Předvolební diskutéry má určit průzkum, jsou ale pochybnosti

obrazek
7.8.2012 18:07
Rovněž o těchto podzimních krajských a senátních volbách 2012 bude Česká Televize aktivní v předvolebním období. To je určitě jen dobře, neboť jako veřejnoprávní médium by měla seznámit voliče, co všechno jednotlivé politické subjekty chystají. Ty to samozřejmě nebudou mít zadarmo. Tím víc, když bude - jako letos - nasazena do průzkumu voličů prý vysoce profesionální technika v rámci nového průzkumu, který přivede voliče také do předvolebního studia Speciál Otázka Václava Moravce (SOVM). O technice nepochybuji, tu má dnes k dispozici kdekdo, ale otázkou je, čím a jak bude tento průzkum „nakrmen“. To už není tak jednoznačné.
Česká televize (ČT) bude pochopitelně také v říjnových volbách 2012 do krajských zastupitelstev i senátu. Její akativita začne již v předvolebním období, a to od 28. srpna do 4. října 2012. Půjde o pořad Speciál Otázky Václava Moravce (SOVM). Konkrétně to budou diskuzní relace, které uskuteční televizní online/přímé přenosy besed se 78 kandidáty na hejtmany ze všech 13 krajů. Co mě zaujalo, je skutečnoist, že poprvé u nás vybere diskutéry ve studiu aktuální průzkum agentur STEM/MARK a SC&C. A právě tady mi to moc nesedí. Kdo zaručí a bude kontrolovat, že do průzkumu se „náhodou“ nedostanou preferované osoby, které (ne)fandí konkrétnímu hejtmanovi?

Faktem sice je, že jmenované agentury jsou členy organizace ESOMAR, která garantuje kvalitu a nejvyšší odborné standardy v oblasti výzkumu trhu. Avšak doprovodným jevem tohoto průzkumu mohou být lobistické zájmy pro tu či onu politickou stranu. Tudíž, řečeno narovinu, šikovné podstrčení „toho pravého člověka, který bude kopat za nás" přitom pod drobnohled průzkumných pracovníků. Tak se mohou do studia SOVM k diskuzi dostat zájmové, lobistické tlaky, které mohou průběh jednotlivých besed SOVM Speciál ovlivnit k obrazu svému. Prostě diváka-voliče zmást. Žádný postup, či klíč, jak budou respondenti k průzkumu vybíráni a zváni, nebyl totiž na tiskovce agenturami k tomuto předvolebnímu průzkumu pro studio SOVM vysvětlen.

Padla jen zmínka, že judnotliví respondenti, pokud s tím budou sohlasit, se pro kontrolu objeví v databázi lidí, kteří odpovídali na ankétní otázky. To je sice hezké, ale i zde bych měl připomínku, co na to asi řekne Úřad na ochranu osobních dat. Takže, shrnuto, záměr ČT i agentur s chystanými televizními předvolebními besedami, obsazovaný výsledky průzkumu k nastávajícím podzimním volbách 2012, je sice chvályhodný, ale v některých aspektech nedomyšlený.

Kvido
Novinář. Redaktor a kameraman Československá/Česká televize, redaktor Moravskoslezský den, šéfredaktor časopisů Návrat a Majitel&Manažer, editor a kameraman veřejnoprávní ORF Vídeň. Nyní vydavatel serveru http://www.pc-politika.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.