Zbyněk Fiala: Výhybka v podobě obří investice

cip auto
22.6.2024 05:49
Americké čipy z beskydského Rožnova a čínské baterky ze slovenských Šuran urychlí překlopení výhybky automobilového průmyslu našeho regionu od spalovací minulosti.

Česká republika má oficiálně největší odpor k elektromobilitě, což je téma, které zabodovalo i v evropských volbách. Avšak samotný automobilový průmysl, který máme spolu se Slováky v největší koncentraci na světě, uvažuje realističtěji. V rozmezí několika dnů byly v Česku a na Slovensku ohlášeny obrovské americké a čínské investice, které oslovují elektrifikaci dopravy a mají patřit k největším v historii obou zemí.

Napřed to byla americká společnost onsemi (ON Semiconductor), která oznámila, že chce v českém čipovém regionu v Rožnově pod Radhoštěm vyrábět výkonové polovodiče z karbidu křemíku.

https://kariera-onsemi.cz/planovana-investice-az-2-mld-dolaru-poputuje-do-onsemi-v-roznove/

Jedná se o součástky, jaké využívají především výrobci elektromobilů k prodloužení dojezdu a rychlejšímu nabíjení.

https://techfocus.cz/3869-nove-polovodice-z-karbidu-kremiku-umozni-delsi-dojezd-a-rychlejsi-nabijeni-elektromobilu.html

Na Slovensku se budou zase vyrábět baterky do aut v konsorciu čínské firmy Gotion High-tech a slovenského InoBatu, které bude stavět v Šuranech (90 km východně od Bratislavy).

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cinane-budou-na-slovensku-vyrabet-baterie-pro-elektromobily-40477172

Česká vláda odmítá podpořit nákupy elektromobilů pro běžné řidiče, podporuje jen podnikatele, a tak se tu elektrické auto skoro nedá prodat. Na druhou stranu, nabíječky se trochu staví, ale aut je tak málo, že i tak na jednu vyjde polovina počtu aut než je běžné západně od našich hranic.

Průmysl však nemůže dát na přelétavé nápady politiků. Škodovka pokračuje v budování nejmodernějších linek, aby dokázala to, co slíbila, že roku 2030 už bude mít polovinu výroby bez spalovacích motorů. Byl jsem v mladoboleslavských halách ŠKODA AUTO při natáčení Nedej se (ČT2) o elektromobilitě a dozvěděl jsem se, že výrobu bateriových paketů zvládli rychleji než v Německu, kde začali stejnou linku budovat o něco dříve.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/224562248410020/

Ubezpečovali mě, že se nebojí ani čínské konkurence. Konkurenci obecně považovují za přínos, protože tlačí na snížení cen a větší dostupnost pro zákazníky. Počítají také s tím, že elektrická auta budou pomáhat stabilizaci elektrické sítě s obnovitelnými zdroji. Tato schopnost už bude do aut zakomponovaná.

Obava, že občasné poskytnutí elektřiny z auta podstatně zkrátí životnost baterky je prý planá, protože provoz auta zatěžuje baterii řádově víc než případné drobné příspěvky zpátky do drátů. Zapojení akumulátorů z aut do energetického systému je dokonce podmínkou rozvoje obnovitelných zdrojů, „aby bylo tu elektřinu ze stále nových stovek megawattů fotovoltaiky kam dávat,“ jak mi řekl předseda Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš.

Elektrická auta tak usnadní potřebné strukturální změny v zemi a nové americké závody na výroby čipů v Rožnově budou součástí tohoto procesu. Přitom jak americká investice za 2 miliardy dolarů v Česku, tak čínská za 1,23 miliardy eur na Slovensku mohou počítat s investičními pobídkami vlád. O těch slovenských už něco víme. Slováci se budou podílet na čínské investici veřejnými zdroji v rozsahu 214 milionu eur. Z tohoto vládního podílu bude 70 procent v dotacích a 30 procent v úlevě na dani z příjmu. U americké investice v Česku se bude přístup vlády teprve definovat.

Investiční pobídky jsou norma, berme to tak. Fakticky jde zároveň o investici do rozvoje navazujících oborů a výzkumu. Výroba čipů, bez kterých se elektrická auta neobejdou, může pozvednout úroveň českého průmyslu na žebříčku přidané hodnoty. Nicméně zůstává problém, že výroba v oboru elektromobility v Česku roste, ale domácí poptávka moc ne. Přitom třeba první elektrický model Škodovky Enyaq je docela úspěšný, v Německu to byl vůbec nejprodávanější elektromobil v posledních dvou měsících loňského roku.

https://www.skoda-auto.cz/novinky/novinky-detail/2024-01-12-skoda-auto-dodala-v-roce-2023-celosvetove-866-800-vozu

V Česku se ho udají jen stovky nebo nízké tisíce.  Znovu se tak ukazuje slabina ekonomiky nízkých mezd, protože ty pak nemohou držet krok ani s vývojem nabídky vlastního průmyslu.

Českému trhu elektromobilů vévodí ojetiny za poloviční nebo třetinovou cenu proti většinovým novým vozům. Za nižší cenou se však skrývá nebezpečná past v podobě větších nároků na údržbu a opravy. Ty se odvíjejí od cen nových vozů, a s patřičnou přirážkou. Někde to ťuknete nebo spadne vám do toho drobeček a lítají v tom statisíce.

Elektrická auta se totiž neopravují, pouze se vyměňují díly. Upozornil mě na to Jan Křižka, jeden z organizátorů pelhřimovského Elektrofestu, jednoho z hlavních kontaktních center aktivních uživatelů elektromobility. Uváděl příklady, kdy by stačila výměna jednoho kondenzátoru za pár korun, ale v opravně jsou ochotni vyměnit pouze celý díl a vystaví astronomickou fakturu.

Je to složitá oblast kvalifikace, dostupnosti, odpovědnosti. Třeba pojišťovny raději vyplatí náhradu za poškozené vozidlo, než by ho daly za těchto podmínek opravit. To je výsměch úvahám o cirkulární ekonomice, ve které by se mělo všechno znovu spotřebovat, ale jinak, než že se to rovnou rozemele do pece.

Jan Křižka vidí několik možností, jak tuto situaci řešit. Především je třeba vychovávat jak inženýry, kteří budou řídit výrobu nebo potlačí vývoj dopředu, ale také střední techniky, skutečné opraváře, a nejen domácích a nejnovějších modelů. Technické univerzity v Praze, Brně, Ostravě i jinde už prý tento problém konzultují a jsou připraveny dodávat učitele.

Jakmile budou připraveni technici, můžeme usnadnit udržování vozového parku ojetin i tím, že začneme shromažďovat havarovaná vozidla, která by se mohla nabídnout jako zdroj využitelných součástek. Křižka má vizi centrální haly, kam by se to sváželo a kde by to kvalifikovaný tým rozebíral a znovu nasazoval podle potřeby.

V tom už by sice nelítaly desítky miliard, ale zase by to sloužilo lidem.

 

Ilustrační foto

 

 

 

 

 

 

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

tichanek

Ve výhledu je čistý zdroj energie, v nejmenším i velkém provedení. Bude vhodný též pro elektroauta, nahradí chemické zdroje. 

JiB

Nechci Vám brát iluze, pane Fialo,

ale domnívám se, že s tím "druhým životem" baterií z elektroaut to nebude tak horké, jak se nám propagátoři elektromobility snaží namluvit. Ony totiž ty baterie jsou při vysokých výkonech docela náchylné k zahoření a nevěřím tomu, že  investoři budou při velikosti těchto investičních celků riskovat, že jim kvůli pár ušetřeným grošům během okamžiku shoří celá investice. A to doslova a do písmene. 

Příkladně tento týden zasahovali hasiči v brněnské teplárně, kde se takové velkokapacitní úložiště teprve budovalo. A to se dnes ještě staví z nových baterek. Nechci vidět tu četnost požárů z vydojených autobaterek.

Jinak aby mi bylo rozuměno. Osobně nic nemám proti tomu, pokud si elektroauto pořídí někdo, komu se to líbí a má o něj zájem ze svého přesvědření. Jako takové druhé / třetí auto do movitější rodiny na letní městské pojížďky poblíž domova proč ne. Trochu už mám problém s tím, proč bych já měl někomu takovýto nákup ze svých daní dotovat, ale budiž. S tím ještě dokážu žít. Ale co mě vytáčí, je, že mi někdo proti mé vůli brání abych si koupil své auto jaké chci já. A to už vůbec nemluvím o tom, že elektromobilita povede ke zvětšení rozdílu mezi obyčejnými řadovými zaměstnanci a zazobanou smetánkou. Ty sociální nůžky to ještě více rozevře než dnes.

zbynek-fiala

Pane JiB, jste pesimista, což je v pořádku, zpestřuje to debatu. U těch pobídek díky za cifru, bylo by to relativně o třetinu víc, než kolik vytáhnou ze Slováků Číňani. Zdá se, že rozdíly cenových hladin tu platí ve všem.

Pokud jde o podporu elektromobility vůbec, má smysl o ní mluvit jen ve srovnání s předchozí podporou automobilismu. Ani nevím, co všechno bych do toho musel započíst včetně umělého brždění hromadné a železniční dopravy a velikášských dálničních investic do každé vesnice. Ani masová výroba aut se spalovacími motory se tedy neprosadila sama, pokud nepočítáme souboj s koňmi. Tak to v ekonomice chodí, novým oborům se pomáhá a prošlé obory křičí, že jde o umělé vybírání vítěze.

Na využití baterek z aut pro stabilizaci sítě jsem se ptal ve Škodovce detailně, a byl jsem ubezpečen, že musíme porovnávat nějakých 10 kW výkonu přes domácí zástrčku a řádově vyšší požadavky motoru na baterky za jízdy, když se "šlápne na plyn". Na ČVUT jsou k užití aut pro stabilizaci sítě také skeptičtí, ale z jiného důvodu, považují velké síťové akumulátory za užitečnější řešení. Ty se budou časem budovat i z "ojetých baterek", pro které je to nabídka dlouhého "druhého života", který je pro ně nepoměrně komfortnější než drsné soužití s motorem. Celková životnost automobilových baterek i s druhým životem tak může přesáhnout 25 let. 

tichanek

google: "Investiční pobídky podporují podnikatele, kteří investicemi rozvíjí region a pomáhají kultivovat jeho prostředí. Poskytuje je stát, schvaluje vláda s ministerstvy a procesuje agentura CzechInvest. Poskytuje se žadatelům především ve formě slevy na dani z příjmu, v určitých případech v podobě dotace."

Uvidíme.

JiB

Dobrý den pane Fialo,

- předpokládaná výše investiční pobídky pro americkou investici v Rožnově pod Radhoštěm je ve výši 550 mil dolarů tj. cca 13 miliard korun českých... viz Erik Best a jeho glosa Odkládání špatných zpráv.

https://www.fsfinalword.cz/?page=archive&day=2024-06-20

- tím se dostáváme k tomu, že ten elektromobilový "pokrok" není schopen se prosadit na trhu svými přínosy, ale jen zákazy výroby pro svou tradiční konkurenci a k tomu navrch je-li tlačen na stereoidech investičních pobídek a dotací. Běžní nízkopříjmoví občané tak financují vozy pro vysokopříjmové spoluobčany. Centristický extrémismus v praxi. Ty peníze bych ještě nějak skousnul, ale to násilné tlačení "pokroku" a zákaz tradice mě s... (štve).

- využít elektromobilů ke stabilizací elektrické soustavy samozřejmě lze, ale na životnosti těch baterek se to samozřejmě projeví a ne že ne. O žádné "případné drobné příspěvky zpátky do drátů" nepůjde, jinak by to žádný přínos pro stailizaci sítě nemělo. I tak jejich přínos bude jen na úrovni kondenzátorů u elektrických obvodů. Tj. vyrovnávaní špiček, které samy budou způsobovat.  Nicméně to stejně neřeší klíčový problém nerovnoměrné výroby EE z OZE v průběhu roku. 

- Škodováčtí výrobci elektromobilů se sice nebojí čínské konkurence, ale jaksi pomlčí o dovozních clech až do výše 48 % na čínská elektroauta !!! To bude tlak na snižování cen jak se patří ...