Změny ve výběru daně z příjmu v letech 2009 – 2018

daně
27.2.2019 08:29
Změny daňových příjmů v posledních letech jsou opravdu dramatické. Předseda vlády a bývalý ministr financí A. Babiš k vlastní škodě s těmito statistickými údaji, které charakterizují vývoj daně z příjmu v posledních deseti letech, příliš nepracuje. Pokud hovoří o grandiózním přírůstku daně z příjmu, vystřelí většinou jedno nebo dvě čísla, která nikoho příliš neoslní.

Podíváme – li se ale na časovou řadu vývoje daně z příjmu, tak každý trochu objektivní pozorovatel musí říci, že v posledních pěti letech došlo k jejich dramatickému nárůstu. Pokud léta 2009 a 2010 byla ještě zasažena recesí a do značné míry to platilo i pro rok 2011. V roce 2012, což byl důsledek příznivého vývoje hospodářství v tom roce, došlo k vzestupu daně z příjmu právnických osob (PO) až na 128 mld. Kč. Nečasova vláda však především díky aktivitám svého ministra financí Kalouska, prosazovala úspory, ať to stojí, co to stojí. A tak již v roce 2013 dokázala dokonale udusit hospodářský růst a také růst daňových příjmů od PO, tedy od firem. Od roku 2014 však dochází k dramatickému nárůstu daně z příjmu PO z 132,4 mld. Kč na 174 mld. Kč v roce 2018. Nárůst během čtyř let o cca 40 mld. Kč je opravdu impozantní.

Pokud jde o daň z příjmu fyzických osob (FO), je to podobné. Daně z příjmu FO, tak jak šly do státního rozpočtu v roce 2014, byly ve výši téměř 147 mld. Kč. V roce 2018 to již bylo téměř 220 mld. Kč. To znamená, během čtyř let nárůst daňových příjmů FO o 73 mld. Kč. Což je zhruba třetina celého daňového výnosu u daně z příjmu FO. Přitom rostou všechny komponenty daně z příjmu FO, jak daň vybíraná srážkou, tak daň placená zaměstnavateli, tak také daň placená živnostníky.

Zastavím se u živnostenské daně. Její výše dosahovala ještě v roce 2013 skandálních 1,13 mld. Kč. Po zavedení EET, dosáhl výběr v letech 2017 a 2018 téměř na 8 mld. Kč. Při existenci téměř milionu živností v naší zemi to znamená, že průměrná daňová platba živnostníka do státního rozpočtu činila v roce 2014 cca 1100 Kč. A v roce 2018 To bylo cca 8000 Kč. Upřímně, ani to není žádná sláva. Připomínám, že objem živnostenských daní v roce 2005 (po zavedení daňových paušálů a společného zdanění manželů) přesahoval 15 mld. Kč. V roce 2006 to ale bylo téměř 26 mld. Kč. Objem „zaměstnanecké daně“ tedy daní, které odvádí za zaměstnance přímo jejich firmy, dosáhl dramatických nárůstů. V roce 2014 tento objem činil necelých 131 mld. Kč a v roce 2018 to bylo necelých 194 mld. Kč. Tedy za čtyři roky došlo k nárůstu v tomto ukazateli o více než 62 mld. Kč. V každoročním průměru o více než 12 mld. Kč rostly daně zaměstnanců v objemu posledních čtyřech let.

Zdá se, že existují určité možnosti navýšení daní z příjmů ve všech segmentech. Jak po zavedení druhé sazby daně z příjmů PO pro největší korporace, tak u živnostenské daně. Pokud se platilo v objemu minulosti násobně více, neměl by být problém objemy živnostníky placených daní, dále navyšovat. Pokud porostou také mzdy zaměstnanců o čísla kolem 5% či výše, je možné reálně předpokládat také růst daňových příjmů v této položce. Celkově je možné hodnotit vývoj daně z příjmů v posledních letech velmi pozitivně. Je to do značné míry výsledek oživení české ekonomiky, ale také pozitivního působení Sobotkovy a Babišovy vlády na ekonomiku a na oblast daňových příjmů. Pokud politická opozice říká, že se daňové příjmy vyvíjejí velmi pozitivně podle zásady "Čím blbější sedlák, tím větším brambory", tak nemá pravdu. Vláda, na rozdíl od té Nečasovy, neškodila a pozitivně ovlivňovala – ať už to byla vláda Sobotkova či Babišova – hospodářský vývoj v zemi.

Výběr daně z příjmů 2009–2018 (v mld. Kč)

Celostátní výběr

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

daně z příjmů PO

119,6

123,86

118,11

128

120,72

132,4

147,51

164,72

170,65

174,01

- daně z příjmů FO – v tom:

126,74

130,01

133,37

136,29

141,64

146,8

154,35

172,38

192,83

219,89

- vybíraná srážkou

10,13

10,19

11,05

13,24

12,82

14,8

15,73

16,14

15,97

18,38

- placená plátci

111,04

111,84

119,37

119,79

126,13

130,87

136,12

149,39

169,24

193,68

- placená poplatníky

5,56

7,99

2,94

3,26

2,68

1,13

2,5

6,85

7,62

7,84

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.