Katastrofální propad exportu Británie do EU v lednu

brexit door
11.2.2021 12:09
Odpůrci EU v Británii, ale také u nás, jak se zdá, dostanou tvrdou lekci, pokud jde o ekonomické dopady Brexitu.

Podle britského listu The Observer došlo v lednu k meziročnímu poklesu britského vývozu do EU o 68% (!). To je opravdu katastrofální číslo, které bude mít značný negativní dopad do britského hrubého domácího produktu (HDP). Pro zajímavost, v roce 2019 v lednu byl britský export do EU 294 mld. liber, což představovalo 43% veškerého britského exportu. Naopak import do Británie z EU činil 374 mld. liber. To je 52% z celkového importu do Spojeného království.

Většina exportu do EU z Británie probíhá tradičně prostřednictvím britských přístavů a jen v malém rozsahu letecky. 

Bohužel, tyto očekávatelné dopady v roce 2015 v referendu o Brexitu britští voliči nevzali v úvahu. Ale v posledních měsících je ke své vlastní škodě podceňuje i britská vláda. Podle britské Asociace silničních přepravců (RHA) byl britský ministr Gove, odpovědný za tyto otázky ve vládě, upozorňován touto Asociací na přicházející těžkosti. Tak především dopravci předem upozorňovali na to, že odbavování britského zboží se nevěnuje dostatečný počet celních agentů, aby pomáhali přepravcům s extra papírováním, tedy s nárůstem administrativy. Rozsah administrativní agendy samozřejmě vzrostl. Britská vláda navýšila počet celních úředníků až na dnešních cca 10 tisíc, což je podle RHA kolem pětiny toho, co by bylo potřeba.

Velmi negativní je podle RHA také to, že do Británie přijíždějící nákladní automobily se zbožím, jsou pak v rozsahu 65 – 75% odesílány směrem do EU prázdné. Prostě proto, že britské firmy přestaly v řadě případů vyvážet své zboží. Buď trvale anebo přechodně, než se situace srovná. Ty britské firmy, které mají filiálky v zemích EU, se snaží posilovat činnost těchto filiálek. Tedy, aby jejich filiálky pokryly větší sousto část propadu vývozu do EU, výrobou a expedicí zboží přímo v rámci EU.

Předpokládám, že se čísla britského exportu do EU budou postupně zlepšovat. Ale neočekávám, že by se v blízké době dostala na předbrexitivou úroveň.

Zkrátka, pokud se někdo politicky rozhodne jít proti svému převažujícímu ekonomickému zájmu, tak samozřejmě musí nést následky. V každém případě v tomto roce se v britské obchodní bilanci (rozdíl mezi exportem a importem zboží) zvětší „díra“ v obchodu s EU. Bude to „díra“ poměrně velká, která negativně ovlivní britský HDP, zaměstnanost, prosperitu firem, životní úroveň lidí....

 

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.