Jak hodnotit změny v ruské vládě?

putin 20
16.1.2020 15:09
Když v loňském roce spustila ruská vláda projekt důchodové reformy, projevil se v širokých vrstvách občanů dlouho nevídaný odpor k tomuto vládnímu návrhu. Popularita vláda i prezidenta klesla dosud nevídaným způsobem. Ne, že by to byla katastrofa, ale každý rozumný vládce ve státě s prezidentským systémem, musí dříve nebo později zasáhnout, pokud nechce, aby nevole lidu zasáhla výrazně i jeho. V. Putin musel proto o změně v čele vlády uvažovat již delší dobu.

Kromě toho Vladimír Putin začal hrát mnohem aktivnější roli v zahraničních vztazích nežli kdy předtím. Nedávný průzkum Eurostatu ukázal, že se těší velké prestiži i oblibě v mnoha státech světa, včetně České republiky. 30% respondentů v ČR odpovědělo, že je to právě on, kdo hraje pozitivní roli v mezinárodních vztazích. Na Slovensku si to myslí dokonce 49% respondentů. V Česku až za Putinem skončil Macron, Merkelová a nepřekvapivě také Trump. Mezinárodní veřejnost, aniž bych výsledky jednoho průzkumu přeceňoval, si prostě všímá pozitivní strategie ruského prezidenta, který se snaží konstruktivně spolupracovat i s těmi zeměmi, s nimiž má Rusko některé sporné oblasti. Příkladem takové země a spolupráce je Turecko, které bylo historicky vždy regionálním soupeřem Ruska a v mnohých oblastech jím také zůstalo. Na druhé straně však ruský prezident dokáže v mnoha věcech postupovat se svým tureckým protějškem společně a velmi konstruktivně. Samozřejmě, při plném vzájemném respektu. V oblasti Středního Východu je Rusko vlastně jediným státem, který může přímo hovořit se všemi hlavními aktéry tamního dění. Počínaje Íránem, přes Saúdskou Arábii, Izrael, Turecko, Sýrii, Egypt, a dále přes Emiráty až k Iráku.

Ruští občané ovšem od Putina očekávají, že se bude větší měrou angažovat především při řešení jejich problémů, jejich životní úrovně. Proto se prezident Putin včera ve svém poselství o stavu země tak obsáhle zabýval před oběma komorami ruského parlamentu právě podporou rodin a sociální politikou. Velkým problémem dnešního Ruska je nízká porodnost, která by ve svých důsledcích za dvě až tři desetiletí vedla k poklesu počtu obyvatel země, a to především ruské národnosti. Prostě Putin dal najevo, že chce mnohem větší měrou ingerovat v letech zbývajících do konce jeho prezidentského mandátu (2024) do vnitřní politiky státu. Především pak v otázkách týkajících se růstu životní úrovně ruského obyvatelstva.

V. Putin přišel ve svém poselství také s návrhem významných ústavních změn, které by znamenaly ve svých důsledcích přerozdělení moci mezi jednotlivými složkami moci výkonné a parlamentem. Podle návrhu ústavních změn má být posílena role parlamentu při vzniku nové vlády a také při eventuálním jejím konci.

Prezident očekává, že předloží návrh ústavních změn, na nichž se pracovalo delší čas, lidovému referendu. Je zřejmé, že tyto navržené ústavní změny mohou ve svých důsledcích skýtat možnosti pro budoucí roli V. Putina v ruské společnosti poté, co ukončí za čtyři roky svůj prezidentský mandát. Přitom dal Putin jasné najevo, že nehodlá ohýbat Ústavu v tom směru, že by mohl vykonávat funkci prezidenta i v třetím mandátu za sebou, což ruská Ústava neumožňuje. Mnohem větší roli může v novém ústavním uspořádání Ruska hrát například Státní rada, v jejímž čele by právě Putin mohl po ukončení svého prezidentství stanout a kde by mohl kontrolovat činnost svého nástupce. Podobně jako kdysi Teng Siao-pching v Číně z funkce předsedy vojenské komise Komunistické strany Číny, kontroloval po svém třetím návratu do vysoké politiky činnost svých nástupců. A uchoval si plný vliv na nejdůležitější oblasti života země.

Po dvanácti letech velmi úzké spolupráce mezi Putinem a Medvěděvem, odchází z pozice premiéra Ruské federace současný předseda vlády Dmitrij Medvěděv. A novým premiérem Ruska se má stát Michail Mišustin, dosavadní šéf ruské finanční správy, což je v Rusku víceméně velmi významný silový resort. Mišustina však do této chvíle znali jen političtí fajnšmekři. Zdá se, že nejsilnější figurou ruského státu v průběhu příštích několika let zůstane tedy i nadále Vladimir Putin. Těžko si lze představit, že by jej zatím neznámý M. Mišustin mohl v blízké budoucnosti zastínit. A to je asi také jeden z důvodů, proč Putin nominoval na premiéra právě jeho.

Jiří Paroubek

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

schlimbach

Podezírat V.V.Putina z toho, že bude jmenovat někoho, kdo ho nezastíní může jen malý "západní" člověk. Ten, kdo se dokáže podívat na celé období působení VVP v roli prezidenta i předsedy vlády v RF jako na celek, ten si dokáže uvědomit, v jaké situaci VVP RF přebíral a v jaké kondici je RF dnes. Zatím co VVP vyváděl svoji zemi z totální bídy, ekonomického zničení a téměř úplné ztráty suverenity, kterou Jelcin tak snadno rozhazoval na všechny strany, naše země pod vedením provinčních hlupáčků, snažících se zalíbit "Západním" elitám majících hubu plnou "západních hodnot" skončila bez vlastní suverenity, zavlečená do slepé uličky EU transformující se po Lisabonské smlouvě do celkem fešáckého fašistického střihu, majícího ke skutečné demokracii hodně daleko. Zatáhli nás do tenat největšího teroristy všech dob - NATO.

Svět ae změnil. Změnil se díky VVP a jeho zahraniční politice i jeho domácí politice, kdy se musel krok za krokem vyrovnávat s mocí různých ekonomických rodinných klanů, krok za krokem získával pozice k tolik potřebným změnám, které by mohly umožnit vyměnit prodejnou a protiruskou elitu, jejímž členem byl i Medvěděv za novou elitu, elitu vzešlou "ze spoda" díky vytvoření sociálních výtahů. VVP nikdy nedělal žádné kroky bez rozmyslu, vždy dával pozor, aby nedošlo k rozkmitání systému a tím i k chaosu, který nebude lze řídit.

Jím deklarované změny ústavy mají za účel právě ono dotvoření nové elity a umožnšní jí podílení se na vládě své země, na rozhodování o vlastní zemi. Bude to elita národa - skutečný výkvět - stačí se podívat do regionů, co se zde začalo dít. Gubernátor Chabarovského kraje nebo hlava republiky Chakasie a mnoho dalších - svět se změnil.

VVP zákazem činnosti v politice lidem s cizím občanstvím zcela vymazal možnost vlivu následníků stávající prodejné elity ovlivňovat budoucnost Ruské federace.

Po tom všem, co VVP za 20 let dokázal, ho opravdu pane Paroubku považujete za natolik malicherného, že by měl zájem na tom, aby ho někdo nezastínil???

antoninsebek

Pravidelně se tady chlubím, že jsem v SSSR a především v Rusku byl mockrát (jakož i na Ukrajině) a že tam mám dlouholeté dobré kamarády/-ky. 

Rozumný Rus měl deprese z té serie "tří pohřbů" centrálních tajemníků ÚV KSSS, nejvíc pak neměli rádi Michaila Sergejeviče Gorbyho.

Pak přišlo Rusko a s ním coby první představitel Jelcin. Pokud někdo pochyboval o tom, zda Rusové mají rádi vodku, tak poznal, že mají. 

V těch dobách jsme došli s ruskými partnery k názoru, že Rusko potřebuje "cara". To jest  někoho s dostatečnými pravomocemi a především s dlouhodobým působením. Když prezident Putin vytvořil "dlouhodobou dvojku" s Medveděvem, udělal jenom dobře. 

Z Česka známe případy, kdy představitelé moci uvažuji často takto: "Já mám začít budovat se všemi problémy a kritikou (například) dálnici? Ale při stříhání pásky se bude nakrucovat někdo jiný, zřejmě i z jiné partaje... "

Toto v Rusku praktikovaný systém vyloučil. Lidé na špici (představováni Putinem a Medveděvem) jsou trvale pod podrobnou kritikou závidějícího davu čekatelů. Což je také dobře. 

Je nepochybné, že tato poslední výměna byla PŘEDEM A PODROBNĚ PROJEDNÁNA se zainteresovanými lidmi. Takže buďte v klidu, žádný převrat není v plánu. Bylo by toho více, ale až příště. 

 

Jiří Volný st.

Oslabovat prezidentský systém není dobrou politikou. Nový předseda vlády Mišustin a jeho obézní, kolebající se postava nevzbuzují příliš důvěry a optimismu. Pokud není schopen zapracovat ani sám na sobě, pak mu nelze věřit, že dokáže pozvednout kolos s obrovskou setrvačností. Nelze předpokládat, že by se mu podařilo výrazně zlepšit vztahy se Západem. Navrácení Krymu ani ukončení podpory Donbasu a Luhanska není myslitelné a bez těchto kroků bude Západ stále dělat obstrukce. 

Otázka zní: Kdo na carský stolec po Putinovi? Naštěstí Rusové mají mimořádného ministra obrany, který prokázal své schopnosti a těší se podpoře veřejného mínění. Sergej Kužugetovič Šojgu je, podle mého názoru nezaujatého pozorovatele, jasnou volbou.

paysan

S ohledem na skutečnost, že Rusko a zejména jeho současný prezident Vladimír Putin umí svět dokonale překvapit, bych s předpovědí, co navrhované změny v ruské ústavě přinesou, ještě nějaký čas počkal. Nesdílím úvahy, že by si tím Putin jednoznačně připravoval post pro období po odchodu ze svého nynějšího úřadu. Jistě, role parlamentu se má posílit. Jenže nikoliv ve vztahu k prezidentovi země (přitom i podle Putina má být Rusko nadále silnou prezidentskou zemí), ale spíše k předsedovi vlády a vládě jako celku! Je tu ještě onen orgán, autor o něm píše, pod názvem Státní rada. Bude záležet jakou podobu a jaké pravomoce tento zatím nijak legislativně ukotvený útvar modernizací ústavy nakonec získá. Ale stále si nemyslím, že osoba v čele rady by mohla být nějakým "loutkovodičem" prezidenta. Uvidíme. Co se týká nového předsedy vlády, potom si myslím, že z důvodů, že je v mezinárodním měřítku osobou zcela neznámou, dochází k jeho určitému podcenění, ba je dokonce označován za další Putinův hromosvod. Může to být značný omyl. M.Mišustin je totiž člověk, který zná a má účinné páky na ruskou podnikatelskou sféru, včetně tamních velkých hráčů, díky jemu v posledních letech raketově vzrostl výběr daní právě z téo oblasti, vyzná se ve využití moderních systémů a co je neméně důležité, on i jeho žena nejsou žádnými majetkovými chudáky, jsou tedy zajištěni a s ohledem co se o něm ví, má být odolný vůči korupci. Navíc si prý umí vybrat ty správné lidi a dokáže je řídit pevnou rukou. Takže i on může překvapit.

Dona

Absolútne nesúhlasím s tým, že V. Putin menoval M. Mišustina na post predsedu vlády preto, aby ho nezatienil ! To je absurdná úvaha.  Takto uvažovať  môže len politik , ktorý onemocnel z moci - resp. dostal mocenskú smrteľnú chrípku. Tisíce politikov konalo a koná pod vplyvom strachu o stratu moci a vplyvu. V zásade každý , kto sa dostane ku korytu moci, podriaďuje svoje konanie a rozhodovanie  pod vplyvom svojho ega a v záujme svojho ega. Preto mnohí politici si už po niekoľkých mesiacoch nevidia ani na špičku svojho nosa.

V. Putin je výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo. Treba si prečítať životopis M. Mišustina, a potom hodnotiť. Našinec je zvyknutý na Krikľúňov s bombastickým prejavom a bombastickými sľubmi - čím je ostrejší a štipľavejší, tým je dôveryhodnejší. Chorá spoločnosť.

Tento málo verejnosti známy človek môže oveľa viac šokovať , než ten, ktorý už vykričal všetko, a nemá už čo nové povedať, prípadne urobiť ( Navaľnyj ). Bol by najvyšší čas, aby sme aj my v Európe nevolili, neadorovali a neuprednostňovali mediálne " hviezdy rôzneho typu "  s peknou  mladou tvárou - ale charakterných, zásadových a národu oddaných ľudí - aj keď nie sú fotogenickí, mladí šoumeni.....

Rusko, zvlášť V. Putin si uvedomuje, že  tak ťažko zachránené Rusko si v budúcnosti musia chrániť a udržať po odchode V. Putina - no nepôjde to s cirkusantmi a navoňanými frajermi.