Nekončící problémy Volkswagenu

vw
5.8.2017 08:54
Když v září 2015 bylo oznámeno, že Volkswagen čelí ohromnému emisnímu skandálu, znamenalo to děsivý propad cen akcií této firmy na burze a velký pokles její důvěryhodnosti.

 

VW to v průběhu necelých dvou let stálo 25 mld. dolarů a účet těchto výdajů není zdaleka uzavřen. O co tehdy šlo? Přišlo se na to, že VW celkem do 11 milionů aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi. Co je však ještě více zarážející, je seriál neustálých dalších skandálů, které VW provázejí.

Tím nejnovějším problémem u VW, který s Renaultem, posíleným nedávno Nissanem, soutěží o pozici největší automobilky světa je to, že Evropská investiční banka (EIB) mu v průběhu let napůjčovala miliardové úvěry na vývoj a zavádění technologií šetrných k životnímu prostředí a zdá se, že VW tyto peníze použil na jiné účely.

Přitom se jednalo o sumu nemalou, v průběhu let o 4,6 miliardy eur (přes 120 miliard korun). Před pár týdny se zase objevilo v souvislosti s VW a jinými německými automobilkami to, že vytvářejí kartelové dohody na výši cen automobilových součástek. Zkrátka, automobilky v čele s VW vytvářejí svou vlastní podnikatelskou kulturu, která mnoho z obvykle respektovaných pravidel nerespektuje.

Ale vraťme se ještě k problematice úvěrů EIB pro VW. Přiznám se, že je pro mě novinkou, že úvěry EIB je možné poskytovat, kromě zcela pochopitelně úvěrů poskytovaných státům, regionům a městům a jiným veřejným korporacím, také tak obřím soukromým firmám jako je VW. Ty úvěry jsou totiž s nižšími než obvyklými úroky a také s mnohem měkčími podmínkami splácení.

Samozřejmě, že nemám k dispozici úvěrovou smlouvu, kterou uzavřel s EIB Volkswagen. Ale pokud si dobře vzpomínám na úvěry poskytované hl.m. Praze Evropskou investiční bankou v době, kdy jsem byl náměstkem primátora Prahy pro finance (léta 1998-2004), tak kromě nízké úrokové míry tam byly některé další senzační parametry. Například odklad splátek jistiny až o šest let anebo doba splatnosti úvěru 20 – 25 let. VW ještě v tuto chvíli dluží EIB 700 milionů eur. Tedy ne zrovna malou částku.

Prostě velké koncerny v automobilovém průmyslu si dělají, co chtějí a vytvářejí si taková pravidla, která jim a jenom jim vyhovují. A kašlou přitom na veřejný zájem a občany.

Jiří Paroubek

Psáno pro Deník referendum

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.