Jak ČT napomáhá konzervovat moc zavedených stran

obrazek
28.8.2012 19:27
Česká televize přiděluje drahocenný vysílací prostor pouze zástupcům vybraných stran. Do regionální předvolební debaty si totiž ČT umanula pozvat pouze zástupce šesti stran, které získají nejvyšší podporu obyvatel kraje. A jak míru této podpory zjistila v Karlovarském kraji, kde dnes bude probíhat první kolo debat? V jednorázově provedeném průzkumu navíc uprostřed léta.

Klíčový průzkum preferencí byl tedy prováděn v době, kdy se většina lidí rekreuje, o politiku se nestará a i ti, kteří politiku sledují ještě ani pořádně neví, kdo bude kandidovat a s jakým programem. Ve volební kampani do krajských zastupitelstev tak ČT nabízí pomocnou ruku již zavedeným stranám a odpírá možnost novým subjektům představit se voličům.

ČT prezentuje toto svoje úsilí pod záminkou objektivity a transparentnosti. Za tímto účelem využívá služeb hned dvou soukromých výzkumných agentur SC&C a STEM/MARK. Obě agentury, byť by se snažily sebevíce o kontrolu průběhu dotazování, můžou jen stěží zajistit objektivní výsledky. Většina obyvatel totiž ani netuší, kdo kandiduje. To se dozví až během kampaně. Proto mnozí, aby nevypadali před tazatelem jako hlupáci, zvolí v průzkumu nějakou stranu, o které mají povědomí, že v regionu působí a přitom ještě vůbec nemusí být přesvědčení, že ji podpoří. Hodnověrnost průzkumů zpochybňuje i ředitel STEM/MARK Jan Tuček, který v rozhovoru pro Mladou Frontu Dnes přímo uvádí, že: „…děláme sice reprezentativní průzkum na tisícovce lidí, ale samozřejmě zjistíme jen jejich názor. Nelze s jistotou dopředu říci, kdo se voleb nakonec zúčastní.“ a na dalším místě v rozhovoru dodává: „Mnoho lidí třeba ví, že by volili Jiřího Paroubka, ale už nevědí, že jeho strana se jmenuje NS-LEV 21.“ 

Z nedávných průzkumů volebního rozhodování obyvatel vyplynulo celkem očekávané zjištění, že lidé si nejčastěji úsudek o tom, koho budou volit, utvoří z předvolebních vystoupení politiků právě v televizi. Na druhém místě jsou pak rozhovory a články v tisku a následují mítinky. ČT, která je v regionálním předvolebním klání zdaleka nejsilnějším médiem, tak jde přímo proti svému demokratickému poslání a přispívá k protěžování politických dinosaurů v regionech.


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

pavlovsky

Pochopitelně průzkumy prováděné 6 týdnů před volbami jsou naprosto neobjektivní, navíc v době dovolených...jak je to popsáno v redakčním článku, no a že televize je velmoc, která si určuje koho do diskuse přizve je jasné. Dnes jsem chvíli poslouchl p.Fridricha  v pořadu ČRo v 10 hodin, ředitele nějakých struktur v ČT, vyjadřoval se, vlastně chválil nové uspořádání Událostí...bylo to podle zásady, když mne nikdo nepochválí...tak se musím pochválit sám..cožpak nemá zpštnou vazbu o sledovanosti tohoto pořadu. Taková směs událostí  smíšená s komentáři je k ničemu, kdo chce může si poslechnout Události a komentáře v 22 hodin na ČT24.  Vždyť ty Události v 19 hodin jsou dlouhé a tím, že pochodující moderátorky jsou oblečeny jak anglické vychvatelky jsou nezajímavé. Udělal někdo průzkum, kolika "událostem" se tento čtyřicetiminutový pořad věnuje...všude jsou sice zahraniční zpravodajové...ti si to umí využít, podobně jako sporťáci...proč by jich nejelo tolik na Olympiádu, však to koncesionáři zaplatí. Zpět k podzimním volbám...televize asi dostala za úkol snížit vedení levice v průzkumech, tak to dělá tak, aby úkol splnila. No a sama levice tím, že se soc.dem tříští na Zemanovce a Paroubkovce k tomu přispívá. Už jsem jednou tady psal, že odchod p.Paroubka od soc.dem. asi nebyl nejlepším řešením...vždyť dnešní kinder menežment soc dem. je k ničemu a ani se nedokáží zastat svého  člena. Takže až po volbách tito odrostlí školáci pochopí, že vedli špatnou kampaň.