Eman Pluhař: „Odteď jinak“

12.7.2022 09:11
Nová kniha Roberta Habecka „Odteď jinak“ anticipuje obrat k postideolgické politice u německých Zelených. Po zpackaných spolkových volbách v minulém roce se karta obrátila a aktuální preference Zelených se vyšplhaly na 23 procent. A neuvěřitelných 60 procent respondentů vyjádřilo spokojenost s prací spolkového ministra hospodářství a ochrany klimatu Roberta Habecka a ministryně zahraničí Annaleny Baerbockové, tedy obou minulých předsedů a stálých ikon strany Zelených. Ale i na zemské úrovni se ve vládních funkcích vynořili noví lidé a odborně vyprofilovala nová jména. Když citovaná agentura Forsa položila otázku, která politická strana může dát nejlepší odpověď na dnešní problémy Německa, získali Zelení výsledek odpovídající součtu obou velkých „všelidových stran“ (CDU+SPD). Po úspěšném dokončení koaličních vyjednávání v Šlesvicku-Holštýnsku a Severorýnsku-Vestfálsku budou Zelení zastoupeni v jedenácti z šestnácti zemských vlád. Mají tedy patrně za sebou definitivně éru „výklenkové“ strany.

Neuvěřitelný úspěch Zelených, připomíná také titulní článek týdeníku Die Zeit (Roberta Pausche) jako výsledek nejen příznivých vnějších faktorů, ale i jedné zapomenuté knihy, která vyšla před deseti lety. Autor je Robert Habeck a kniha nesla název „Patriotismus-levicový plaidoyer“. Téma nyní rozvedl i ve své nové knize s názvem „Ab jetzt anders“ („Odteď jinak“). Podobně jako leží v žaludku Habeckovi dnešní politické strany, děje se tak i mnohým českým voličům, možná z jiných důvodů. Habeck v tomto svém díle chce překonat stranickou polarizaci a politickým stranám proto vytýká egoismus, nesmiřitelnost, myšlení v rozporech a programový absolutismus. A činí tak nejen jako autor a spisovatel, ale a především na základě vlastní politické zkušenosti ve straně Zelených.

Již při založení strany se Zelení považovali za antistranickou stranu (proti kartelu politických stran, pochybnosti o parlamentarismu). Naproti tomu Habeckovy výhrady nejdou v tomto směru ani náznakem. Jeho zelená „antistrana“ není antisystémová, má být postideologická a nadstranická v rámci dosavadního stranického systému. Po převzetí spolupředsednictví strany Zelených před deseti lety tento typ „antistrany“ označil jako Bündnispartei (Strana spojenectví).

Zelený pacifismus, který ještě 1995 málem vedl k rozvratu strany (Srebrenica), vlastně mezitím zmizel téměř bez diskuse (Habeck na sjezdu: „Pacifismus neznamená, že necháme umírat lidi, protože nechceme přijmout nám nepohodlné rozhodnutí“.). Sjezd se ale vyslovil i pro zbrojení (Bundeswehr obdrží „zvláštní fond“ 100 miliard Euro) a pro dodávky zbrojního materiálu a tanků do Ukrajiny.

A zatímco CDU a SPD ještě několik dnů před vypuknutím války trvaly na plynovodu Nordstream 2, varovala Baerbocková v konfronačním duchu ve Spolkovém sněmu již v roce 2015 před zemním plynem z Ruska, protože ‚fosilní diktatura s říšskými ambicemi‘ nasadí zemní plyn jako zbraň“. A stejně tak před Čínou jako „systemickým rivalem“.

Zelení se vyvíjí v novou stranu patriotismu. Jak nedávno opakovala rakouská spisovatelka Eva Menasse, Německo je první zemí, které se podařilo konceptem „zpracování minulosti“ integrovat do národní identity vedle hrdinných činů i vlastní zločiny (Susan Neiman: „dvě německé vzpomínkové kultury“). Směs je jistě možno zase znovu dělit a důraz položit na tu či onu stránku, krajní pravice trvá na „afirmativní paměti dějin“ (paměti velikosti, síly, krásy a hrdosti). Habeck soudí, že levice měla k národním symbolům (vlajka, hymna, místa) často daleko a problematický vztah. Ale dnes prostě v době historických změn není možno nechat bez odpovědi identitní otázku „kdo jsme“. A konzervativní pojmy „rodina, sounáležitost, vlast“ stojí dneska k dispozici progresivní interpretaci, tedy levému patriotismu. A dalším motivem je, že levice nesmí přenechat pole populistickým volebním trikům všeho druhu, kteří si chtějí propachtovat vlastenectví jako jediná strana s poutem k vlasti („Opustíš li mne zahyneš“) a hlavně k volebnímu vítězství. Levicový patriotismus, ale chce postavit vlast do služeb jednotlivce jako záruku „štěstí“ (ve smyslu 3. strofy německé hymny: „jednota, právo a svoboda jsou zárukou štěstí“). A je tu i další dichotomie, jak napsala Menasse v Der Spiegelu: „německé zločiny již nestačí k vysvětlení německé nečinnosti, zbabělosti, naivitě či slepotě. Většina svědků doby je mrtvá a světová politika není o nic méně komplikovaná a již dlouho se po Německu požaduje, aby převzalo větší mezinárodní odpovědnost“.

eman-pluhar
Čech žijící v Německu, člen SPD, na počátku 90. let působil v Praze v rámci Nadace F. Eberta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.