Jiří Paroubek: Půjdou voliči v Praze ke komunálním volbám?

30.9.2014 23:01
Pokud má Praha být esencí celostátní politiky, je to s českou politikou veskrze špatné. Kandidující strany se příliš neobtěžují s programem. Vyprodukovaly před komunálními a senátními volbami jen vesměs stupidní hesla. Bez nápadu a vtipu a vcelku velmi otravná. Také tváře na plakátech jsou nezáživné, mezi lídry chybí barvité a uznávané osobnosti.

Nějak jakoby se od stran ani neočekávalo, že budou přicházet s tím, jak vyřeší největší problémy života města. Současná pražská radniční reprezentace (TOP 09) velmi „moudře“ rozhodla o tom, že dokončený tunel Blanka (další součást skládačky vnitřního městského okruhu) bude zprovozněn až po volbách. Bylo to chytré a perfidní rozhodnutí zároveň. Pokud by tunel byl zprovozněn už nyní, pár dní před volbami, pochopili by dlouhodobě oblafávaní Pražané, že si s nimi pražská politická reprezentace neodpovědně a léta jen tak hrála. Přijdou na to, že bylo dokončeno za cca 37 mld. Kč významné stavební dílo, ale má-li mít dokončená Blanka větší smysl pro řešení pražské dopravy, bude nutné investovat do dokončení vnitřního městského okruhu dalších 20 – 25 mld. Kč. Tak, aby se napojil celý vnitřní okruh na ten expresní na okraji Prahy. A otázka zní, kde tyhle peníze vzít.

Chtěl bych se z programu alespoň jedné volební strany dozvědět, jak a z čeho zajistí financování výstavby nezbytné další části okruhu.

Podobné to je s financováním výstavby trasy D metra na jih Prahy. Také v tomto případě se v žádném programu nedozvídám, kde se vezme oněch 15 – 20 mld. Kč na vybudování alespoň zčásti funkční trasy D metra. Podle mých informací současné vedení města ani nezadalo zpracování potřebné projektové dokumentace k výstavbě „Déčka“. Na kandidátkách stran jsem marně hledal skutečného finančního odborníka, který by dokázal kreativně vymyslet, nastavit a také na radnici prosadit mix nástrojů financování. Jde o úkol senzitivní v tom, že nelze jednoduše akceptovat zdvojnásobení veřejného dluhu hl. města, ke kterému by došlo při konzervativně pojatém financování během příštích několika let. V tom mixu financování velkých investic města musí proto hrát velkou roli metoda PPP. Stejně tak použití úvěrů EIB se splatností 20 – 25 let, které rozloží dluhové zatížení města. Půjde o to rozložit splátky úvěru a tím i zátěž rozpočtu do delšího časového období. Město může hledat také další zdroje financování velkých investic, resp. ke splácení svých závazků vůči bankám. Jedna možnost je mýtné vybírané při průjezdu centrem, druhá možnost je zvýšení poplatku za ubytování v hotelových zařízeních na území města. A také důsledné vybírání poplatků za ubytování zaplacených v různých hotelových zařízeních městem, což se nyní neděje.

Prostě, chce to inovativně přemýšlet. Šest let jsem dělal (v letech 1998 – 2004) financování Prahy, tak vím, o čem mluvím.

Město potřebuje nový strategický plán rozvoje Prahy, což úzce souvisí s investicemi. V tomto plánu musí město určit posloupnost investic, jejich priority. A samozřejmě nejen to. Ani po strategickém plánu rozvoje města z kandidujících stran nikdo ve svých programech ani nevzdechnul. Strany nám tak nějak nejsou schopné říci, jakým směrem chtějí město vést. Tak pro jistotu směřují nikam…

O korupci v obecné rovině hovoří všichni, ale nic konkrétního. Nikdo neuvažuje např. o uplatnění principu presumpce viny v případě obvinění, s nímž za politikem přijde policie a státní zastupitelství. Ostatně dva lídři dvou konzervativních pravicových stran (TOP 09 a ODS) nejsou jen obviněni. Oni jsou dokonce obžalováni a jejich kauza půjde v brzku před soud. To je něco, co by v Berlíně, Vídni, Paříži či Londýně (vlastně v každé zemi s politickou kulturou) bylo zcela nemyslitelné…

Kandidující politické strany se předhánějí v tom, aby se věnovaly podružnostem. V tom jim ovšem udatně pomáhají média. Ta babišovská a s nimi spřátelená média (takže zdrcující většina médií v Česku) skutečné meritorní programové debatě žádný prostor nedávají.

A tak se dozvídáme, tu, co nosí na sobě paní Babišová, o pár dní později zase A. Babiš sdělí novinářům, jak nevýslovně trpěl při své přepravě letadlem ČSA na lince Praha – Paříž při své cestě ke službě vlasti v malém sedadle. V tomto týdnu přichází zřejmě třetí vlna marketingové tsunami ANO – ale mohu se plést – kdy se hnutí hrabe do záležitostí ministerstva zdravotnictví. Tak tady bude hezká kontroverze Babiš vs. Němeček z konkurenční ČSSD.

Hnutí ANO své voliče jen minimálně zatěžuje hlubšími programovými myšlenkami. Blábolí o profících z jejich řad, kterým je možné magistrát bez obav svěřit a je to zařízené. No, na kandidátce hnutí ANO žádné skutečné odborníky nevidím. Nevím, čemu prakticky rozumí lídryně ANO v Praze Krnáčová, jinak příjemná a inteligentní dáma bez větších manažerských zkušeností, ovšem bez ekonomické či právní erudice, která ví o řízení města jen málo. Prostě to všechno zařídí… Už se těším.

Je historickou zásluhou TOP 09, že praktickým výsledkem svého tříletého vládnutí se zařazuje k těm nejslabším politickým formacím, které kdy řídily město. V řadách TOP 09 je na radnici města jen málo skutečných praktiků, kteří pochopili, o čem řízení města je. A v čele města stojí mladík, jehož lidské, manažerské a profesní zkušenosti jsou na úrovni včelky Máji. Mnohem větší šanci než na magistrátě tak má tato strana v některých městských částech, kde zajišťovala bezproblémový chod lokálních radnic (Praha 1 i jinde).

Když jsem se díval na profil kandidátky dlouhodobého dřívějšího hegemona pražské radnice, ODS, bylo mně smutno. Bémovská éra zbavila tuto stranu první a druhé garnitury lidí s vynikajícími komunálními zkušenostmi a výsledky. A stavět celý příběh na tom jediném možném primátorovi, B. Svobodovi, je pro stranu konečná.

Také má bývalá strana, jak to šetrně říci, prochází generační výměnou. Slávek Ludvík je určitě výborný ředitel nemocnice, ale terapii pro Prahu prostě nemá. ČSSD se přizpůsobila trapné programové nabídce dalších kandidujících stran. Jakékoliv procento dosažené nad 10 % tak bude hlučně oslavovaným úspěchem (ODS na tom bude zhruba stejně).

Trojkoalice Zelených, Lidovců a Starostů začala velmi sympaticky. Její program je hezkým slohovým řešením. Na velké otázky, které jsem zmínil v úvodu článku, se ovšem neobtěžuje ani ona seriózně odpovídat.

Jedinou zapamatovatelnou myšlenkou z trojkoaličního programu je tak jízda MHD za 10 Kč, ovšem bez věrohodného sdělení, jak se pak pokryje skokem narostlý schodek Dopravního podniku (jeho navýšení až o 3 mld. Kč).

Regionální strana bratra miliardáře a realitního magnáta Passera Pro Prahu přichází ve svém programu se sbírkou nápadů z dílny Jaroslava Haška. Faktická decentralizace řízení města by byla světovým unikátem. Stejně tak úvaha o založení nové městské banky se míjí o dvacet let s praktickým životem.

Protože jsem řešil obrovské finanční ztráty v někdejší První městské bance způsobené mými radničními předchůdci zejména v letech 1995 – 1997, nepřeji městu tuto recidivu. Pan Passer slibuje rozpočtový přesun části peněz z města na 57 městských částí. Opravdu nosná myšlenka. Městské části budou během pár let vypulírované jedna radost. Z čeho se ale pak budou platit nákupy nových autobusů, tramvají, rekonstrukce divadel, výstavba metra? Nevím. Zákon o zachování hmoty platí, bohužel, i ve veřejných financích.

Pro letošní volby na pražskou radnici je podobně jako ve volbách v roce 1994 stanoven jen jeden volební obvod. Při 65 členech ZHMP tak ke zvolení jednoho zastupitele postačí cca 1,3% hlasů (!). Dovoluji si předpokládat, že politická mapa budoucího zastupitelstva bude velmi fragmentovaná.

Fragmentace a diletantismus značné části budoucích zástupců lidu na pražské radnici mohou v tom příštím volebním období způsobit, že ještě řada z nás bude vzpomínat na éru zcela neschopného primátora Hudečka s tesknou nostalgií.

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.
Klíčová slova: analýza, Praha, volby

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.