tak nám je to s manželkou UŽ "jedno"...  Jen mi není jasné (a děkuji panu Vondroušovi, že to velice dobře připomenul ve svém blogu) PROČ SE TATO VĚTEV DÁLNIČNÍ SÍTĚ poslala pod vodu takovým způsobem, jako to předvedl v závěru Topolánek..... A raději nesmyslně "rozšiřujeme" jednu "cestu", než, abychom provoz rozložili do prostoru a na cest více (použitelných třeba i jako "záložních objížděk" ....)

Pane Sedláčku, jde o obrovské sumy (alespoň z mého pohledu) a tak se také dá nastavit patřičně veliký "hrneček", aby v případě nějaké "neúmyslné dírky" v projektech, výběrových řízeních, nepřišly nazmar "hodnoty" vložené občany a patřičně se využily POVĚŘENÝMI "spoluobčany" - od posranců počínaje a konče v Bechyni...... A není to o tom "nemusí téci hlavně, že kape..." - je to o "nesmí kapat - musí téci".....

Po církevní "prostituci" a blížící se sudeťácké, abychom se omluvili za vyvolání II. světové války, toho není mnoho, co lze ještě ukrást. A ta oči mhouřící zrůda nám "navrhuje" věnovat nějakému bakalíkovi zbytek ČEZu a ČT..... a to tam je dodnes samý modročerný anální horolezec. Obludné.

Kvalitních dálnic ani dalších "kvalitních" ČEHOKOLIV .... se hodně dlouho nedočkáme. To co se zde za 23 let nastavilo, nelze napravit a ZLIKVIDOVAT evolučně, to je tak rozsáhlá rakovina společnosti, státní správy ve jménu božstva PRACHY, že to, doufám, proběhně RYCHLE, JASNĚ A PŘESNĚ "revolučně"..... A není to volání po reálném nebo jakémkoliv jiném socialismu apod. jak zde občas prezentují někteří nasazení troglodytní exoti, ale po lidsky humánním, spravedlivém  a plnohodnotném životě.... Ale to se zase začínám točit dokolečka, dokola.... Jsme na stejné straně cesty, jen nevíme kam nás dovede....

Takže, pohodu po zbytek dnešní neděle a někdy opět na "čtenou a povídanou" u mašiny. Zdravím Vás.

 

paysan

Pane Štingle, hezký den. Tentokrát si myslím, že se ohledně výběrových řízení mýlíte vy. Anebo to myslíte lépe, než to v praxi funguje. Píšete, že kritériem by měla být co nejvyšší kvalita za co nejnižší cenu. S tím souhlasím, ale skutečnost je taková, že kritériem je právě jen a pouze nejnižší cena! Zeptejte se stavbařů co to potom znamená. Staví se podle projektů, které v rámci úspor udělali studenti, šidí se na materiálu, lidech, standardních technologických postupech atd. A ta tolik skloňovaná cena kilomentru dálnice u nás a ve světě je rovněž ošidná. Pokud srivnáme ceny "holé vozovky", pak jsme na to prakticky všichni stejně. Rozdíl vzniká v počtu nájezdů a sjezdů, dálničních mostů, odpočívadel, pump, plotů kolem a tak dál.

Jo a ještě jednu poznámku. Už jste se třeba zamyslel proč vzniká tak veliký rozdíl mezi investorem předpokládanou cenou a cenou vysoutěženou? To jako tu předpokládanou cenu tvoří amatéři, co o stavbách nevědí nic? Vždyť je hloupost, když se následně po soutěži investor chlubí, že oproti plánované částce ušetřil dvacet, ale i pětatřicet procent! Kde je potom chyba?

A poslední poznámka ještě k těm kritériím. Nejde jen o cenu a kvalitu, ale také následný servis, záruky, rychlost zhotovení atd. A u nás je preferována jen, pouze a toliko nejnižší cena! O tom byl ten můj příspěvek :-)

Pěkný víkend!

Vladimír Štingl

Blog, který nastínil konkrétním příkladem špičku ledovce, ale rámcově vypovídá o tom, co se v této zemi odehrává na všech "frontách". Často nesrovnatelně vážnějších. Vzhledem k obsahu, který popisuje "boj" jedněch odborníků proti druhým, zelených proti všem, bakalíkům, kteří ala Bobošíková kumulují "prachy" a ohlodávají tak kost státních - občanských financí.....atd. atd. Nekončící a nekonečné. Že je to dané hospodářskopolitickým systémem je právě v těchto příkladech naprosto evidentním - o co vlastně jde. Určitě ne o prosperitu této země, jejích občanů. Vždy, když by mě to mělo rozhodit, tak si připomenu,  JE TO VŠE, BEZ VÝJIMKY -   O   Z I S K U .... za každou cenu.

Proběhla info, že ČR dokončí "páteřní" - základní dálniční síť cca za 30 let. 23 let se "staví" a ještě 30 let bude..... Prostě jednoduše a přímočaře: Co za gaunery a syčáky vedlo a vede tuto zem a odírá její občany. A diskuze stále dokola o kvalitě, nekvalitě, průhlednosti, neprůhlednosti - NEKONČÍCÍ ŘADA nic neřešících rádoby "diskuzí". Kdy konečně zvolíme lidi, kteří nastolí zákony, kde moc, právo a spravedlnost bude v rukou "státu" a ne v rukou parazitů, zlodějů a gaunerů? KDY? Vždyť stát se neustále "klepe jako sulc", aby náhodou "nerušil" ty naše "investory", "dodavatele", "zaměstnavatele" při jejich eskapádách na všech frontách našich životů. Vždyť po nás "bruslí" jako po kluzišti... A opět - kdo jim poskytl a poskytuje prostor?

Pane Sedláčku, zdravím Vás. Pokud byste nereagoval, tak bych si na dálnice ani nevzdychl a blog pana Fialy bych si přečetl a odplivl si nad tím nehorázným bordelem (s prominutím, ale je to ještě velice slušné slovo, protože bordel bývá většinou organizovaný - vlastně je, aby prospíval "kumulaci", ala Bobošíková.....).

To, že 23 let po tzv. "revoluci" není propojen ani HK s Ostravou, Olomoucí, to, že do dnešního dne není odpovídající komunikace na jih Čech, to, že není dodnes dokončena dálnice na KV, ÚL apod. se zdá jak z jiného světa - světa dementů a neschopných, lenivých bastardů.... Že je to účelové, nelze již, po 23 letech zpochybnit - opět - kdo to zapříčinil, proč, ve prospěch koho a čeho? Vlastně "církevní prostituce" za minimálně 150 mld. Kč prošly jak nůž máslem a "najednou" že by byl stát "ranař" a "pevný v kramflecích"....? Vždyť jde jen o "pár" blbečků, kterým vypíšeme daně i na důchody a vzduch a oni to zaplatí.....

Ale to podstatné. Naprosto s Vámi, pane Sedláčku, NESOUHLASÍM, ve smyslu obsahu posledního odstavce. ZÁKLADEM každého výběrového řízení JSOU JEDNOZNAČNÉ ZÁSADY ("zákony"), pro všechny zájemce stejná pravidla a pro "mě" maximální kvalita (vždy, ve všem a všude) za minimální částku. A pro "vyvoleného"....? Jediná možnost, SPLNIT. Jinak tě jako "stát" zlikviduji se vším všady. Dodavatel má přece možnosti zvážit a posoudit jestli "do toho jít" - NUTÍ HO NĚKDO? Je to o základní korektnosti podnikání a v případě, že neplním, nesplním, tak budu krvavě "pykat". Ne krást, milióny, miliardy, stovky miliard, pak do prázdného "koryta" kopnout a "jít si lehnout na Bahamy".... Byl odstraněn základní faktor nezbytný pro každou společnost - ODPOVĚDNOST A ZODPOVĚDNOST. Tu náš "taťka" amnestie dokonale vyzmizíkoval..... "Děkovat" budou ještě za 50 let naši vnuci.....

Plky o tom jak máme kupovat "kvalitu", když nikdo v této zemi neví ani co je to např. "kvalita výživy pro děti" - byly "preventivně" zrušeny zákony zaručující základní pravidla, normy, jejichž porušování mohlo mít za nasledek těžký kriminál.... Ale to zcela jistě víte též. Takže, u výběrových řízení říkat "Co je levné, nemusí být ještě nejlepší. Anebo jsme tak bohatí, že můžeme nakupovat levné věci?" je v případě jakéhokoliv výběrového řízení vyhlášeného státem - naprosto ZCESTNÉ! Ale protože žijeme již doslova v hnoji zákonů "připravovaných" různými Pospíšily z plzeňských práv, dopravními "odborníky" na všechno ala Bárta, Řebíček a spol. tak je to jak je to - O.K. Ve státě, kdy fungují základní pravidla, krade se tam též, tak dálnice a silnice 1A kvality se stavěly a prozatím stále staví bez problémů, a stát určitě NEMÁ OSYPKY, ala soukromník "nás zažaluje", tak buďme rádi že to vůbec postavil, i když je to odnikud nikam, roleta hadr, svodidla životu nebezpečná ..... a tak dále jak to všichni vidíme, cítíme a bezmocně zíráme jak jsou "frajeři" vyzívaní. Ministr Žák alespoň ukázal ZÁŘNÉ PŘÍKLADY - viz "znalecké" posudky, "audity" a podobné podvody..

Státní zakázky by měly být zdrojem zaměstnanosti, zárukou kvality veškerých nakoupených staveb, všeho, protože.... Ale on si dnes 1 "soukromníček" klidně "koupí" celou ČR a ještě mu zbyde na "dovolenou"....

Zdravím Vás.

 

paysan

Dík za článek. Alternativ jak na modernizaci a opravu D1 bylo a je určitě několik. Jak a proč byla zvolena ta, kterou nyní firmy realizují je věc jedna. Věc druhá by měla souviset s tím, zda lze v průběhu prací (jsou přece rozloženy na dlouhé časové období a "vysoutěženo" je zatím jen pár úseků) zvolenou variantu relevantně nahradit jinou. Na to by se měli projektanti soustředit a v tomto smyslu konat.

K problematice výstavby dálnic ještě jedna poznámka. Před pár týdny se ukázalo, že letos otevřený úsek D3 na jihu Čech musel být uzavřen a povrch vozovky opravován. Po nějakém měsíci a půl provozu! Kritika na hlavu stavbařů se sypala, zřejmě oprávněně, ze všech stran. Nesmyslná pravidla vypisovaných výběrových řízení, kde jediným kritériem je nejnižší cena ovšem nekamenuje skoro nikdo! A měl by. Co je levné, nemusí být ještě nejlepší. Anebo jsme tak bohatí, že můžeme "nakupovat" levné věci?

videnak
A taky něco z Rožnovska: Ale už naprosto vážně,nevím koho volit,lháře ODS už ani náhodou,navíc to by byl vyhozený hlas oknem,do strany pod 5%. Nečas nosí vousy,aby ho nikdo na ulici nepoznal a přitom v TV žvanil,že je známý tím,že on,Tolja,je vášnivý diskutér.Ale na policii už svazák mlčí jako hrob.A při posledním brífingu u Ištvána,mlčela i ta Nečasova „udřená kobyla“ Nagyová.Prý je unavená. Lidi,tak jsme se nechali oblbovat.Pan Čistý a ta,co dřela jako kůň. Ta ODS se nám pěkně zvrhla.A ještě se ani za erotické a finanční eskapády svazáka Tolji Nečase,předsedy ODS a premiéra ČR,občanům neomluvila. A už zase před volbami srandapremiérka Myrka & spol, LŽE. Síťovky,síťovky,řve hlavní manager ODS na Myrku,na to ti blbci voliči zase skočí ! A Myrka nám opět předvede,jak se kradou v sámošce rohlíky.O bezedné benzínkartě Sněmovny,jak ji tuneloval synáček Myrky zase někdy příště.