Jiří Paroubek: Vláda nás nečerpáním fondů EU vrhá do mizerné pozice

obrazek
22.3.2012 19:20
Premiér Petr Nečas oficiálně potvrdil, že Brusel chce od července pozastavit Česku platby z Evropské unie. Při své čtvrteční odpovědi na sněmovní interpelaci pak dále prohlásil, že tyto problémy údajně způsobil špatně nastavený systém, který jeho vláda zdědila od vlády, kterou jsem měl tu čest před šesti lety vést. Pan předseda vlády byl patrně příliš rozrušen z průběhu interpelací, když toto své prohlášení učinil, jinak by jistě komentoval současný tristní stav rozvážněji.

Jaká jsou fakta? Z celkové částky 800 miliard korun (30 miliard eur), kterou se za mého působení podařilo zcela bezprecedentně na léta 2007 až 2013 zajistit, je požadavek na evropské projekty zatím 570 miliard. Certifikované výdaje – tedy prostředky proplacené Bruselem – jsou ale ve výši pouhých 130 miliard!

Komise Česku dlouhodobě vytýká především nízkou míru čerpání s ohledem na fázi programovacího období u některých operačních programů, příliš mnoho nesrovnalostí a nízkou transparentnost spojenou s nedostatečným kontrolním systémem, který umožňuje předkládat ke schválení skutečná zvěrstva.

Na tyto výtky měla vláda reagovat a měla na to od roku 2007 spoustu času a mnoho příležitostí. Premiér Nečas při své výmluvě na špatně nastavený systém zcela zapomněl na dopis eurokomisaře pro regionální politiku Johannese Hahna z loňského července. Hahn jej v něm upozornil na pět základních chyb v systému rozdělování evropských dotací v České republice.

Jmenovitě na neprůhledné veřejné zakázky, velký vliv politiků na rozdělování dotací, na špatnou práci auditu, nekompetentní úředníky a také na naprostou neschopnost státu zasáhnout při neoprávněném čerpání dotací. Eurokomisař Hahn zcela jasně formuloval problémy, na které měla být neprodleně aplikována nápravná opatření. Jde zcela zřejmě o manažerské selhání, kdy je známo zadání a kdy po roce od zadání se ukáže, že nebylo přijato žádné účinné opatření na nápravu stavu.

Výmluva na situaci před šesti lety je z tohoto pohledu směšná a jen dokazuje naprostou nekompetentnost předsedy vlády, ministra pro místní rozvoj a celého týmu vládních manažerů, kteří se čerpáním fondů EU zabývají. Že nešlo v případě eurokomisaře Hahna o ojedinělou kritiku, svědčí zpráva z loňského podzimu, kdy nás kritizoval za úroveň kontroly i Evropský účetní dvůr.

Ptám se, jak je možné, že premiér Nečas okamžitě neúkoloval ministra financí a ministra pro místní rozvoj, aby přijali odpovídající opatření? Vymlouvat se na události před šesti lety by premiér mohl, pokud by nedostával kritické zprávy od vrcholných orgánů EU, že je nutné přijmout opatření vedoucí k nápravě jasně definovaných problémových stavů. A tyto zprávy v posledním roce evidentně několikrát obdržel. Že nebyl schopen adekvátní reakce, může, bohužel, mít velmi vážné fiskální důsledky. To není chování vlády rozpočtové odpovědnosti, to již je důkaz zcela odfláknuté práce a obyčejného šlendriánu.

Velmi významnou výtkou komise byla kritika mimořádně silné personální fluktuace na klíčových pozicích úředníků odpovědných za čerpání prostředků z fondů EU. Jistě to je pravda. Nejen že se změnila vláda, ale k fluktuaci docházelo i při změnách ministrů, kdy tyto změny měly charakter nepřátelského převzetí úřadu, ač se jednalo o ministry téže politické strany. Jak v takovémto stavu vůbec mohla ministerstva zpracovávat došlé žádosti a připravovat výzvy?

Současný stav nás vrhá do mizerné vyjednávací pozice pro příští programové období. Protože vláda nebyla doposud schopna adekvátně reagovat na stav při čerpání fondů EU, vyzývám ji, již opakovaně, aby neprodleně přistoupila k zavedení krizového managementu, neboť nečerpáním fondů se česká ekonomická a fiskální stabilita spolu s rozvojovým potenciálem ocitají ve velmi vážném ohrožení. Není za pět minut dvanáct. Dvanáct, to už bylo.

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014. V roce 2024 byl zvolen předsedou strany Česká suverenita - sociální demokracie.
Klíčová slova: ekonomika, EU, vláda Petra Nečase

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Martin Konečný

On je totiž český model účtování dotací tzv. "PAK SE TO NĚJAK UDĚLÁ". A oni nám to v tom Bruselu moc nežerou.