Jiří Paroubek: Má stávka učitelů smysl?

komenský
4.11.2019 16:44
Vždy v minulosti, a to zcela bez výjimky jsem vždy podporoval stávkující zaměstnance. Tentokrát jsem však v rozpacích, zda podpořit stávku učitelů. V posledních letech učitelé zažili rychlý růst svých platů. A pokud v příštím roce bude nárůst jejich platů kolem 10% (což je prostý součet osmi procentního nárůstu tarifu a dvouprocentního nárůstu variabilní složky) a pokud vláda v roce 2022 zajistí růst platů učitelů meziročně těsně pod deseti procenty, budeme moci konstatovat, že vláda splní svůj slib nárůstu platů učitelů na 150% výchozí základny. Tedy jinak řečeno, nárůst platů učitelů za dobu jejího funkčního období bude 50%.

Všichni si uvědomujeme význam vzdělávání pro budoucnost národa a všichni také zároveň slyšíme, jaké jsou limity, pokud jde o úroveň vzdělání v naší zemi. Pokud hlavním argumentem ministra školství, proč nemůže být uplatněna povinná státní maturita z matematiky, je, že to bude možné, až se zlepší kvalita výuky tohoto předmětu na školách, tak je tady něco špatně. Uznával jsem vždy náročnou práci učitelů. Sám jsem měl v životě velké štěstí na učitele, kteří byli buď vynikající nebo alespoň velmi dobří. Chybí mně osobní prožitek z toho, že by některý z mých učitelů nezvládal výuku a své žáky.

Měl jsem samozřejmě štěstí, že jsem chodil na vynikající střední školu, dnešní gymnázium v Helichově ulici. A předtím na výbornou základní školu s rozšířeným jazykovým vyučováním a s výbornou výukou českého jazyka a matematiky v Ostrovní ulici. Je pro mě překvapivé, že padesát pět let poté, co jsem chodil na základní školu já, je české školství v takové situaci, že ministr školství je nucen konstatovat nepříznivou kvalitu výuky matematiky. Učitelé samozřejmě potřebují ke svému životu více peněz. Situace, kdy si před deseti lety museli přivydělávat ve vedlejších zaměstnáních mimo školu by se už nikdy neměla opakovat.

Ale od učitelů bych v tuto chvíli spíše očekával, že jejich profesní organizace a odbory řeknou, co ony udělají pro zlepšení kvality výuky na školách a zejména výuky matematiky. Bylo by to poctivé.

Stávkovat kvůli tomu, že dostávám nárůst platu ne 10%, ale „jen“ 8 + 2%, nepovažuji za moudré. Sociálně demokratické vlády v letech 1998 - 2006, počínaje tou Zemanovou se snažily navyšovat platy učitelů tak, aby byly zhruba 10% nad celostátní průměrnou mzdou. Myslím, že jsme se tehdy k tomuto cíli velice přiblížili, byť to bylo v rozpočtově mnohem složitější situaci, nežli je tomu nyní. Přišla však v závěru roku 2006 Topolánkova vláda pravice a její premiér Topolánek sdělil učitelům, že už dostali „předplaceno“ tou předchozí (tedy soc.dem. vládou). V těch následujících letech proto mzdy učitelů v zásadě stagnovaly, až se dostaly pod celostátní úroveň průměrné mzdy. Pokud si vzpomínám, učitelé tehdy (2006) žádnou celoplošnou stávkou nehrozili. Tehdy asi by taková stávka ale měla smysl. Dnes, po několika letech velmi slušného růstu platů učitelů a s reálným příslibem růstu o dalších 10% pro příští rok (8+2%), nevidím jako rozumné, když se učitelé chtějí do stávky vrhnout. Rodiče budou mít v důsledku jejich stávky o problém navíc, budou se muset postarat o své děti.

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Jiří Volný st.

Když to maličko nekorektně zjednoduším, tak navýšení platu vyhořelým předdůchodovým učitelkám žádný efekt nepřinese. Někdy se říká, ne neprávem, že čím má člověk vyšší plat, tím méně dělá. Ve vztahu ke stávce se ukazuje, že řada učitelů není odtržená od reality a ví o nízkém a nespravedlivém ohodnocení jiných profesí a může alespoň v duchu současný stav, kdy růst výrazně předčí inflaci, navíc se zajištěným růstem  i v roce 2021, ocenit. O tom svědčí, že například v okrese Pardubice nebo Opava, podle včerejších zpráv z večerních Událostí, se připojí ke stávce úplným zavřením jenom zhruba čtvrtina škol.

Za našich dávných časů existovaly na gymnaziích přírodovědné a humanitní větve. Pro přírodovědné byla matematika povinná. Myslím, že po časech experimentů by bylo dobré vrátit se tam, kde jsme byli dříve a obnovit povinnou matematickou maturitu pro ty, u kterých se předpokládá její další využití. Pochopitelně jiná musí být pro gymnazisty, trochu jiná pro strojaře, elektro, stavbaře a ekonomy.

 

cernik

Stávka učitelů dnes má nepochybně svůj nemalý smysl!
1) Učitelé tak připomínají, že sliby vlády se mají plnit.
Dnes se (dostatečně) nepřidá učitelům a zítra třeba sociálním pracovníkům.

2) Stávka má také aktivizující vliv na celou občanskou veřjnost
Odbory nestávkovaly v dobách transformace a tím výrazně napomohly k výraznému sražení životní úrovně.

3) Stávka také demaskuje před veřejností oportunní postoj ředitelů a místních samospráv.

Stran matematiky, zde by věc mělo především začít řešit MŠMT spolu s učiteli matematiky!
Nikoliv jejich kolegové, třeba dějepisáři či biologové.
Např. lépe zajištění učitelé v Německu si stěžují a právem na to, že 
efektivitu výuky významně narušují jedinci, zpravidla neněmeckého původu svou nekázní.
U nás je to tzv. inkluze.
Další věcí je, že stav učebních pomůcek je mnohdy dost zastaralý.
A také společenská prestiž matematiky, coby vědy spíše klesá.
Např. Vš školy humanitního směru by měly posílit výuku s matematickými prvky, statistika, 
počítačová grafika atd.