Číňané vyzývají EU, aby se vyvarovala protekcionistických akcí

global times 23
5.6.2024 15:58
Čínský portál Global Times přinesl článek varující Brusel před protekcionismem ve vztahu k čínským výrobcům elektrických vozidel. Celé téma je velmi zajímavé i z českého pohledu s ohledem na postavení automobilového průmyslu v Česku a také jeho uplatnění v Číně.

Čínští představitelé opakovaně naléhali na Brusel, aby se vyhnul protekcionistickým opatřením proti čínským elektrickým vozidlům, varují, že takové kroky by mohly vést k tomu, že by se obchodní třenice vymkly kontrole, a zdůrazňují práva a schopnosti Číny přijmout protiopatření, pokud EU podnikne jakékoli kroky, které poškodí čínské zájmy.

Poslední varování od vysokých čínských obchodních úředníků, kteří byli v Evropě kvůli různým aktivitám, dále demonstrovala odhodlání Číny přijmout konkrétní opatření k ochraně legitimních práv a zájmů čínských firem, protože EU se blíží k rozhodnutí, zda uvalí cla na čínská elektrická vozidla. uvedli v pondělí čínští experti. 

Čínští představitelé a experti rovněž zdůraznili hlubší dopady jakýchkoli protekcionistických akcí EU vzhledem k masivnímu objemu obchodu mezi Čínou a EU v automobilovém průmyslu. I když existuje konkurence, vzájemné zájmy jsou mnohem větší, zdůraznili a vyzvali EU, aby se vrátila na správnou cestu spolupráce. 

Před několika dny předsedal čínský ministr obchodu Wang Wentao v Barceloně setkání u kulatého stolu podniků financovaných Čínou ve Španělsku. Wang sice chválil španělskou racionalitu, pragmatismus a vstřícnost vůči Číně, ale také kritizoval nedávný krok EU, který vyjadřoval různá nepravdivá tvrzení, jako je „nadměrná kapacita“ a diskriminační používání různých nástrojů, jako jsou obchodní nápravná opatření, k vypouštění sond do spousty čínských produktů, včetně elektromobilů, lokomotiv a solárních panelů. 

"To vedlo k neustálému nárůstu rizika hospodářských a obchodních třenic mezi Čínou a EU," řekl Wang. "Doufáme, že prostřednictvím dialogu a konzultací řádně zvládneme ekonomické a obchodní třenice, vyhovíme oprávněným obavám obou stran a vyhneme se nekontrolovatelné eskalaci obchodních třenic."

Čínská strana si všimla, že představitelé Francie, Německa a Evropské unie opakovaně vyjádřili svůj záměr vyhnout se "obchodní válce" a podporovat mnohostranný obchodní systém založený na pravidlech a spravedlivém konkurenčním prostředí, řekl Wang. 

Wang dále varoval, že pokud kroky EU nebudou odpovídat slovům jejích vůdců a pokud EU bude nadále potlačovat čínské společnosti, Čína přijme veškerá nezbytná opatření, aby pevně chránila legitimní zájmy čínských společností.

Wang navštívil továrnu společného podniku mezi čínským výrobcem Chery Automobile a španělskou Ebro-EV Motors, kde zdůraznil, že zatímco mezi Čínou a EU existuje konkurence v sektoru elektromobilů, spolupráce je ještě větší. "Doufáme, že EU opustí protekcionismus a vrátí se na správnou cestu dialogu a spolupráce." 

Ling Ji, náměstek ministra MOFCOM, předsedal sympoziu o podnicích financovaných Čínou v řeckém hlavním městě Aténách. Ling vyzval čínské firmy, aby plně uznaly škody způsobené protekcionistickými akcemi EU, a řekl, že Čína nedovolí, aby EU podkopala spolupráci mezi Čínou a Řeckem. 

"Doufáme, že strana EU dodrží svá slova a činy a neudělá nic, co by mohlo způsobit, že se obchodní třenice vymknou kontrole. Pokud bude EU trvat na tom, že půjde svou vlastní cestou a bude nadále potlačovat čínské společnosti, Čína má právo a dostatečnou schopnost přijímat opatření na obranu oprávněných zájmů čínských společností,“ řekl Ling.

Vzhledem k tomu, že EU údajně zvažuje možné kroky proti čínským elektromobilům, včetně celních opatření, jasná varování čínských představitelů jsou nezbytná k tomu, aby Brusel věděl o hlubokých následcích svých protekcionistických kroků, uvedli čínští experti. 

Rozhodná protiopatření

I když se teprve uvidí, jaké kroky EU oznámí a kdy, čínští experti uvedli, že vzhledem k rostoucímu protekcionismu a nepřátelství některých politiků EU vůči Číně a také tlaku ze strany USA by Brusel mohl podniknout určité protekcionistické kroky proti čínským elektrickým vozidlům, včetně možných tarifů. A vzhledem k masivním zájmům, které jsou v sázce, Čína rozhodně podnikne protiopatření na ochranu svých vlastních zájmů.

Čína musí být připravena předem. Pokud EU podnikne protekcionistické kroky, Čína rozhodně přijme protiopatření.

Odborníci také zdůraznili, že tento krok EU by měl mnohem větší dopady než dříve oznámené zvýšení cel USA na čínská elektrická vozidla, protože Čína vyváží do EU mnohem větší množství elektroaut ve srovnání s velmi malým počtem do USA. 

Pokud EU uvalí 20procentní clo na čínská elektrická vozidla, mohlo by to stát Čínu na obchodu s blokem téměř 4 miliardy dolarů, přičemž se očekává, že počet čínských elektromobilů dovezených do EU klesne o čtvrtinu, tedy asi 125 000 aut, uvedla agentura Bloomberg. v s odkazem na analýzu německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku.

Čínský automobilový průmysl a automobilový průmysl EU jsou úzce propojeny, přičemž mnoho výrobců automobilů z EU rovněž značně investuje na čínském trhu a jakákoli případná čínská protiopatření by mohla mít velký dopad na EU, poznamenali odborníci. 

V exkluzivním rozhovoru pro Global Times významný poradce čínského automobilového průmyslu navrhl, aby Čína zvážila zvýšení dočasné celní sazby na dovážená auta s motory větším než 2,5 litru, aby tak snížila dovoz jako součást širšího úsilí země o snížení emisí a podporu zelený rozvoj automobilového průmyslu. 

Takový krok by měl zásadní dopad na dovoz automobilů z EU, uvedli experti.

Překlad -gus-, kráceno.

 

 

 

 

 

 

 

 


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.