Auta v údolí smrti

last gaz car
26.2.2023 17:06
Česká průmyslová politika nereaguje na rostoucí tlak zahraniční konkurence v přechodu na elektromobilitu. Zatímco všichni kolem pádí o překot, my je chceme vyučovat v oboru, proč to nejde.

S přechodem na elektrická auta to bude pěkná honička. Český automobilový průmysl je nad novou evropskou regulací Euro 7/VII v slzách. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) běduje, že se to nedá stihnout, nevyplatí se to, občan utrpí a životnímu prostředí se moc nepomůže.

https://autosap.cz/aktualita/euro-7-vii-vysoke-naklady-vs-zanedbatelne-prinosy/

Volkswagen, který do toho může taky trochu mluvit, však dává přednost urychlení plánů na elektromobilitu.

https://www.carmagazine.co.uk/electric/volkswagen/

Velkoryse do toho jde jeho španělský SEAT, který přechod na elektrická auta spojuje se zavedením inteligentní výroby Průmyslu 4.0.

https://www.greencarcongress.com/2023/02/20230226-seat.html

Aby ne, zprávy z Číny ukazují, že konkurence přitvrzuje. Do výroby aut se stále více noří také digitální gigant Huawei a má předstih v softwaru, kde má VW slabiny.

https://www.just-auto.com/news/chinas-huawei-jac-jointly-build-smart-ev-plant-in-hefei/

Když to shrnu, kdyby měl AutoSAP pravdu, stál by v čele mocného úderu na sbírku nezodpovědných zlotřilců v Bruseli. Jenže on je svým pojetím spíš na chvostu, takže to na výhru nevypadá. To neznamená, že český automobilový průmysl je úpadkový obor nebo že tu nemáme techniky na úrovni. V Mladé Boleslavi hlídá výrobní linku nové „Magické oko“, systém umělé inteligence, který je schopen okamžitě rozpoznat potřebu opravy nebo údržby zařízení na bázi srovnávání aktuálních snímků s obrázky bezchybného stavu.

https://www.skoda-storyboard.com/cs/tiskove-zpravy-archiv/skoda-auto-kamerovy-system-magic-eye-vcas-odhali-potrebu-udrzby-na-vyrobni-lince/

A za připomenutí stojí nedávné vítězství týmu ČVUT na světovém mistrovství záchranářských robotů v podzemí DARPA Subterranean Challenge.

https://intranet.fel.cvut.cz/cz/aktuality/2020/nasi-robotici-vyhrali-svetovou-soutez-darpa-subterranean-challenge-urban-circuit-mezi-nesponzorovanymi-tymy-a-obsadili-celkove-3-misto

Klíčovou novinkou přechodu na elektromobilitu je snaha zahájit co nejdříve také výrobu nějaké elektrické lidovky, nejen luxusních sedanů a SUV, na které občan – jak poukazuje AutoSAP – nedosáhne. Podívejme se, jak se do toho pouští blízký příbuzný mladoboleslavské Škody, SEAT. Tento španělský příslušník koncernu Volkswagen vyvíjí řadu malých bateriových elektrických vozů BEV, které hodlá vyrábět pro různé značky.

Automobilka SEAT v katalánském Martorellu zahájila přestavbu za 3 miliardy eur a chystá rozjet novou výrobu malých elektrických aut opravdu brzy, do roku 2025. Bude se tam vyrábět taky Urban Rebel CUPRA, vůz značky, která vznikla jako diverzifikační projekt SEATu a nyní se snaží stále více odlišit.

Wayne Griffiths, předseda představenstva SEAT a CUPRA, mluví o nové éře podniku, který má za sebou 30 let existence. Jen v Martorellu, kde se vyráběly modely SEAT Cordoba, Ibiza a Leon spolu s CUPRA Formentor, pracuje 12 tisíc zaměstnanců. Strategický plán přechodu k elektromobilitě se opírá o pět pilířů: lidi a organizace, elektrifikace a produkt, kompletní výroba E2E (end-to-end), digitalizace a trvalá udržitelnost. Považují to za příspěvek společnosti SEAT a koncernu Volkswagen k elektrifikaci Španělska v rámci programu Budoucnost: Rychle kupředu! (V Česku bychom mohli začít s opatrnějším programem Nespat a nebrečet!)

Vedle přestavby španělských automobilových závodů (další je v Pamploně v severní provincii Navarra) SEAT počítá také s výstavbou gigafactory na baterie v Saguntu (ve Valencii) a s vytvořením kompletního dodavatelského ekosystému kolem těchto projektů, jejichž celková hodnota je odhadována na 21 miliard EUR. Jak se dál dozvídám z podnikové zprávy, zavedení výroby elektromobilů představuje zásadní kulturní změnu, která se neobejde bez ambiciózního plánu přeškolení všech pracovních týmů, aby mohly zvládnout přechod na nové technologie.

Nejde přitom jen o změnu pohonu aut. V Martorellu bude zavedena inteligentní výroba, jak ji známe z představ o Průmyslu 4.0. Patří k tomu umělá inteligence, virtuální realita, využití velkých dat pro optimalizaci výrobních procesů nebo monitorování všeho v reálném čase.

https://www.greencarcongress.com/2023/02/20230226-seat.html

Další zpráva z oboru potvrzuje pokračování trendu, kdy výrobci hmotných součástí se propojují s tvůrci softwaru. Čínská Huawei Technologies Company spolupracuje s Jianghuai (Ťiang-chuej) Automobile Group (JAC Motors) na vývoji inteligentních elektrických vozidel a nového automobilového závodu v Che-fej. Portál Green Car Congress, kde jsem to našel, opatrně uvádí, že čerpá „z nepotvrzených místních zpráv“. Che-fej je hlavním městem provincie An-chuej sousedící s provincií Če-ťiang, digitálním srdcem Číny, kde je domovem Alibaba. Je to také kousek od Šanghaje a dalšího námořního hubu Ning-po (Ning-pcho) na začátku Nové hedvábné stezky.

Generální ředitel společnosti Huawei Yu Chengdong (Jü Čcheng-tung) popřel, že by jeho společnost hodlala automobily přímo vyrábět, prý pouze JAC Motors „pomáhá vyrábět a prodávat automobily lepším způsobem". Huawei již spolupracuje se Sokon Industrial Group se sídlem v Čchung-čchingu na horním toku Jang-ce v oblastech jako jsou palubní inteligentní systémy. Společně vyvinuli úspěšný model Seres Aito Wenjie.

Generální tajemník pro inteligentní propojená vozidla v Čínsko-evropském sdružení pro technickou a hospodářskou spolupráci Lin Š´ vidí v případném zapojení společnosti Huawei do výstavby nového automobilového závodu známky rostoucího zájmu známého výrobce telekomunikační techniky o inteligentní automobily. Deník Hefei Daily přinesl zprávu, podle níž má Huawei dobrou historii spolupráce s JAC Motors a že obě společnosti plánují "společně vyvíjet novou generaci špičkových inteligentních technologií pro elektromobily na bázi inteligentních automobilových dílů Huawei".

Společnost Huawei už dodává kompletní sady technologických řešení pro inteligentní automobily Huawei Inside. Teď by se tedy zapojila i do designu vozidel, výroby, prodeje a marketingu.

https://www.just-auto.com/news/chinas-huawei-jac-jointly-build-smart-ev-plant-in-hefei/

Pokusy českého AutoSAP šlápnout elektrickým autům na brzdu připomínají Alenku za zrcadlem, kde je všechno obráceně. Utíká se tam ve stoje a padá se tam vzhůru. Vláda na to přikyvuje. Ach jo…

 

 

 

 

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

JiB

Tady se holt, pane Fialo, asi neshodneme. Celkově vzato se domnívám, že pokud by vše kolem elektromobility bylo zalité sluncem, tak by si její prosazovatelé s chutí na autech se spalovacími motory smlsli tím, že by je porazili v otevřené konkurenční soutěži a ne prostřednictvím šikany a zákazů. 

Všiměte si, jak na rozdíl od energetiky, kde by mnohým OZE řešením stačilo k prosazení se jen nemít překážky od tradiční energetiky, tak tady je vše přesně obráceně. Už to samo o sobě o ledasčem vypovídá.

cernik

Dík.
A jaká je cena takové služby, 
např. ve srovnání s městskou jízdenkou (cca 30Kč)?

 

zbynek-fiala

Pro pana JiB

Já vím, že sliby pana ing. Procházky stále narážejí na potíže růstu a růst potíží, ale jeho baterky HE3DA se rozeberou během minuty na prvočinitele. Jen ta výroba v průmyslovém měřítku se dosud nedařila nahodit. Snad později. 

Jinak do výzkumu baterek jdou v současné době neuvěřitelné peníze, sleduju to přes MIT a je to strhující proces.  

zbynek-fiala

Pro pana Černíka

Průměrný denní dojezd aut v Česku je kolem 30 - 40 kilometrů. Na delší cesty si mohu půjčit něco speciálnějšího. Až si lidi zvyknou, že na kratší denní cesty vystačí s něčím menším, musí to být levné. Ostatně o této strategii přece v tom příspěvku píšu. 

Jinou věcí jsou další proměny mobility, které nabízejí dopravní prostředky budoucnosti, zejména autonomní auta. Už teď nejezdím do centra Prahy, protože tam nezaparkuju. Autonomní auto mě vyklopí a odjede někam, kde se stát dá, pak se pro mě zase vrátí. Nebo přijede jiné auto, poskytující takovou službu. 

Potřeba individuálního automobilismu byla navíc vybičována uměle reklamou. A protože - jak už tušil Švejk - lidi by mohli být po té době dvakrát chytřejší, začne se víc dbát o veřejnou dopravu i o cyklistickou a pěší dostupnost a bezpečnost. 

JiB

Pane Fialo,

já se domnívám, že to v reálu takto fungovat nebude, protože jediné opravdu dobře recyklovatelné baterky jsou ty olověné, které díky ostatním svým vlastnostem jsou pro elektromobily nevhodné. Z tohoto důvodu si myslím, že reálná praxe se bude velmi podobat praxi s oblečením. My běžní občané sice vzorně třídíme, ale pak ty hadry skončí buďto ve spalovně a nebo na poušti. S výjimkou těch, které se prodají v sekáči. Samozřejmě, že budu rád, pokud se mýlím, ale zatím se mi to jeví takto. 

 

cernik

Zdravím Zbyňka a to s prosbou o reakci.
Místo ringového přetlačování zkusme definovat požadavky na efektivní elektroauto:
1) dojezd bez potřeby dobití 900 - 1000Km (Praha-Mnichov a zpět s onou 10%ní rezervou), ne těch dnešních obvyklých 400km!
2) cena, tak o 10 - 20% více, ne o 40%
3) váha  tak plus 20% ne skoro dvojnásobek


viz kvalitní rozbor: https://realisticka.cz/2021/07/18/elektroauto-neni-auto-to-je-ideologie/ !
Tam jsou i další parametry!

Co k tomu Zbyněk?

zbynek-fiala

To JiB: Popisujete trestuhodnou praxi, já mluvím o regulaci, která by to měla znemožnit a časem napravit. Bude tu povinnost designu "od kolébky po kolébku", čili uazavřeného cyklu. Byť asi ne všude to takhle stoprocentně jde. 

zbynek-fiala

Pane Sebíku, zkuste svoji argumentaci rozvinout, takhle se nemám čeho chytit.

JiB

Ještě k té reciklaci. Již dnes se poměrně intenzivně třídí běžbý komunální odpad, přesto se mnohé pouštní oblasti mění ve skládky odpadu, ovšem pozor, vytříděného! viz třebas zde: 

Chilská poušť Atacama se mění na hřbitov nechtěného oblečení z celého světa 

Proč myslíte, že to u baterií z vyřazených elektromobilů mělo být jinak? 

Nemluvě o surovinové náročnosti a socioekonomickém rozměru věci, kdy chudí občané ze svých daní přispívají na luxusní vozy bohatých spoluobčanů. Aby posléze sami přišli o své vozy a stali se imobylními...

petrs

Tak tady jste, pane Fialo, bohužel zcela mimo mísu a spíše připomínáte Green deal pomatence, kterým opravdu není pomoci... 

zbynek-fiala

Kdo má fotovoltaiku na střeše, má čistou elektřinu, a přitom jezdí takříkajíc zadarmo, tedy řekněme po pěti šesti letech při dnešních cenách. To je těžké odmítnout. A pokud jde o recyklaci, zavádí se docela systematická regulace cyklické ekonomiky. Recyklovatelnost by měla být už součástí designu. Ostatně, nejen u aut, taky u budov a kde čeho. 

JiB

Pane Fialo,

nezlobte se na mě, ale elektromobilita je velmi nebezpečná slepá cesta, která nemá s ekologií nic společného, ba naopak velmi riziková věc. Jednak výroba EE zatím není ze 100% z OZE, ale hlavně bude velmi problematická ekologická likvidace vyřazených aut. Nemluvě o ceně, dojezdu atd.

Jinými slovy toto bude hrobem evropské civilizace jak ji známe. 

Standa

Zapomínáme na jednu věc - až EU ovládne islám - budou potřeba vůbec elektrická auta ? Islámská budoucnost EU bude zcela jiná než si ji představují současníci Leyenové a spol !