Jan Šolta: A co dál?

volby ilustrace
5.10.2025 15:19
Každé ráno mívám svůj počítač pravidelně zahlcený zprávami, osobitými postřehy a rozličnými názory četných přátel a známých, různých souvěrců a dalších nositelů zpravidla souznějících či blízkých pohledů. Od včerejšího večera NULA. Všichni ztichli.

Skromně se domnívám, že naše zásadní názory, postoje a vize, etc. sice již dlouhodobě (a tedy  chvályhodně?)  zůstávají  pořád více méně stejné (pevné?, konstantní či  nostalgicky až stařecky neměnné?), avšak  podstatně, aniž jsme si toho všimli, se změnil elektorát, ke kterému se ze své nepřiznané bubliny obracíme!

Nejen některé osoby, ale často už i určité samotné  pojmy, námi běžně (ze setrvačnosti a pohodlnosti) používané, jsou pro řadu mladých voličů z principu předem nepřijatelné.

 Za uplynulých 35 let se věková struktura voličstva  proměnila, podíl generace, jež zažila převrat, slábne a postupně odchází, naopak sílí a prosazuje se mladé pokolení, kterému se a priori příčí veškeré zmínky (pozitivní i negativní) o režimu, který samo nezažilo, má dost veškerého poučování apod., chce totiž jednoduše  žít aktuální moderností, zajímá se o jiné problémy, kterým naopak my příliš nerozumíme. 

K řešení klíčových problémů nám zřejmě chybí i větší pragmatický přístup,  zejména mladým voličům je neumíme   přijatelným způsobem dostatečně vysvětlit a efektivně podat. Přitom se vůbec  nevzdáváme  hlavních obecných cílů humánní civilizace třetího milénia, z naší strany se rozhodně nejedná se o bezzásadovost či prospěchářský oportunizmus, nýbrž o potřebu nově  přeformulovat tyto nesporné cíle do srozumitelnější podoby. Ve hře o voliče  nám asi chybí lepší marketing.

Nebude proto např. příliš výhodné viditelně se odkazovat  na učení klasiků (byť může  být relevantní),  ani si pomáhat vyčpělými personami, jež už netáhnou a mladé spíše odrazují. 

Též neuváženě vytyčovat takové konkrétní  volební cíle, jež sice mohou být pro část elektorátu momentálně velmi  atraktivní a přitažlivé, ale   jejichž faktické splnění je v současné době zcela nereálné, lze považovat za kontraproduktivní, mnohé voliče totiž  mohou spíše postrašit a odradit.

Musíme se naučit, jak vhodně a efektivně oslovit  mladší generaci, což mj.  předpokládá  důkladně znát a pochopit  její názory a preference, umně se přizpůsobit se jejímu myšlení a získat ji do vlastních řad  a podporovat ve volbách její zástupce, kteří budou i našimi stoupenci.

 Jan Šolta


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.