Zbyněk Fiala: Kdo všechno má navoněný výfuk?

výfuk
23.9.2015 20:08
Volkswagen už přiznal 11 milionů aut s motory, které při testech zapomněly na smrad běžného provozu a spustily místo něj opatrný ekologický režim. Jenže to byl řeč jen o starých dvoulitrových dieselech EA 189, jejichž nasazování – i do Škodovek - letos skončilo. Teď však americká EPA rozšířila vyšetřování o nejnovější modely luxusních šestiválců, které se dávají do Audi a Porsche.

Po amerických regulátorech se o vozy VW začali zajímat také kolegové z Jižní Koreje, Itálie a Francie. Německá vláda okamžitě vyslala do Wolfsburgu komisi a chce se podívat také na další domácí automobilky. A místní státní zástupce zvažuje také trestní řízení. Ozvala se i Evropská komise. Automobilový průmysl vstupuje do fáze stažených kruhových svalů.

A ohrozila jej nezisková nevládní organizace Mezinárodní rada pro čistou dopravu ICCT, která na problém přišla po ročním pátrání. Teprve pak to předala americké EPA a ta zasáhla. Samotná ICCT definuje své poslání jako péči o snížení environmentálních dopadů a zlepšení energetické účinnosti silniční, námořní a letecké dopravy v zájmu veřejného zdraví a boje proti klimatickým změnám.

http://www.theicct.org/about-icct

Pokud jde o VW, z inženýrského hlediska to byl husarský kousek – pár řádek kódu v řídícím systému dokázalo testované motory převést do nejpřísnějších emisních limitů. Ale jen při testu.

Vznik tohoto obranného softwaru umožnil fakt, že testovací dráha je vždycky stejná. Je předepsaná kvůli srovnatelnosti výsledků. A tak lze testovací jízdu automaticky detekovat podle startovní rychlosti, první zatáčky, nadmořské výšky a dalších jednoduchých parametrů. Avšak z ekologického hlediska to byla katastrofa. Do atmosféry každoročně unikal nepozorovaně milion tun oxidů dusíku navíc. To je porce, která přesahuje emise NOx všech britských elektráren.

Všechny testy jsou cinknuté, píše se teď na webu. Auta jedou na test s přehuštěnými pneumatikami, aby se snížila spotřebu. Vozy jsou vyladěné pro potřeby zkušební dráhy. Nemusí to být jen software, co způsobí, že vůz se tam chová jinak než v běžném provozu. V Evropě je to celkem jedno, úřady jsou dílem benevolentní a dílem bezzubé. V Americe jsou normy pro diesel přísnější a EPA má reálné pravomoci pro jejich prosazení.

Akcie VW jsou levné, kupte to, radili ráno někteří analytici, ale byla to rada, jak nosit v holých rukou rozpálenou kolejnici. V poledne byly ceny ještě o pětinu níže. A kdo se nechal vylákat k této investici v létě, kdy stála přes 250 euro, půjčuje si od přátel na konopný provaz, protože ve středu nakoukla pod stovku. Nicméně propad je sledován s tichou úctou. Zprávy z burzy obyčejně provází poznámka, že krátkodobě je to hrozné, ale o dlouhodobé budoucnosti Volkswagenu nelze pochybovat.

Neplatí to absolutně. Martin Winterkorn, šéf společnosti, kterému měla být v pátek prodloužena smlouva, nejspíš končí. Na mušce jsou i dieselové motory obecně, protože podle ekologů činí 80 procent všech škod, která vznikají ve městech v důsledku dopravy. Dusíkaté sloučeniny jsou jen přichucením odporné směsi, které dominují mikročástice uhlíku, usazující se na budovách i v plicích jako saze.

Diesel je energeticky velice efektivní, ale je to technika s řadou extrémně náročných součástí, jako je například vstřikovací díl, kde trysky o průměrech v mikronech rychle načíná koroze, především ze sirných složek nafty. Když se vstřikovací otvor zvětší, část paliva se špatně spaluje a o saze je postaráno. Nová součástka je drahá, vymění ji málokdo. Proto běžně na ulici potkáme auto, které čadí jako dýmovnice.

Řidičům se na dieselu líbí malá spotřeba a rafineriím zase fakt, že naftu, která při výrobě benzínu nevyhnutelně zbyde, někdo spotřebuje. Snadno by vznikl velký problém, co s tím. Dříve se považovalo za obvyklé, když byla spotřeba benzínu a nafty půl na půl. Co by s tím udělal otřes, které by způsobilo pravidelné a hlavně seriózní měření emisí, to je ve hvězdách.

Na finančních trzích se teď potácí nejen nastřelená firma, ale celý průmyslový dluh. Všichni víme, jak je výroba propojena. Proto dluhopisy německých průmyslových firem, které jsou obchodovány na americkém trhu, letěly s cenou dolů také. U VW se výnos vyšplhal na 4,6 procenta, což je dnes výnos rizikových papírů. A Bloomberg, kde to sleduji, konečně připomněl to, o čem jsme už psali včera, že reakce silně připomíná situaci po výbuchu ropné plošiny BP v Mexickém zálivu. Nejde totiž odhadnout celkovou škodu.

Přehled názorů vedoucích bank nabídly Financial Times.

http://www.ft.com/intl/fastft/395831

JPMorgan upozorňuje, že dopad pocítí celý dodavatelský řetězec. Značce však nadále věří.

UBS čeká škodu až 10 miliard dolarů a pro akcie VW snížila cílovou cenu za 12 měsíců z 300 na 290 euro. Což je statečný krok, vzhledem k tomu, že dnes byly za stovku. Ještě lepší má odhad pokuty v rozmezí od 10 milionů do 10 miliard dolarů, podle toho, jakou závažnost tomuto případu EPA připíše.

Barclays říká, že odhad dopadu je těžký, ale nejspíš postihne celý automobilový sektor.

Citi čeká přenos „nákazy“ na další výrobce a regiony. Vydělá na tom Asie.

Deutsche Bank varuje, že rozsah emisního skandálu zůstane dlouhou dobu nejistý. Pokuta bude bolestivá, ale výši lze těžko odhadnout. Vedle toho však mohou vzniknout provozní problémy, protože je tu vyhlídka obrovských přesunů hotových peněz.

Goldman Sachs vidí konec pokusů zvýšit podíl dieselu na americkém trhu a čeká, že metodika testů bude revidována. Na trhu radí k opatrnosti, jinými slovy, nebrat.

Morgan Stanley volí trochu užší interval potenciálních pokut a kompenzací od 8 po 24 miliard dolarů (víc než byl původní odhad 18 miliard dolarů). Přesto trvá na cílové ceně akcií VW za rok na 185 euro a čeká tak návrat na okraj srázu, ze kterého spadla. Dolů pod 100 už prý nepůjde, protože předtím byla podceněná.

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

klokan

  Smogová situace, přízemní ozón a další lahůdky z plynové komory.