V čem musí vláda přidat?

Jiri-Paroubek-1403-02
10.7.2019 14:55
Současná poněkud bizarní vládní krize vlastně nasvědčuje tomu, že vláda nemá žádné zvláštní věcné problémy. Bizarní ji nazývám krizi proto, že nevznikla na bázi silných věcných důvodů. Pokud sociální demokracie navrhla nevhodného kandidáta na ministra kultury a prezident neústavně zdržuje jeho jmenování, je to spíš důvod k zamyšlení pro obě strany sporu, nežli skutečný problém. Problém se z toho stane až tehdy, pokud jinak dobře fungující vláda padne...

Hospodářství země se vyvíjí dobrým směrem, průmysl v květnu vzrostl meziročně  o 3,2%, tedy zhruba stejně jako v předchozím měsíci. 

Co ovšem  vidím jako největší věcný problém vlády je to, že stavebnictví v květnu stagnovalo: rostlo pouze meziročně o 0,2%. V tomto roce lze ovšem očekávat růst stavební výroby o 6 – 8% a to není vůbec málo. Ale mohlo by to být dvouciferné číslo. Největší problém v oblasti struktury  stavební výroby  je ovšem to,že meziročně  klesá pozemní stavitelství, což je důsledek klesajícího počtu zahajovaných i dokončovaných bytů. Počet zahájených bytů klesl meziročně dokonce o 12,3%.  Naopak inženýrské stavitelství, tedy zejména výstavba dopravní infrastruktury, meziročně vzrůstalo o 5,5%. A to je pozitivní. Mnohokrát jsem, ve svých článcích v posledních několika letech upozorňoval na to, že stavební výroba by mohla být vládou mnohem více rozpohybována v oblasti výstavby bytů v případě, že by vláda přišla s opravdu funkčními státními programy na její podporu. Sobotkova vláda nepřišla s ničím, co by bylo hodno zaznamenání. Obě ministryně, které mohly pomoci akcelerovat výstavbu komunálních, sociálních a družstevních bytů, tedy ministryně MMR Šlechtová a ministryně práce Marksová – Tominová, nepřišly s ničím rozumným. Marksová - Tominová navrhla jakýsi nepoužitelný koncept na podporu sociálního bydlení. 

Babišova vláda zatím přišla s myšlenkou dotačních titulů pro výstavbu komunálních bytů. Mnohokrát jsem upozornil, že je to samozřejmě řešení možné, ale ve svých důsledcích přinese jen omezené výsledky. Tedy nízký počet vystavěných bytů. Jak je zřejmé, zatím se ani tento dotační titul na výstavbě komunálních  bytů obcemi vůbec neprojevil. To je pochopitelné, protože bytová výstavba potřebuje poměrně dlouhý čas – tedy několik let – na zahájení a uskutečnění akce. Mnohokrát jsem uvedl, že vidím jako nejvhodnější v našich podmínkách uskutečnit podobný model zajištění komunální bytové výstavby nájemních bytů, jaký funguje ve Velké Británii. Obce by mohly vytvořit neziskové společnosti, těm by mohly svěřit pozemky na bytovou výstavbu zdarma, (pokud je ovšem mají) a neziskové společnosti by si půjčovaly od bank v rámci státního programu, který by byl vyhlášen, úvěry na výstavbu bytových domů a stát by mohl hradit podstatnou část úroků z úvěrů. Takže peníze, které stát chce dávat na přímé dotace výstavby bytů obcemi, by mohly být použity rozumnějším způsobem a nových bytů s podporou státu by mohlo být vystavěno násobně více. Ve Velké Británii, pokud je mi známo, se podobným způsobem staví zhruba 50 tisíc  komunálních bytů ročně. Ceny stavěných komunálních bytů jsou rozumné a tím, že se zvyšuje nabídka bytů, udržuje se i cena bytů na trhu obecně na rozumné úrovni.

V Česku bychom potřebovali stavět alespoň 10 tisíc  komunálních bytů ročně. Tedy stabilně a každoročně. Pomohlo by to občanům, kteří jsou v bytové nouzi. Pomohlo by to středně velkým stavebním firmám k získání nových stavebních zakázek. Pomohlo by to obcím vyřešit závažný sociální problém a pomohlo by to státu srazit ceny bytů a bytových domů, které se v posledních letech zvyšovaly, na přijatelnější úroveň.

Věřím, že takovýto model by, poté co by byl zveřejněn po projednání vládou, okamžitě ovlivnil situaci na trhu s byty. Prostě by zde byla reálná alternativa, která by umožňovala dlouhodobě  masivní výstavbu bytů.

Jiří Paroubek

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Jiří Volný st.

Copak to nikdo nevidí? V naši zemi existuje spousta míst, kde se dá pohodově a s nízkými náklady krásně žít. Bohužel namísto odsunu řady institucí z Prahy, Brna, Plzně a některých dalších přelidněných míst, dochází k pravému opaku, tedy ke koncentraci v absolutně přelidněných aglomeracích. Dnes byla zveřejněna studie o nejvyšších koncentacích oxidu dusíku, které jsou díky nafťákům čirou náhodou ve zmíněných městech a ničí mozek už malých nebo dokonce nenarozených dětí.  Předseda vlády chtěl otočit, pro něj neradostnou situaci v Praze, výstavbou megalomanského vládního centra a šílení developeři tlačí na výstavbu bytových komplexů. V Brazílii, v Kanadě a dalších rozumných zemích už dávno odsunuli vládu a parlament mimo metropole. Měli bychom následovat jejich příkladu.