Je potřeba podpořit svého prezidenta…

babiš ateo
15.9.2020 14:26
…pokud nesouhlasí se snížením sazby daně z příjmu fyzických osob.

Je dobře, že premiér nepochodil v u prezidenta, pokud jde o snížení sazby daně z příjmu fyzických osob (FO) na 15%. Premiér chce vlastně realizovat dávnou myšlenku stratégů ODS na 15% (rovnou) daň z příjmu. Mlčel jsem k tomu z  loajality k ČSSD a k vládní koalici, neboť jsem se domníval,  že celá záležitost dozná změn. Ale od začátku mi bylo jasné, že to není krok správným směrem. A. Babiš zřejmě začal cílit v souvislosti s krajskými a senátními volbami na voliče z vyšších příjmových vrstev, kteří většinou volí ODS a další pravicové strany. Prostě A. Babiš jim chce na podnose dát něco, co ODS nikdy nedokázala prosadit, alespoň v té podobě, jak si to představovala.

Když se podíváme na jakýkoliv nový propočet zdanění lidí s nízkými, středními a vysokými příjmy, okamžitě uvidíme, že lidé s vyššími příjmy na tom budou s 15 % sazbou daně samozřejmě mnohem lépe, nežli lidé s nízkými a středními příjmy. 

Bylo by paradoxem, kdyby takováto změna ve struktuře daní přišla se souhlasem levicových stran. Tedy, s podporou ČSSD a KSČM, které podporují současnou vládní koalici.

Pokud A. Babiš přišel s tímto ekonomicky smělým návrhem, který připraví v běžném roce státní rozpočet až o 80 mld. Kč příjmů, měl by přijít také s návrhy, jakým způsobem se tyto ztracené příjmy státního rozpočtu nahradí. Fantazie toho typu, že se oživí poptávka občanů a že vlastně celých těch 80 mld. Kč půjde do spotřeby, jsou pohádkou o Jeníčkovi a Mařence.

Očekával bych, že ministerstvo financí v této souvislosti přijde s návrhy na progresivní zdanění u daňových příjmů, např. u poplatníků s příjmem nad 80 tisíc korun měsíčně. Dále pak, že přijde s návrhy na uplatnění sektorové daně, která zdaní vyšším procentem podniky „nadrozměrné“, podniky oligopolního charakteru, velké banky apod. Samozřejmě sem spadá také digitální daň. A velký výnos pro státní rozpočet může mít uplatnění zvláštní daně uvalené na vývoz dividend do zahraničí např. ve výši 15 či 20% zvláštní daňové sazby. Domnívám se, že tato zvláštní sazba může být uplatněna po jednání s Evropskou komisí. Jde o to, to alespoň zkusit.

Argumenty pro změny daní jsou, zejména pokud jde o zavedení zvláštní daně z dividend, zcela jasné. Z republiky jsou odváděny obrovské sumy v dividendách z českých firem na účty jejich mateřských firem do zahraničí. V loňském roce to bylo cca 300 mld. Kč dividend. Odhaduje se, že dalších cca 150 mld. Kč je vysáváno z českých filiálek zahraničních firem formou nevýhodného nastavení vnitropodnikových cen v rámci multinacionálního  koncernu ve vztahu k českým firmám. Také různými „službami“, které si mateřské zahraniční společnosti účtují na vrub českých firem.

O problematice snížení daně na 15 % jsem psal už vícekrát, ale velmi jemně ve vztahu k vládě. Přiznám se, že potřebu se k tomu vyjádřit zvýšil včerejší rozhovor se sociologem D. Prokopem z výzkumné společnosti PAQ Research na E15 pod názvem „ČSSD jde proti svému elektorátu a doplatí na to“. Myslím, že není potřeba celou věc více komentovat.

Název Prokopova rozhovoru v včerejší E15 je výmluvný.

 Jiří Paroubek

 

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Jiří Volný st.

Zavedením 15% daně z hrubého příjmu zaměstnanců se nebude líbit ani voličům hnutí ANO. Ve své podstatě jsou to lidé s nižšími příjmy, bez ohledu, zda volí KSČM, ČSSD nebo ANO. Navíc tento zákon moc nepomůže zaměstnancům s malými příjmy a odečty na děti. Rozdíly mezi nízkopříjmovými a vysokopříjmovými se dost podstatně zvýší. Je otázkou, proč to A.Babiš dělá? Jednak pomůže svým kamarádům zaměstnavatelům, není jich v hnutí ANO málo, potažmo Agrofertu, protože firmy nemusí zvedat mzdové náklady, neboť náklady na zvýšení čistých mezd převezme tentokrát jednorázově stát. Pochopitelně je zde programové prohlášení vlády, které zrušení superhrubé mzdy deklaruje, ale nikterak neurčuje výši zdanění hrubé mzdy. 

Je pravdou, že zákon by posílil spotřebu obyvatel, ale také přispěl k vyšší inflaci. Druhým, neméně závažným důvodem, může být tak zvaný plán B. Výsledky voleb do EP naznačily, že účast ČSSD v příštím parlamentu není automatická a AB musí zvažovat i jiné možnosti koaličního vládnutí, například a nejraději s ODS. I za cenu dočasného ústupu vlastní osoby do pozadí.

Položme si otázku, proč vlastně vzniklo hnutí ANO s A.Babišešm v čele? Moje vysvětlení se opírá o tehdejší reálné nebezpečí vzniku levicové vlády ČSSD s podporou KSČM. A tomu pravice zabránila vznikem elitního klubu převážně pravicových politiků s okázalým sociálním cítěním!{#emotions_dlg.sealed}