Jan Masaryk v OSN proti těžbě uranu v Jáchymově

jan masaryk.png
8.3.2025 03:38
Jméno malé krušnohorské obce Jáchymov stojí podivnou souhrou okolností na počátku dějin jaderných zbraní známé říše zla. Ale příběh neprobíhal jen jako obvyklé velmocenské plenění kolonie.

Jan Masaryk

 14. září 1886 Královské Vinohrady

 10. března 1948 Praha-Hradčany

 

Nastávající jaderná velmoc nahradila obvyklý důlní průmysl vězeňskou ekonomikou koncentračních táborů a těžbu surovin i v kolonii převedla na ministerstvo vnitra. Jistý vliv na rozhodnutí o těžbě jáchymovského uranu mohly způsobit snad i potíže s hledáním uranu ve vlastní zemi - jak se stávalo na počátku atomového věku. Ale zcela jistě rozhodujícím impulsem k anexi známého československého ložiska v Jáchymově bylo sdělení prezidenta Trumana o úspěšném testu nové americké zbraně, tzv. atomové bombv, které učinil Stalinovi ve dnech Postupimské konfernce (17.července – 2.srpna 1945). Následovalo Stalinovo rozhodnutí vyrovnat americké ohrožení vlastní atomovou bombou. Vzhledem k nedostatku vlastního uranu se pro výrobu jako alternativní zdroj uranu nabízel pouze Jáchymov - ve vědeckém světě jedno z mála mezinárodně uznávaných nalezišt uranu a tedy nepochybně jistý zdroj pro výrobu plánované bomby. Navíc politicky výhodně v Československu ve sféře poválečného sovětského vlivu a jen několik kilometrů od hranic sovětské okupační zóny ve východním Německu.

Svižný postup sovětské anexe vedl již necelé tři měsíce ( 23.listopadu) po Stalinově rozhodnutí v Postupimi k tajné mezivládní „Dohodě“ s Československem („Dohoda mezi vládou Svazu sovětských socialistických republik a vládou Československé republiky o rozšíření těžby rud a koncentrátů v Československu, obsahujících radium a jiné radioaktivní prvky, jakož i o jejich dodávkách Svazu sovětských socialistických republik“). Slovu uran se i text tajné Dohody“ vyhýbá, ale podstatnou částí je dohoda dvou států na zřízení těžebního velkopodniku druhého státu, tedy Jáchymovských dolů. Formálně tedy československého podniku s generálním ředitelstvím, ale se skutečným generálním řízením podniku Jáchymovské doly ve „Smíšené československo-sovětské vládní komisi“na vládní úrovni. V této konstrukcí se dnes již bývalý československý podnik Jáchymovské doly stal sovětskou krycí firmou v Československu pro těžbu, zpracování a vývoz československé uranové rudy do SSSR. 

Tajná jednání o tajné „Dohodě“ probíhala zřejmě omezena na členy vlády a významné představitele (postoj prezidenta Beneše není známý) a probíhala v duchu zásadního souhlasu československé strany se sovětským návrhem. Z protokolu a noticky z jednání jsou z československých účastníků známa jména ministra vnitra (V. Nosek), ministra obrany (L.Svoboda), ministra průmyslu (B.Laušman), předsedy vlády (Z.Fierlinger), náčelníka hl. štábu (generál Boček) a „Dohodu“ podepsal za československou stranu ministr zahraničního obchodu (H. Ripka).Ale je možné dodat jména dalších a dalších. Ministr zahraničí Masaryk byl kůlem v plotě. Jak později informoval poslanec Ducháček on sám jako poslanec se o „Dohodě“ dozvěděl až v Londýně v lednu 1946, když doprovázel Jana Masaryka na zasedání OSN.Tato situace uvnitř vlády byla zřejmě důvodem rozhodnutí Jana Masaryka takticky neprotestovat proti těžbě jáchymovského uranu v Praze, ale dát svému protestu diplomatickou formu a váhu na valném shromáždění OSN v Londýně. Zde Masaryk řekl, co nemohl říct v Praze, protože se se vší váhou ministra zahraničí významné země, jako jedné z mála s nalezištěm uranu na světě (vzácnost výskytu uranu byla přehodnocena až později) hlasitě vyslovil pro výlučně mírové využití jáchymovského uranu. Co znělo diplomaticky, bylo ve skutečnosti politickou salvou proti SSSR a jeho těžbě uranu v Jáchymově a tedy proti samotnému Stalinovi. A v Praze proti „Dohodě“ a pražské vládě, kde se Masaryk nemohl prosadit a která sice primitivně, ale přeci s přesvědčením zakrývala těžbu a dodávky československého uranu k vojenským účelům (v dobové terminologii atomové bomby) jako těžbu „radia a jiných radioaktivních prvků“. Masarykův projev na valném shromáždění byl proto a nejen pro zasvěcené i nadějí, že mezinárodní tlak přinutí pražskou vládu přiznat těžbu uranu k vojenským účelům, od „Dohody“ ustoupit a orientovat těžbu uranu v Jáchymově na mírové využití jaderné energie -v duchu právě založené OSN (výňatek z projevu J. Masaryka viz rámeček).

Reakce v Praze se odehrála pouze v zákulisí. Jak sděluje zpráva poslance I. Ducháčka, předseda vlády Z.Fierlinger vypeskoval Jana Masaryka za jeho projev v OSN jako školáka. Sovětský velvyslanec Zorin v Praze proti projevu Masaryka vyslovil ostrý protest na Ministerstvu zahraničních věcí (zřejmě jako porušení smlouvy o přátelství). Jistě byl již informován, že jeho vláda chce za každou cenu v Jáchymově zvýšit těžbu uranu pro výrobu atomové bomby a vyšle do Jáchymova, kde scházely pracovní síly německé válečné zajatce z druhé světové války (známé jsou transporty z lágru Ulič v Povolží). Tajná trasa vlaků s německými horníky nakonec vedla mimo československé území, přes Polsko do sovětské okupační zóny v Německu, přes Frankfurt nad Odrou a na jih k Drážďanům, aby v blízkosti Karlových Var vklouzla na několik kilometrů na československé území (bez odsunutého obyvatelstva) do stanice Ostrov nad Ohří v blízkosti Jáchymova. V celkovém počtu sovětské vlakové transporty pracovních sil od Volhy dopravily na těžbu uranu do Jáchymova ne méně než 4000 německých válečných zajatců.

Kdysi se tu těžilo stříbro. A jáchymovský kazatel Johannes Mathesius zastával teorii, že Bůh vládne nejenom na nebi a na zemi, ale i v podzemí, kde jsou Božím darem kovy a stříbro. Stříbrné doly a okolí Jáchymova proměnil ve svatou krajinu se jmény Eviny jabloně, svatého Jeronyma, Svatého Ducha, Matky Boží, prvního člověka Adama i Rúže z Jericha a Jáchymov sám v biblickou Sarpetu, kam Bůh poslal hladového proroka Eliáše a vdova s dítětem se s ním podělila o poslední zbytek mouky a oleje.

Dnes potok v údolí proroka Eliáše protéká na úpatí gigantické haldy z těžby uranu, kterou do údolí nasypaly důlní vozíky politických vězňů z 200 metrů výše položeného koncentráku u uranového dolu Barbora. Člověk, který dnes uprosřed vzrostlého lesa narazí na cihly ze špatně odklizených základů budovy, je přesto svědkem usilovné práce Ministerstva vnitra s odklizením více než desítky koncentračních táborů a zahlazování stop po vyčerpání ložiska uranu. Na jaký druh skládek odpadu odklidilo komunistické ministerstvo vnitra němé svědky utrpení desítek tisíc politických vězňů není známo. Ale osob zavlečených z politických důvodů do koncentráků na těžbu uranu byly po komunistickém převratu v roce 1948 tisíce a tisíce. Jen ke dni slavnostního otevření Domu kultury pracujícího lidu v Ostrově nad Ohří v roce 1955 se počet politických vězňů již zvýšil nad 15 000 a koncentračních táborů v horách nad Domem kultury bylo už šestnáct a stavěly se další.

Stejný pocit nepatřičnosti jako v lesích se stopami koncentrákú nad Jáchymovem se zmocní člověka v podhůří biblické krajiny před vstupem do Krušných hor u Jáchymova. A to při pohledu na sedmipatrovou věž fabriky na úpravu uranové rudy, která trčí jako vykřičník zkázy uprostřed průmyslové zóny a skládky odpadu obce Dolní Žďár. Věž unikla likvidaci zřejmě náhodou. Ale je pracovištěm Jáchymovských dolů, kde se vězňové stávali htomadně obětí radioaktivního žáru, dost podobně jako lidé v Hirošimě či Nagasaki, jen ne okamžitě, ale trvale působícího žáru z uranové rudy. Hlavním zdrojem radioaktivity byla věž. která dělila „zrno od plev“ respektive prach z rozemleté uranové rudy. Ale radioaktivní byl i prach z každého stupně procesu zpracování rudy od počátečního přebírání a oklepávání rukama vězňů, plnění kulového mlýna drtičky až k mísení obohacené rudy v zásobníku pod věží. Další skupina vězňů prohazovala vytříděný prach pod věží na jednotnou směs pod dohledem sovětského důstojníka (ze vzpomínek vězně a novináře Jiřího Loewyho).

Další skupina vězňů směs pěchovala a pakovala do barelů a beden , které pak další nakládala do vagonů vlečky k nádraží v Ostrově nad Ohří. Dle svědectví vězňů z železniční rampy se za provozu věže valila z oken stavby, mračna černého prachu. Ten se usazoval v okolí věže a hlavně na pozemku s vězeňskými baráky sousedícího koncentračního tábora.

Vdechování vražedného radioaktivního prachu pokračovalo v barácích a na pozemku tábora. Ani zde neexistovala obvyklá dekontaminace pod sprachami na konci směny, vězňům se měnilo prádlo a oblečení až jednou za čtrnáct dnů. Pracoviště s extrémní radioaktivitou patrně sloužilo dvojímu užití obdobně jako ničení vězňů prací v německých koncentračních táborech za druhé světové války. Bylo známo, že na pracoviště byli vybíráni katoličtí kněží a vězni zde pravidelně umírali na rakovinu všeho druhu.

Památka obětí a vzpomínky na budovu věže se v průběhu doby a manipulace budovy k různým účelům měnily a s nimi i vlastnické poměry. Nejnovější změnou v příběhu Věže smrti je zřejmě rozhodnutí .UNESCO z 6.července 2019 (Hornický region Erzgebirge-Krušnohoří), které zařadilo i Rudou věž smrti vedle mnoha památek z doby těžby stříbra na seznam světového kulturního dědictví. Slovo kulturní dědictví se sice nehodí, ale statut světového kulturního dědictví Unesca staví Věž smrti do vlastnictví českého státu a chrání ji jako svědectví utrpení obětí komunismu a jako památku boje politických vězňů a Jana Masaryka před politikou zamlčování minulosti.

 

J. Masaryk: „Uran může být použit jenom k pomoci trpícímu lidstvu“ (ukázka z projevu na Valném shromáždění OSN v Londýně v lednu 1946)

A dovolte mi zde ve vší skromnosti, ale s hlubokým přesvědčením, vyjádřit naději, kterou, jak vím, sdílíte, všichni, že ani jedna částečka uranu vyprodukovaného v Československu nebude nikdy použita k masovému ničení a zkáze. Československo nikdy nepřipustí, aby jeho uranové ložisko bylo využíváno k jiným než mírovým účelům.  My v Československu chceme, aby náš uran sloužil k přesně opačným účelům – budovat, ochraňovat a zvyšovat životní úroveň, aby naše žití bylo bezpečnější a výkonnější. Tomuto cíli chceme zasvětit naše uranové doly, prosím, pomozte nám.“

 

 

 

 

eman-pluhar
Čech žijící v Německu, člen SPD, na počátku 90. let působil v Praze v rámci Nadace F. Eberta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.