Jak dál s elektromobily?

obrazek
26.10.2016 09:02
Svět, který vidím za 10 – 12 let, bude ve srovnání s tím dnešním zřejmě k nepoznání. Bude poznamenán mnoha novými technickými objevy a velkým pokrokem. Zcela nepochybně dojde k obrovskému posunu technické úrovně u zařízení na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, a to včetně akumulace vyráběné elektrické energie.

Pokud se tyto výrobní činitele, tedy jak výrobní zařízení, tak akumulátorové baterie, dostanou v té době do přijatelných cenových poloh (a o tom nepochybuji), stanou se předmětem širokého zájmu stále se rozšiřujícího počtu lidí – malovýrobců elektřiny ze střední třídy.

Je to ekologické, bude to levné a občan díky takové technologii bude prakticky nezávislý na státu, respektive na velkých výrobcích elektřiny, jako jsou ČEZ, RWE či E.ON nebo PRE. Nebo jak se v té době budou jmenovat. Pro mnoho lidí to bude jistě velmi atraktivní téma.

Umím si představit, jak za nějakých deset let přicházím večer před spaním  ke svému elektromobilu, natáhnu k němu nabíječku, a z akumulátoru začnu dobíjet elektromobil vlastní elektrickou energií, kterou vyrobilo mé solární zařízení v průběhu dne.

Provoz mého  dopravního prostředku  se zlevní, přitom bude ekologičtější. A budou-li takto postupovat desetitisíce a postupně statisíce lidí, bude republika méně závislá na dovozu surovin, jako je ropa či zemní plyn.

Podívejme se na další zajímavá čísla, která uvádí německý časopis Handelsblatt, která se týkají současného rozšíření elektromobilů na hlavních světových trzích v USA Evropě a Číně. Podívejme se také na dynamiku jednotlivých firem, které  nyní vyrábějí elektromobily. A podívejme se konečně také na perspektivu, jak tyto trhy mohou vypadat do deseti let.

Prodej elektromobilů ve světě v prvním pololetí tohoto roku podle hlavních výrobců:

 

Prodej elektromobilů v prvním pololetí tohoto roku v tisísích kusů. 10 největších výrobců

 
 

značka

I. pol. 2016

změna I. pol. 2015

 

BYD

14,1

4,4

 

Nissan

9,9

-3,2

 

Tesla

9,5

-1,3

 

VW Group

8,8

-2,9

 

BMW Group

6,9

0,5

 

Mitsubishi

5,2

-3,8

 

Renault

4,7

-0,6

 

BAIC

4,7

1,9

 

GM

4,2

0

 

Ford

3,6

-1,1

 

Zdroj: Handelsblatt

  

 

 

Prodej elektromobilů podle regionů:

prodej elektromobilů v jednotlivých regionech v letech 2015 a 2016

 
 

 

2015

2016

změna v %

 

Čína

56 000

127 000

128

 

Japonsko

11 000

15 000

28

 

Evropa

81000

99000

21

 

USA

54000

64000

18

 

Ostatní

6000

8000

26

 

zdroj: Handelsblatt

    

Jak je zřejmé, nejrychleji se překvapivě prodej elektromobilů rozvíjí v Číně. Ta pro své problémy v oblasti znečištěného ovzduší začíná více dbát na ochranu životního prostředí a Číňané považují elektromobily za progresivní technologii, kterou podporují.

Meziroční nárůst  prodeje elektromobilů v Číně je impozantní. Ostatní trhy sice rostou, ale pomaleji, nežli by bylo žádoucí.

Odhad poptávky po elektromobilech a hybridech v milionech kusů v letech 2020 a 2025:

 

Poptávka po elektromobilech (v milionech kusů)

 

Evropa

USA

Čína

 

elektromobily

hybridy

elektromobily

hybridy

elektromobily

hybridy

2015

0,1

0,1

0,05

0,05

0,1

0,1

2020

0,3

0,5

0,3

0,3

0,8

0,8

2025

0,9

1,9

0,8

0,5

1,5

1,7

   zdroj: Handelsblatt

Jak je patrné z tabulky, velmi rychle rostoucím trhem s elektromobily bude do roku 2025 Evropa a také Čína. V relaci k počtu obyvatelstva bude mít Evropa před Čínou mírný náskok. Jde samozřejmě jen o záměry a odhady, skutečná  poptávka může být jiná.

Zajímavý je poněkud rozdílný očekávaný vývoj v USA, kde se neočekává tak vysoká dynamika prodeje jako v Evropě či v Číně, ale jedná se o trh, který je kvantitativně menší. Vyšší příjmové vrstvy americké společnosti budou pravděpodobně stále dávat přednost klasickým americkým luxusním automobilům.

V každém případě je analýza v Handelsblatt velmi zajímavou sondou do oblasti elektromobilů, do současnosti i do budoucího vývoje jejich výroby a prodeje.

Jiří Paroubek

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.