Blatného sabotáže očkování by měla vyšetřit Policie ČR

blatný vakcinace
7.4.2021 10:18
Jan Blatný ve funkci ministra zdravotnictví úmyslně nebo z nedbalosti brzdí očkování občanů ČR proti coronaviru. Orgány činné v trestním řízení by se měly zabývat otázkou, zda série jeho kroků, které překážejí rychlejší vakcinaci, nenaplňuje skutkovou podstatu § 273 Obecné ohrožení z nedbalosti, a nebo § 275 Porušení povinnosti při hrozivé tísni a nebo § 330 Maření úkolu úřední osoby z nedbalosti. I kdyby se policejním orgánům nepodařilo tyto trestné činy prokázat, měl by Blatný ve funkci ministra zdravotnictví skončit. Kvůli jeho špatnému přístupu k pandemii denně zbytečně umírají desítky až stovky lidí.

Od února, kdy prezident Miloš Zeman vyjednal v Kremlu dodávku 200 000 dávek vakcín Sputnik, ministr systematicky maří možnost jejího použití. Podle zákona o léčivech by mohl nařídit očkování českých občanů v "experimentálním režimu", ačkoli byla aplikována miliónům lidí na celém světě. Za celé 2 měsíce, kdy má ČR možnost využít ruské vakcíny, přitom ještě neudělal ani úvodní krok k posouzení použitelnosti Sputniku. Tvrdošíjně se v rozporu se zákonem vymlouvá, že tuto vakcínu bude možné použít teprve až ji schválí Evropská léková agentura (EMA). Zákon mu přitom dává možnost nechat vakcínu posoudit Státním úřadem pro kontrolu léčiv (SÚKL). Nasadit k očkování by ji přitom mohl i v případě, pokud by tento úřad vakcínu z různých – např. korupčních čí ideologických důvodů – nedoporučil.

Během několika měsíců, kdy Blatný vykonává funkci ministra zdravotnictví, takto umožnil nasadit pacientům ve výjimkovém režimu několik léků, které nebyly schváleny EMA. A dokonce i léky, u nichž SÚKL nedoporučil jejich použití v humánní medicíně. Blokování Sputniku tedy zřejmě nebude jen problémem neznalosti zákonných procedur povolování léčiv. Zda jde o důsledek korupce nebo jiných faktorů, by měly objasnit orgány činné v trestním řízení, které k tomu mají příslušné nástroje, jako možnost zkoumat výpisy z bankovních a jiných účtů, odposlechy, záznamy elektronické komunikace a další operativně pátrací prostředky.

Blatný blokuje nasazení účinné vakcíny, kterou jeden z nejprestižnějších lékařských impaktovaných časopisů Lancet označil za jednu z nejúčinnějších na světě. V současné době ji očkuje 57 zemí světa. Sputnik byl aplikován milionům lidí, aniž by byly zaznamenány závažné vedlejší účinky. Jeho blokování v situaci, kdy je ČR v Evropě coronavirem nejpostiženější zemí a současně má jeden z nejnižších podílů proočkovanosti populace, považuji za zločinné.

Poté, kdy naši zemi Německo a Holandsko v Radě ministrů pro zaměstnanost, sociální politiku, zdraví a ochranu spotřebitele (EPSCO) minulý týden opět okradly o 70 tisíc vakcín od firmy Pfizer, se Rusko ukázalo jako solidárnější než celá EU. Ruský prezident Vladimír Putin nabídl urychlenou dodávku dalších 300 000 dávek Sputniku, která by mohla přistát v Praze ještě během dubna. Celkem tedy máme k dispozici půl milionu vakcín, které Blatný odmítá použít jen proto, že k nim nemá „bumážku“ z Bruselu. 

Zde je na místě zdůraznit, že i vakcíny, jejichž vývoj zaplatila z příspěvků členských států EU a které objednala Evropská komise, jsou používány v experimentálním režimu. Tedy na stejnou výjimku, kterou by Sputniku mohl svým podpisem udělit český ministr zdravotnictví. Na případě AstraZeneca se ukázalo, že hodnocení papírů úředníky EMA vakcínu nečiní bezpečnější než vyzkoušení na milionech lidí, kterým prošel Sputnik. Z medicínského hlediska je jeho postup neobhajitelný.

Situace s vakcínami nápadně připomíná Mnichovskou krizi z roku 1938. Tehdy nacistické Německo požadovalo po Československu odstoupení pohraničních oblastí, zkráceně označovaných jako Sudety. Československá vláda se v otázkách obrany naivně spoléhala na pomoc západních spojenců Francie a Velké Británie. Pozoruhodnou shodou okolností byl na Radě pro zaměstnanost, sociální politiku, zdraví a ochranu spotřebitele veden Německem útok i proti Rakousku, které bylo při anšlusu v roce 1938 první obětí nacistické okupace.

Rakouský kancléř Sebastian Kurz jako první upozornil na nelegální šmelinu v orgánu Steering board, jemuž Komise poskytla ochranu diplomatické imunity coby poradnímu orgánu EU. Na jeho půdě docházelo k nelegálnímu dražení nedostatkových vakcín. Výrobci očkovacích látek, jimž EU z rozpočtových příspěvků svých členů kompletně zaplatila výzkum, vývoj a vyzkoušení vakcín, totiž neplní harmonogramy dodávek, k nimž se zavázaly v utajovaných smlouvách s Komisí. Výrobci v tuto chvíli dluží členským státům EU desítky milionů dávek, které dostaly z rozpočtu EU a z národních rozpočtů zaplaceny předem. Nejde přitom jen o problém při výrobě. Výrobci ve velkém vyváží vakcíny mimo EU, které se na vývoji finančně nepodílely a nyní nabízí za dodávky větší částky peněz.

Ve Steering boardu se zástupcům farmaceutických firem dařilo z ministrů členských států vytahat další příplatky za přednostní dodání nedostatkových vakcín. Tento postup je v přímém rozporu s rozhodnutím všech předsedů vlád členských států, kteří v Evropské radě závazně stanovili, že vakcíny mají být členským státům rozdělován podle počtu obyvatel.

Rakouský kancléř Kurz zveřejnil vyděračské a zlodějské praktiky, k nimž docházelo ve Steering boardu, který je v Bruselu přezdíván Stealing board (Zlodějský výbor). Na březnovém mimořádném summitu Evropské rady navrhl, aby EU vyhlásila zákaz vývozu vakcín do doby, než bude proočkována celá populace EU. Jeho aktivita je motivována snahou ukončit v EU pandemii a zrušit lockdowny. Řada západoevropských právníků navrhla i vyvlastnění patentů na vakcíny. Výrobcům již rozpočet EU a příspěvky členských států uhradily veškeré náklady na výzkum a vývoj, takže by nešlo o znárodnění jako v Československu v letech 1945- 1948 v případě domácích firem, ale o vyvlastnění za náhradu. Podle právních řádů členských zemí EU je takový postup legální. Bylo by možné firmám dát za uvolnění patentů i něco navíc.

Tento postup by však umožňoval rozjet výrobu vakcín ve velkém ve všech továrnách, které jsou toho technicky schopné. Jde o jediný způsob, jak zrychlit očkování světové populace, což by viru znemožnilo další šíření a mutace do nových variant, na něž dosavadní vakcíny nezabírají. Tento postup veřejně podpořil ve svém velikonočním poselství Urbi et orbi i papež František. Masové rozšíření výroby vakcín však není v zájmu ani farmaceutických firem, ani jejich akcionářů, jimiž jsou banky, investiční a penzijní fondy. Majitelům farmaceutických firem by naopak vyhovovalo několik vln pandemie s nutností opakované vakcinace populace. Na tom, by vydělali několikanásobně více i za cenu ztrát milionů lidských životů.

Představitelům unijních orgánů zřejmě také na životech občanů EU nezáleží. Jinak by k problému zvolili zcela jiný přístup než je ten, který jednostranně zvýhodňuje vybrané producenty vakcín a blokuje použití jiných, které by životy lidí mohly zachraňovat. A členským státům ušetřit peníze i ekonomické problémy spojené s lockdowny. (Ostatně smlouvy o vývoji a distribuci vakcín nebyly dosud zveřejněny.) Člověka, který se činností EU dlouhodobě zabývá, to nepřekvapí. Stejně jako nemá cenu očekávat, že by houslový virtuóz Pavel Šporcl dával góly ve fotbalové Lize mistrů, protože k tomu nebyl trénován, nelze od EU očekávat, že by udělala něco pro běžné občany. K tomu nebyla vytvořena a nemá k tomu uzpůsobené pravomoci svých orgánů a ani vyškolené úředníky. EU byla vytvořena jako nástroj prosazování zájmů nadnárodních korporací a zvyšování jejich zisků proti zájmům malých firem a proti možnosti národních vlád bránit zájmy svých občanů. A tento úkol vzorově plní i v případě vakcín proti coronaviru.

Spoluviníkem je v tomto případě i ministr Jan Blatný, který kromě blokování ruské vakcíny Sputnik svým rozhodnutím ukončil financování vývoje české vakcíny proti covidu, jež by mohla pomoci nejen občanům ČR. Mohla by se stát dobrým vývozním artiklem. Tímto zločinným rozhodnutím naše občany český ministr zdravotnictví vydal na milost a nemilost vydírání západních farmaceutickým koncernů. 

V Radě ministrů pro zaměstnanost, sociální politiku, zdraví a ochranu spotřebitele minulý týden ministři zdravotnictví rozdělovali vakcíny, které dodala firma Pfizer jako náhradu za další výpadek dodávek od firmy AstraZeneca. Nejde o vakcíny „navíc“, protože i Pfizer je s dodávkami členským státům EU velmi skoupý. Portugalské předsednictví Rady navrhlo rozdělit 7 milionů dávek členským státům podle počtu obyvatel a 3 miliony preferenční formou. Upřednostněny měly být země, které byly v minulosti ošizeny ve Steering boardu. Mezi nimi i ČR. Návrh předsednictví vetovalo Německo a Holandsko, které předložily klíč, podle nějž nebyly žádné kompenzační dodávky přiděleny ani Rakousku ani ČR. Návrh sice nebyl Radou schválen, protože jej odmítlo kromě ČR i Rakousko a Slovinsko. Komise však oznámila, že tento klíč při rozdělování vakcín uplatní. 

Zřejmě má jít o formu potrestání Rakouska za zveřejnění nelegálních praktik ve Steering boardu a také potrestání ČR, která podpořila návrh na svolání mimořádného zasedání Evropské rady, na níž premiéři potvrdili předchozí rozhodnutí o rozdělování vakcín podle počtu obyvatel. 

Jako akt solidarity s ČR nám přenechalo Rakousko ze svého přídělu 30 000 vakcín a dalších 10 000 dávek nám ze svého darovali Slovinci. Maďarský premiér Viktor Orbán slíbil dodat do ČR v květnu 40 000 dávek. Ruský prezident Vladimír Putin během velikonoc oznámil, že Rusko je schopno dodat ČR dalších 300 000 vakcín ještě během dubna. Navíc zopakoval nabídku prodeje licence na výrobu Sputniku přímo v ČR. Licenční výroba této vakcíny se připravuje již v Itálii, v Rakousku a Švýcarsku.

Gesto skutečné solidarity si Rakousko mohlo dovolit i díky tomu, že má s Ruskem dojednánu dodávku 1 milionu dávek Sputniku během jara. Pomoc nám mohlo nabídnout i Maďarsko, protože jeho vláda se na EU od počátku nespoléhá. Viktor Orbán nakoupil na světových trzích všechny dostupné vakcíny – včetně Sputniku. Stejně jako to udělal Izrael, který je v míře proočkovanosti nejlepší na světě. Na Brusel se nespoléhá ani Polsko, které ve velkém nakoupilo čínskou vakcínu od SinoPharmu. Obě země mají v míře proočkovanosti populace proti ČR náskok „o koňskou délku“. A jsou tedy blíže ke zrušení lockdownů.

Ivan David

 

 

ivan david
Ivan David je lékařem s odborností psychiatr. Levicový politik a aktivista. V minulosti byl ředitelem psychiatrické léčebny v Bohnicích. V letech 1998 – 1999 ministr zdravotnictví. V roce 1999 ve vládě nepodpořil souhlas s agresí NATO proti Jugoslávii. Byl poslancem Parlamentu ČR za ČSSD. V současnosti poslanec Evropského parlamentu. Je autorem projektu Nová republika a provozovatelem stejnojmenných stránek.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.