Jan Campbell: Od ekranoplánu k C929

ekranoplán
20.12.2016 11:14
Před 100 lety, 18. prosince 1916 se narodil v Novozybkově (dnes Brjanské oblasti) obdivuhodný člověk, Rostislav Evgenjevič Alexejev. Alexejevovi (umřel 9. února 1980) bylo souzeno zkonstruovat létací aparát zvaný ekranoplán, v angličtině občas nazýván WIG (wing in ground effect). Ekranoplán spojuje charakteristiku letadla, vznášedla a lodi. Několik let před zveřejněním informací o ekranoplánech ve Wikipedia a jinde jsem používal ekranoplán a celou řadu grafů a obrázků tohoto obdivuhodného aparátu v různých verzích během univerzitní výuky řešení protikladů a vysvětlování dynamického přízemního efektu, a s nimi spojené problematiky řízení inovací a systémového rozvoje lidských zdrojů. Efekt příkladu u studentů byl obdivuhodný, podobný efektu, který se využívá při konstrukci ekranoplánu.

Dynamický přízemní efekt spočívá v tom, že mezi krátkými nosnými plochami a vodní hladinou vzniká nosný polštář a vztlak zvyšuje i tzv. přízemní jev - omezení indukovaného odporu křídla o malé štíhlosti blízkostí země či vodní hladiny. Do rychlosti 80 km/h se ekranoplán chová jako loď, při 100 km/h se chová jako vodní kluzák či vznášedlo a při rychlosti 150 km/h již jako klasické letadlo. Vojenskou výhodou ekranoplánu je, že díky výšce letu v rozmezí cca 3–10 metrů nad hladinou se dokáže vyhnout minám a protitorpédovým sítím. Je nezasažitelný torpédy a ze země odpalovanými protiletadlovými a protilodními střelami. Tím, že se nedotýká vodní hladiny, je sonarově neviditelný. Startovat přistávat může na mořských vlnách v síle 5 balů. Proto je mnohem bezpečnější než normální letadlo a zničitelný prakticky jen leteckými řízenými střelami.

Na bázi ekranoplánu Оrlenok byl zkonstruován bojový raketový ekranoplán Luň, později, v roce 1992 byl potvrzen projekt Spasatel (Zachránce) se startovní váhou do 400 tun, rychlostí do 550 km/hod, se 150 – 500 cestujícími, plus nemocničním a lékařským komplexem. Analogy projektu do dnes neexistují, podobně jako systém mořské záchrany vypracovaný s použitím ekranoplánů. Demokratizace Ruské federace nedovolila ukončit vývoj a realizaci mořského záchranného systému. Ke štěstí, alespoň Rusů, demokracie neusmrtila znalosti, zkušenosti a odborníky. Dnes probíhá vývoj a konstrukce vojenských a civilních ekranoplánů v RF bez spolupráce se Západem. Ruské ekranoplány jsou přiznány klasifikačními orgány USA, Itálie, Francie a dalších námořních mocností z doby slabé RF.

Co se týče civilního vývoje, mohu sdělit, že nové pokolení ekranoplánů, pojmenované Sagaris, Turmalin, Goldfinger, Waldaj 45P, Kometa 120M, vysokorychlostní Serna, Linda apod. se vyznačuje futuristickým designem, vysokou technologií a splněním náročných ekologických požadavků na hluk, ohrožení ovzduší a bezpečnost.

Jeden z projektů nového typu vysokorychlostního ekranoplánu zvaného KVK1200 lze podle koncepce nazvat inteligentní lodí. KVK 1200 bude moci plnit vědecko – výzkumné úkoly, geologickou rozvědku, ekologický monitoring, transportní zabezpečení, záchranu na moři a další úkoly s pomocí vysoké úrovně efektivního řízení a provozu. Podobné řízení v nové vojenské centrále ruské armády, kterou občas vídáme ve spojení se zprávami ze Sýrie.

Zatím co se EU bude zabývat prodlužováním sankcí proti Ruské federaci, přinášející EU nenahraditelné škody, USA budou rušit zbytek sankcí, podobně jako tomu bylo minulý týden se zrušením sankcí proti Rusoboronexportu, začne Rusko, společně s Čínou, pracovat na realizaci civilního dálkového dopravního letadla pro 280 cestujících. MV české republiky bude proto muset rozšířit boj s ruskou propagandou o výsledky mezinárodní spolupráce Ruska s Čínou v letectví a jiných sférách.

Ruská společnost OAK a čínská společnost COMAC počítají s první pevnou smlouvou na C929, jak se nazývá dnes letadlo, v roce 2019. Termín a realizaci hodnotím jako reálné díky protiruským sankcím, čínským ambicím a transformaci světového trhu a hospodářského systému. C929 bude bezpochyby nebezpečným konkurentem Airbusu a Boeingu a tím i občanům EU. To již proto, že C929 má být 10 až 15 procent efektivnější než Boeing 787 Dreamliner a Airbus 350 s pomocí nejnovějších motorů a kompozitních materiálů. Sektory, ve kterých je Rusko prokázanou vedoucí silou vývoje. Skutečnou prodejní cenu neznám. Představuji si ale, že indikativní prodejní cena ve výši současných 113,5 – 117,8 mio USD za kus, což je cca o 20 procent méně než cena konkurence, bude naplňovat západní kritéria dumpingu a tím způsobovat kritiku a nebezpečí pro dosavadní monopolisty. To nemluvím o procentech materiálové a programovací závislosti výroby Airbus a Boeing na Rusku. I proto nelze obdržet žádný komentář od reprezentantů Airbus a Boeing k projektu C929.

Žádný komentář nelze také obdržet od představitelů NATO ohledně zatknutí 14 vojenských důstojníků západní aliance v Aleppo a o jednání zítřejšího summitu NATO – Rusko. Zatknutí důstojníků je bolestné pro USA, méně pro NATO, nacházející se v krizi své identity. Proto očekávám posílení provokací Ruska, snahu zatáhnout Rusko do války podobné té v Afganistánu s cílem vyhladovět Rusko. Prezident Putin by nebyl Putinem, kdyby se nechal chytit na tuto USA – UK udici-taktiku a snahu. Proto očekávám zesílení bojů v Idlibu a Rakka, zveřejnění podrobností týkající se informace Veterans To Day a Voltaire.net. Podle uvedených mělo být zajato minimálně 130 důstojníků, z toho 22 amerických, 16 britských, 21 francouzských. 7 izraelských a 62 tureckých, a nezveřejněné množství důstojníků z arabských států. Proto i zatknutí důstojníků-bojovníků za svržení prezidenta Asada může stát za atentátem na 62 letého ruského velvyslance v Turecku, Andreje Karlova, o kterém jsem se dověděl během prověrky textu příspěvku. Souhlasu netřeba. 18. prosince 2016


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.