Za co ve středu 7. prosince stávkovali učitelé?

obrazek
8.12.2011 01:29
Některé školy ve středu otevírali až v 9:00 hodin. V ten samý den poslanecká sněmovna schvalovala nařízení o změně odměňování ve školách. Školským odborům, které hodinovou stávku na školách iniciovaly, se nelíbí, že díky schválenému vládnímu nařízení již nebude učitelům garantována výše platu v závislosti na délce jejich pedagogické praxe. Zdali délka pedagogické praxe bude zohledněna ve mzdě pedagoga, bude především záležet na řediteli a výši mzdových prostředků dané školy. Byť nařízení počítá se zvýšením platů učitelů, tímto k němu nemusí vůbec dojít. Naopak se mohou zkušenějším pedagogům platy výrazně snížit. Odbory také poukazují na to, že novela zákona cíleně ohrožuje starší učitele, kterých je na škole většina. Zpravodajský portál financninoviny.cz uvádí, že dle statistik je ve školách více než polovina učitelek ve věku 46 let a více a dokonce 27 procent učitelů mužů starších 56 let. Učitelé, kteří tedy mají dlouholetou praxi, tak mohou dostat například pouze nástupní plat. Předseda ČMOS, F. Dobšík, dále uvádí, že vůbec není jisté, zdali slíbené 4 miliardy, které mají jít do škol za účelem zvýšení platů, skutečně budou, neboť v návrhu zákona o nich není ani zmínky.

Pro někoho na první pohled celá věc ani nemusí vypadat tak špatně. Mnoho učitelů může věřit, že jejich školu vede schopný a moudrý ředitel či ředitelka a jistě na délku jejich pedagogické praxe bude brát při odměňování zřetel. Také může leckdo věřit, že ministerstvo slibovanými penězi navýší rozpočty škol. Ano, moc bych si přál, aby to takto bylo a fungovalo na všech českých školách. Ovšem realita může být jiná, a to počínaje kvalitou vedení jednotlivých škol až po kvalitu vedení našeho ministerstva školství, potažmo státu.

Namístě je zmínit některé otázky a souvislosti, které z těchto informací vyvstávají.  Například, co se stane v případě, že se školám záměrně nenavýší peníze, které mohou být použity na platy pedagogů. To se může stát například tak, že se část slíbených čtyř miliard nebo celá tato částka školám vůbec nedá, anebo se do škol peníze vůbec nedostanou. Podobná situace nastala již mnohokrát v minulosti, kdy museli ředitelé škol snižovat nenárokové složky platu (tedy např. osobní ohodnocení některých učitelů), aby měli dostatek peněz na tu část platu, která učitelům nejde odejmout a která jim dle tabulky náleží. Co by se tedy stalo tentokrát? Nejspíš by ředitelům škol nezbylo nic jiného, než přeřadit učitele s praxí do některého nižšího platového stupně, kde by byl odměňován stejně jako jeho kolega s nižší (eventuálně žádnou) pedagogickou praxí. Každopádně situace může nastat pochopitelně i zcela opačná a ti „méně kvalitní ředitelé“ budou záměrně odůvodňovat snížení platu zkušeným pedagogům třeba právě nedostatkem peněz.

Skryté úmysly jsou také patrné z dlouhodobé strategie ministra školství, Josefa Dobeše, která podporuje pouze mladé učitele. Je evidentní, že starší učitelé se velmi obtížně uplatňují na trhu práce a tudíž jejich potencionální odchod ze školství nehrozí. A to ani v případě, že jim klesne plat o nějaké ty tři až čtyři tisíce.  

Ať to bude tak či onak, jak to vlastně budou vnímat učitelé? Bude za to moci ředitel školy? Anebo ministr s „nezávaznou“ platovou tabulkou?  Je otázkou, zdali nechce ministr (potažmo celá vláda) ve školách vytvořit záměrně takové klima, ve kterém lidé budou kritizovat ředitele a nikoli vrcholné politiky.

 

 

antonspelec
Jsem učitelem a hudebníkem. Kromě hudby se zajímám především o politiku a o lidské hodnoty, jež její představitelé zastávají.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.