Karel Horák: Tzv. církevní restituce - když to nejde po dobrém...

26.3.2014 09:37
….tak to půjde po zlém, pokračuje známá floskule. V případě církevních restitucí je už ale potřeba přistoupit právě k oněm radikálnějším krokům. Poslanci ODS, TOP09 a kdovíjaké obskurní pidistrany, kteří bůhví pro koho vlastně pracovali, prosadili v minulém volebním období proti vůli občanů, ve zřejmé křeči (s chybami, kterým se teď náramně podivují) a s převahou jednoho hlasu odsouzeného poslance zákon, s jehož důsledky se mají potýkat ještě další generace. To nelze připustit.

Chápu proto snahu vlády dosáhnout změny nastavených regulí, v tom má mou plnou podporu. Jsem však důsledně proti jakémukoliv vyjednávání s církvemi. Nikam nevede, jen se marní čas.

Strana LEV21-Národní socialisté minulý týden začala sbírat podpisy pro tuto petici:

My, podepsaní občané

  • vyjadřujeme nesouhlas se způsobem, jakým zákon č. s církvemi 428/2012 Sb. o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi právně upravil tzv. církevní restituce, zejména pokud netransparentně a ve vztahu k ostatním restituentům, kteří nejsou církvemi a náboženskými společnostmi, nespravedlivě a neúměrně nadhodnotil výši finančních náhrad

  • odmítáme, aby stát platil přemrštěné náhrady církvím a náboženským společnostem, jejichž společenský význam spolu s počtem jejich členů rok od roku klesá, pokud se naši spoluobčané, zejména důchodci, lidé nemocní a postižení ocitají v chudobě a nedostává se peněz na výplaty učitelů, lékařů, policistů, hasičů a jiných úctyhodných profesí

  • vyzýváme Vládu České republiky, aby výplaty náhrad zastavila a urychleně připravila speciální referendum, v němž by o peněžní formě tzv. církevních restitucí rozhodli sami občané.

    Současně při této příležitosti apelujeme na církve, které jsou příjemci náhrad podle zákona, aby tyto náhrady, pamětlivy příkladu a postojů Svatého Otce Františka, a po vzoru Bratrské jednoty baptistů odmítly.

    Tolik text petice. Církve se budou samozřejmě ohánět principem legitimního očekávání. Mají smlouvy, právní jistotu. Že by tu ale nebyla žádná skulinka ? Je ta jejich pozice opravdu tak neprůstřelná ?

    Každopádně lze ten fujtajblový zákon novelizovat. Na argument „legitimního očekávání“, s nímž církve jistě přijdou, lze odpovědět argumentem, že církve mohly a měly minimálně z veřejných prohlášení politiků ČSSD z období procesu přijímání zákona nabýt pochybnosti o své právní jistotě. Vždyť přece ČSSD zcela zřejmě deklarovala, že v případě volebního vítězství zákon změní.

    Ještě větším a méně zpochybnitelným argumentem by bylo ono referendum, o které peticí usilujeme. Pak by každý soud musel dát na pomyslnou misku vah legitimní očekávání a vůli většiny občanů státu. A to už je nějaká páka.

    Tak jen do toho, nebo za chvíli nebudou peníze na nic a církevní bumbrlíčci budou ještě bumbrlíčkovatější.

karel-horak
Stínový ministr spravedlnosti za LEV 21. Jeden ze zakladatelů studentské právní poradny při stávkovém výboru PFUK v listopadu 1989. Od počátku roku 1991 do roku 1994 působil v Litoměřicích na tamním okresním soudu, v roce 1992 byl jmenován soudcem. V období červen až srpen 1994 jej ministr spravedlnosti přidělil k mezinárodněprávnímu odboru Ministerstva spravedlnosti. Na počátku roku 1995 byl ministrem zahraničí jmenován do funkce generálního konzula ve Slovenské republice. Zastupitelský úřad – generální konzulát v Košicích – vedl až do listopadu 1997. Od roku 1998 do roku 1999 pracoval na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ve funkci ředitele odboru rezortní kontroly. Od září 1999 vykonává advokacii. Na III. Sněmu České advokátní komory v roce 2002 byl zvolen náhradníkem představenstva ČAK. Členem politické strany národních socialistů LEV 21 se stal v listopadu 2011. Kromě stínového ministra spravedlnosti je členem předsednictva strany, členem legislativní rady a 1. místopředsedou krajské organizace Praha.
Klíčová slova: církevní restituce, LEV 21, petice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

stvan

Myslím si, že nikoho nepřekvapím názorem, že bych si přál, aby takto pojaté círekvní restituce byly nekompromisní politickou (legislativní) cestou vymazány z našich dějin.

antoninsebek

Nepochybuji o tom, že z oslovených petentů získáte značné procento podpisů. Tolik úvodem.

Nebudu tady opakovat všechny protiargumenty, které jsem zde již dříve uváděl. Včetně odkazu na komunistický "SOUPIS ZABAVENÉHO CÍRKEVNÍHO MAJETKU" z roku 1949 - všechna ta slova jsou signifikantní.

Označují totiž komu to patřilo (CÍRKEVNÍHO) , co se s tím stalo (ZABAVENÉHO) a kolik toho bylo (SOUPIS). Potom ještě odkazuji na DVĚ Rozhodnutí Ústavního soudu v této věci. Autor článku ani nemusí být soudcem, aby věděl, že Ústavní soud je Ústavní soud. A přes to nejede vlak.  Těch argumentů jsem sem napsal kila. Ale "už je to tady zas". Co? Podbízivost bez pravdivých argumentů.

Dobrá rada na závěr. Vždy jsem tam vložil svoje osobní stanovisko, že "já bych nevracel nikomu nic", protože se řadím mezi ty běžné občany. Takže napište petici v tom smyslu, že se vracet nebude nikomu nic a co bylo restituováno, musí být vráceno Velkému Státu. Získáte ještě více podpisů.