Základní programové cíle ČSSD v zářijových krajských volbách

paroubek ilustrace 24.jpeg
6.8.2024 14:18
ČSSD tedy strana, která de facto vznikla v polovině února tohoto roku, vstupuje do krajských voleb, které se budou konat zhruba za šest týdnů. Voliči budou ve volbách 20. a 21. září a o týden později rozhodovat ve 2.kole také o složení třetiny senátu.

ČSSD jde systémem postupných kroků při vytváření své politické struktury na úrovni republiky i jednotlivých krajů. V této chvíli víme, že po účasti ve volbách do Evropského parlamentu, kde nám šlo spíše o to, aby se voliči seznámili s naší existencí, krajské a senátní volby jsou již volby jiného charakteru. Předpokládáme, že v nich můžeme získat řadu krajských zastupitelů. To říkám střízlivě, aniž bych věci chtěl přehánět. V sedmi krajích kandidují naši nominanti na společné kandidátce levice pod názvem Stačilo!. V jednom kraji kandidují naši členové na kandidátce PRO. Ve dvou krajích – Plzeňském a Libereckém – jsme, bohužel,  nepostavili kandidátky.

Naopak ve třech krajích - Moravskoslezském, Ústeckém a Hradeckém – jsme postavili kandidátku vlastní, a to s koaličními partnery či s nezávislými osobnostmi. Zejména pro tyto tři případy jsme proto zpracovali v užším pracovním týmu základní programové cíle v oblastech, které považujeme za klíčové z hlediska rozhodování voličů.

Tak především a prioritně v oblasti zdravotnictví:

   Chceme, aby v krajských programech u kandidátek, kde jsme dominantní politickou silou, tedy ve třech případech,  se objevily jako programové požadavky zejména následující cíle:

-      Nepřipustit privatizaci stávající sítě nemocnic v kraji

-      Stabilizovat personální situaci v nemocnicích především růstem platů

-      Zajistit celodenní (24h) LSPP (lékařské služby první pomoci) a zubní pohotovost v každé okresní nemocnici

V oblasti školství nám půjde zejmena o to:

-      Podpořit střední technické školství, a to poskytováním krajských stipendií pro studenty „úzkoprofilových“ oborů, např. v oblasti stavebnictví, oprav a údržby a výroby. Příkladem a inspirací pro formulaci tohoto programového cíle byl program stipendií uplatňovaný Středočeským krajem od roku 2009, za tehdejší krajské vlády ČSSD. Stipendia mohli získat studenti učňovských, zdravotních a průmyslových škol ve vybraných oborech, po kterých byla na trhu práce dlouhodobě poptávka. Stipendia se vyplácela od druhého ročníku až do konce studia, ve vyšších ročnících byla vyšší. S dnešní kupní silou a vývojem inflace by to odpovídalo stipendiu cca 2 tis Kč měsíčně ve druhém ročníku, ve třetím 3 tis Kč a ve čtvrtém ročníku 4 tis Kč. A samozřejmě je možné podmínit výplatu těchto stipendií studijním průměrem známek nižším  nežli např. 3.

-      Podpořit propojení technického školství s konkrétními podnikateli a firmami formou příspěvku na jednoho studenta v praktické výuce v této firmě, který od kraje příslušná společnost či podnikatel obdrží, když praxi studenta umožní.

Dalším velkým tématem je doprava:

-      Budeme prosazovat jízdné zdarma pro studenty z venkovských oblastí, tedy bydlící mimo městské aglomerace. Inspirací pro nás může být program, který byl zaveden ve Středočeském kraji od roku 2009 tehdejší krajskou vládou ČSSD. Studentům středních škol, kteří jezdili do školy, jež byla v obci mimo jejich bydliště, kraj hradil náklady na cestu v autobusech a vlacích.

Čtvrtou oblastí je bezpečnost občanů:

Krajská politika je úzce spojena s politikou celostátní. Válce na Ukrajině je potřeba udělat konec. Nejprve uzavřít příměří mezi oběma bojujícími stranami, jež může otevřít cestu k udržitelnému míru. Byla to především tato válka, která se velmi negativně promítla do životní úrovně českého národa. Neboť inflace v posledních dvou letech (2022 a 2023) dosáhla v souhrnu úrovně zhruba 30%.  Ale nejde tady jen o aspekt snížení životní úrovně, ale jde také o to, že tato válka může kdykoliv přerůst z lokálního konfliktu v konflikt mezinárodní, tedy světový. Konflikt může vyústit i v použití jaderných zbraní.

ČSSD je stranou míru a podpoří všechna jednání o míru, jak na Ukrajině, tak v Gaze.

Konflikt v Gaze je závažný mimo jiné také proto, že hrozí jeho rozšíření do bojů v celém regionu. A to je něco, co samozřejmě nechceme. Eskalace konfliktu v Gaze by znamenala opětovný rychlý nárůst cen plynu a ropy na světových trzích, což by se promítlo opět růstem inflace do životní úrovni našich občanů.

Samozřejmě, že těžiště volebního programu by mělo spočívat v maximálně  čtyřech závažných tématech. Ostatně,  oblast bezpečnosti lze uvést v preambuli programu, nemusí tedy být  samostatným bodem. Ale je důležité zdůraznit, že ČSSD je stranou míru za všech okolností.

Alternativně možným programovým tématem je také bytová politika. Tuto oblast má ČSSD má velmi dobře ve svém programu propracovanou. Před nedávnými volbami do EP jsme opět zveřejnili  program v této oblasti. Tak za prvé, jde nám o to, aby došlo v rychlému rozvoji výstavby nájemních bytů tak, aby zejména mladší a mladí občané a také další lidé, kteří nedosáhnou svými příjmy na hypoteční financování, měli dobrou alternativu bydlení. Před čtyřmi lety zpracoval bytový expert ČSSD Dr. Ivan Přikryl koncept návrhu zákona o financování výstavby nájemních bytů. Po zapracování připomínek MMR byl návrh zákona předložen do sněmovny a v podstatě se zastavil v projednání před třetím čtením, až v samém závěru volebního období. Bohužel ke třetímu čtení již nedošlo, ale tento zákon je takříkajíc „v mašličkách“ připraven v archivu k projednání Poslanecké sněmovny. Tento návrh zákona by prakticky neznamenal žádné požadavky na státní rozpočet. Předpokládal by pouze bezúplatné vydání stavebních pozemků určených územními plány ustaveným neziskovým společnostem k výstavbě bytových domů. Tyto společnosti by pak stavěly z úvěrových peněz od bank bytové domy, ve kterých by obce rozdělovaly byty potřebným občanům. Druhý koncept, který jsme zveřejnili v oblasti bydlení,  předpokládá, že by Rozvojová banka státu byla schopna půjčovat každý rok několika tisícům žadatelů bezúročné půjčky ve výši 2 mil Kč na výstavbu či rekonstrukci bytových rodinných domů nebo bytů. Půjčky by byly bezúročné, poskytnuté např. na 20 let s tím, že by se v podstatě ve druhé polovině splácení již snižovaly finanční nároky na státní rozpočet. A to proto, neboť Rozvojová banka by ve splátkách úvěrů získávala potřebné zdroje na další půjčky občanům pro tento účel. Lze říci, že po 20 letech by Rozvojová banka již nebyla závislá na přílivu peněz ze státního rozpočtu.

Ze zkušenosti vím, že programy pro krajské i senátní volby je potřeba dělat jednoduše a zaměřit se na hlavní body. Tedy na oblasti, které lidi opravdu zajímají. A samozřejmě krajské výbory ČSSD, které nyní budou dokončovat programy pro krajské volby, se mohou také inspirovat průzkumy veřejného mínění. Ty si některé kraje nechávají často zpracovávat, aby  věděly, jaká je názorová hladina obyvatelstva. Podle těchto analýz je pak možné upravit priority programu. Pokud ovšem takové analýzy existují a jsou dostupné nebo nejsou časově zastaralé.

 

 

 

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014. V roce 2024 byl zvolen předsedou strany Česká suverenita - sociální demokracie.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

zbynek-fiala

Parádní program, pro lidi, konkrétně.