Zbyněk Fiala: Letí na nás navoněný VW

vw
22.9.2015 10:46
Katastrofa srovnatelná s výbuchem ropné plošiny BP Deepwater v Mexickém zálivu nyní potkala chloubu německého průmyslu a pilíř toho našeho, německý Volkswagen. BP slíbil zaplatit za všechny pokuty a škody za znečištění moře a pobřeží 18,7 miliardy dolarů, VW hledí vstříc pokutě za znečištění amerického vzduchu ve výši 18 miliard dolarů (435 miliard korun).

Pár dní poté, co byly akcie VW analytiky doporučovány jako nejlepší tip pro investici, která zprostředkuje výnos konjunktury v USA, dostaly cenné papíry největšího světového výrobce automobilů právě na tomto trhu ránu, pro jakou marně hledáme obdobu v mírové historii. Spadly o pětinu, protože společnost hledí vstříc vyhlídce na pokutu 18 miliard dolarů za podvody při měření emisí.

Ceny akcií nemusíme brát až tak vážně, ale z vyhlídky na výši škod, která bude placena v reálných penězích, mrazí. Nyní hrozí, že americká federální úřadovna pro životní prostředí EPA bude žádat až 37 500 dolarů za každé z půl milionu aut VW s dieselovým motorem, které byly v USA prodány během let 2009 až 2015. Má to být pokuta za tom, že motory byly při testech „navoněny“ zvláštním softwarem, který spustil čistější testovací režim chodu motoru. Po testu se zase vypnul. Skutečné emise dusíku v běžném provozu, které byly řádově (!) vyšší, se tak skryly.

Sledované oxidy dusíku (souhrnně NOx) jsou na rozdíl od sazí neviditelné, takže změna režimu není postřehnutelná pouhým okem. Je to však pěkně agresívní plyn, jehož sestrou je kyselina dusičná. Ekoteroristé bojující proti přehuštěnému městskému automobilovému provozu (s mojí plnou podporou) mají v rukou další silný klacek. Ovšem napřed dostane do hlavy celá česká ekonomika, která je na značce VW závislá, protože po klacku sáhne hlavně konkurence.

Na serveru Patria se objevil výpočet přes palec, že VW na pokutách zaplatí asi desetinásobek toho, co na prodeji aut v USA vydělal. Ovšem to nemusí být konečná. Skutečné emise dieselů VW chtějí zkoumat i Korejci a mohou se přidat další. VW se k problému postavil čelem a prohlásil, že vše vyšetří a „nebude tolerovat“. Může to znamenat i signál k protiofenzívě, která by ukázala, že to dělají všichni a takové zušlechtění motoru při testech je průmyslovým standardem.

Kdo četl Marxe, ví, která bije. Kapitalismus prochází krizí způsobenou zákonitě klesající mírou zisku, protože všechny sladké hrušky už byly očesány a na řadě jsou pláňata a bukvice. Dá se to oddálit podvody, jak ukázaly falešné úrokové sazby Libor nebo manipulace se směnnými kurzy, nemluvě o dalších formách banksterismu. Průmysl si většinou pomáhal „kurvítky“, kontrukčními prvky, které uměle limitovaly životnost výrobku a urychlily jeho obrat na trhu. Ale německé výrobky bývaly nad těmito přízemními pokusy. Pokud má přijít probuzení, bude to opravdu drahá kocovina.

V každém případě to sáhne hodně hluboko do hospodářského výsledku německé automobilky - a tedy i do její daňové povinnosti. Pokud pláče i spolkové ministerstvo financí, pláče na správném hrobě. Jako by nestačili uprchlíci, pro které se chystá vynaložit neplánovaných 10 miliard euro.

Jak velká je to rána? Německo má HDP v tržních cenách 2,9 bilionu euro (2014), takže nečekané náklady uprchlíků a VW se blíží jednomu procentu ročního produktu.

Samozřejmě, že nevíme, kdo všechno si teď na VW troufne a co oni sami dokážou zjistit na jiné. Pokud by však platil příklad BP, která se v srpnu dohodla, že zaplatí 18,7 miliardy dolarů, je to opravdu zlé. Z této sumy, kterou mají být pokryty největší škody pro havárii mořské těžební plošiny v historii, činí pokuta jen třetinu (5,5 miliardy dolarů). Zvlášť byly vyhodnoceny škody na přírodním prostředí (7,3 miliardy dolarů) a ekonomické škody v pěti státech unie (4,9 miliardy dolarů). Poslední miliardu dostanou jednotlivé poškozené komunity. Tvořivost amerických právníků je obdivuhodná a reagují jak žraloci, kteří cítí krev. VW je raněný, všichni na kořist.

Přitom už samotní uprchlíci připomínají válečný stav, a jsou skutečnou válečnou ozvěnou ze Sýrie a dalších rozvrácených zemí. Vzniká strategicky nová situace, která bude mít dlouhodobé důsledky. Jediný zdroj, kde o nich nic nevyčteme, jsou stávající pravidla EU, kterými teď zkouší mávat česká vláda.

Také kruté zacházení amerického regulátora s německou automobilkou má parametry války. Je to nájezd na Evropu. Připomeňme si loňskou pokutu francouzské bance BNP Paribas ve výši 9 miliard dolarů, které zaplatila do USA, protože porušila embargo Súdánu, Kuby a Íránu. Naproti tomu nikdo nenese odpovědnost za podvody na americkém finančním trhu, které způsobily krizi a zmrazily evropskou ekonomiku na sedm let na úrovni pod rokem 2008. To by mohlo ovlivnit evropskou ochotu podpisovat s USA nějaké extrémně závazné dohody jako TTIP.

Pokud se podvody s testy dieselových motorů prokážou, nejspíš to znamená, že tyhle motory prostě smrdí a moc se s tím nedá dělat. Vytírání zraku přísnými normami je k smíchu. To by mohlo urychlit nástup elektromobility.

Vzpomeňme si na ozdravný vliv skandálu, když se roku 2006 zjistilo, že rakouští vinaři musejí své produkty přichucovat jedovatým fridexem z automobilového chladiče, aby se vyrovnali francouzské konkurenci. Na pár let pak vypadli z trhu, ale vzali tuto lekci vážně. Technologicky přezbrojili a přesunuli se k organické produkci, takže dnes jsou jejich vína opravdu špičková, a bez přísad.

Česko má o čem přemýšlet. Stále zdůrazňujeme, jaká jsme průmyslová velmoc, ale toto postavení se odvíjí od pověsti jiných, kterou nemůžeme ovlivnit. To je slabina přímých zahraničních investic, kterou přičtěme k těm dalším, jako je třeba neúměrný odtok dividend a dalších plateb, nyní na úrovni asi 6,5 procenta HDP.

Mělo by nám vrtat hlavou, co dál, když éra bezuzdné globalizace a růstu přežívá jen díky podvodům a drancování prostředí. Je-li svět v otřesech, těžko stavět budoucnost na dodávkách na velkou vzdálenost. Přitom nežijeme na poušti, není to jediná osudová volba.

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.