Mohou být tzv. církevní restituce zdaněny?
Především je nutné uvést, že tzv. církevní restituce jsou ve skutečnosti dary církvím, které restituční charakter nemají. Nemají ho proto, protože restituce znamená uvedení v původní stav (viz lat. restitūtiō, ōnis, f.); aktuálně politicky pak interpretace zní: V původní stav před rokem 1948. Avšak církve před rokem 1948 v této zemi nemovitý majetek nevlastnily. Přišly o něj reformou Josefa II. Nemovitý majetek měly pouze v užívání. V čase Rakousko-Uherska byl vlastníkem církevního majetku panovník, po vzniku Československa v roce 1918 přešel majetek na stát, nikoliv na církve, tedy ani za první republiky nebyl majetek užívaný církvemi v jejich vlastnictví. Církve v Československu nikdy žádný nemovitý majetek nevlastnily, takže jim předchozí režim neměl co sebrat. A není proto důvod jim dnes cokoli vracet. Proto jsou tzv. církevní restituce největším novodobým tunelem na státní rozpočet (= na občany našeho státu) po roce 1989.
Diskuze se rozvinula vlivem vystoupení předsedy Senátu Milana Štěcha. Vystoupení opět nekvalifikovaného; vzpomeňme na jeho červnový lapsus, když doporučil zvýšit osobám samostatně výdělečně činným (OSVČ) pojistné proto, že by pak mnohé z nich přestaly samostatně podnikat a raději by se staly zaměstnanci − a tak by se prý vyřešil aktuální nedostatek pracovních sil.*)
V případě tzv. církevních restitucí (= církevního tunelu) Milan Štěch mj. tvrdí, že zdanění náhrad církvím není možné; a dále uvedl: „Potvrdilo se, že zmírnění nákladů na církevní restituce nebrání jen zákon, který měnit lze. Problémem je však znění smluv uzavřených mezi státem a církvemi. Ty je možné změnit pouze dohodami anebo prokázáním jistých právních a věcných důvodů, které by případný soud shledal opodstatněnými, a to se týká i zdanění. A to hnutí ANO moc dobře ví,“ prohlásil předseda Senátu.
Nechám stranou to, že se Milan Štěch jako člen soc. dem. snaží záležitost využít k politickým atakům vůči A. Babišovi a jeho hnutí ANO 2011 (toto politické hnutí o zdanění uvedených příjmů církví uvažuje). Podstatné je, že jako předseda Senátu tvrdí nesmysl.
Žádné soukromoprávní smlouvy (v tomto případě mezi státem a církvemi) totiž určovat daňový režim příslušných smluvních plnění nemohou.
Milan Štěch drobet opominul čl. 4 odst. 1 a čl. 11 Listiny základních práv a svobod a čl. 2 odst. 3 a 4 Ústavy ČR − tato ustanovení určují obecné rámce pro výkon státní (veřejné) moci, garantují právo vlastnické a stanoví princip, že daně a poplatky mohou být ukládány jedině na základě zákona. Tedy na základě zákona, nikoliv na základě soukromoprávní smlouvy. Pouze na základě zákona může být určen daňový režim příjmů, tedy kupř. i jejich daňové osvobození. Církevní tzv. restituce, fakticky dary církvím, mohou být na základě zákona zdaněny. Pokud Parlament ČR takový zákon schválí.
Vystoupení Milana Štěcha má mimořádně negativní aspekt: on je totiž předsedou Senátu, jedním z vrcholných ústavních činitelů – a jako ústavní činitel mezi občany šíří protiústavní nesmysly, nekvalifikované bludy.
*) http://vasvec.parlamentnilisty.cz/blogy/stech-se-zaplantava
http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/stech-strelil-kozla
Viz též:
http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/sobotka-jeho-parta-jsou-politicke-jojo
- tisk
- přeposlat emailem
- sdílet
- uložit jako oblíbené
- 4269x přečteno
Komentáře
Už jsem četl hodně různých šlintů, ale takový ještě ne.
Pana Štěcha moc nemusím, ale pod ten odstavec, který Vy citujete, se mohu bez problémů podepsat. Jenom bych doplnil, že se jedná o SMLOUVU MEZI STÁTEM A 18-ti CÍRKVEMI.
ALE TO HLAVNÍ JE ZDE: POMOCÍ SLOV ROZHODNUTÍ ÚSTAVNÍHO SOUDU, RESTITUCE si vyhledejte na internetu DVĚ ROZHODNUTÍ ÚSTANÍHO SOUDU. Jsou to poměrně dlouhé dokumenty, které vznikly na základě podání z oblasti vlády.
V obou Rozhodnutích Ústavní soud neshledal na církevních restitucích ŽÁDNÝ NEDOSTATEK. Jinak by se také nepokračovalo a nebyla by uzavřena zmíněná smlouva. Jednoduše řečeno: přes Rozhodnutí Ústavního soudu nejede vlak.
Co by se mohlo stát, kdyby Bureš toreticky chtěl zde něco zdaňovat? V první fázi by to došlo právě k Ústavnímu soudu. Pokud by ÚS změnil náhodou svoje Rozhodnutí, potom by bylo možno podat návrh na jeho zrušení. Ta Rozhodnutí by potom mohl z pytlíku tahat papoušek.
A vzhledem k charakteru problematiky by to ani u Ústavního soudu neskončilo. Ale ono k tomu vůbec nedojde. Musíte dočíst stanovisko A.B. až do konce. Vyjádřil se v tom smyslu, že by se to týkalo "dosud nedořešených restitucí" Do této kolonky patří tak málo případů, že by to nestálo ani za tu ostudu. Kromě toho: než se ustaví naše nová vláda a než by PŘÍPADNÁ změna zákona a státní smlouvy vstoupila v platnost, byl by tento objem ještě podstatně menší. Zvykněte si na to, že A.B. říká dnes to a druhý den ono.
A kromě toho takový, opět hypotetický detail: Pokud by EVENTUELNĚ (v což vůbec nevěřím) stát změnil svoje stanovisko a odstoupil od UZAVŘENÉ smlouvy, potom by CÍRKVE (SMLOUVU JICH PODEPSALO 18, NA TO SE NEVÍM PROČ ZAPOMÍNÁ) měly opět nárok na příspěvky od státu. Nevím, co byste na tom proti Vámi navrhovaným šlintům a šílenostem získal. Velký mínus do státního rozpočtu. Tečka.
Netuším o co Vám jde. Ale jsem přesvědčen, že jste si o tom problému nic podstatného nepřečetl. Je to takový druh negramotnosti.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře
Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.