Jan Campbell: O čem se píše, ale málo (7)

china ilustrace
10.10.2017 09:21
ČLR je aktivní na všech důležitých frontách konkurence mezi státy. Její aktivity pomalu a jistě vedou k vítězství politiky KS ČLR nad politikou USA, EU včetně ČR, bez vojenského angažmá, především na svém území. Na vojenské frontě, na které současné vedení MO ČR neumí, mimo jiné, ani během několika let založit fungující, efektivní a ekonomicky výhodný systém akvizic a musí si vyslechnout rady předsedy Sněmovny ČR pana Jana Hamáčka, se ČLR soustřeďuje na aplikovaný výzkum, vývoj a výrobu technologií a zbraní, dovolujících vést válku v kosmu.

Protidružicové rakety, laserové zbraně, rušičky GPS a podobné technologické maličkosti, patří již do výzbroje vojsk ČLR. K ní se brzy přiřadí tzv. vrah družic – sputniků. Jedná se o systém pro vedení vysoko-technologického vedení války v kosmu. První let družice – Sputnika, jsme si mohli vzpomenout před několika dny (4.10.). Byla to možnost si uvědomit, že je tomu již 60 let, kdy dostalo lidstvo na oběžnou dráhu Země první umělou družici, maximálně zjednodušené konstrukce (baterie, ventilátor a vysílačka), aby mohla být vypuštěna dříve, než to budou moci udělat Američané, a tím dokázat, že let vesmírem je vůbec možný. Byla to možnost si také uvědomit, jaký pokrok v osvojení komsu udělala ČLR od té doby. Více se čtenář může dovědět z Cankao xiaoxi a dalších veřejně dostupných čínských zdrojů.

Nemám pochyb, že v USA studují vývoj, protože by jinak nevyjadřovaly obavy z rozvoje ČLR. K obavám mají důvod: Nedávno zveřejněná existence strategických vojsk, možnost již dnes zničit stovky amerických družic v kosmu, rušit signál do výšky 35 tisíc kilometrů na kosmickém orbitu, to jen pro začátek.

Na hospodářsko - politické frontě je ČLR aktivní v mnoha směrech. Jejich popis by se nevešel ani do větší brožury. Zmíním se jenom o automobilovém průmyslu. Zatím co v ČR se mnozí uklidňují mýty, ignorují fakta, a jen málokdo z odpovědných si prostudoval příspěvek Bezmocný výkřik do tmy (Zbyňek Fiala, Vaševěc.cz 7.10.2017) a používá ho ve volební kampani, ČLR a Rusko začaly s realizací plánu používání výlučně elektrických aut v městském provozu. Zmiňuji se o elektrických autech, protože se v nich nachází akumulátor, vyspělé technologie a jedná se o exportní hodnotu. Ta se bude měnit od roku 2019. Proč? Od roku 2019 bude v ČLR prodej aut muset obsahovat minimálně 10 procent elektrických aut. Hybridy a podobné kombinace jsou odsouzeny k pomalé a bolestivé smrti, zatím jenom ve městech a velkoměstech-státech.

Vývoj na venkově ČLR se jen tak nezastaví. Konstrukce a kvalita baterie spolu s logistikou spoluurčují prodejnost auta. Kdo měl možnost se seznámit s čínským elektrickým autem vyšší úrovně představeným v Londýně, a na cestě tam, v Německu (o čemž jsem krátce informoval v jednom z příspěvků t. r.), si může udělat představu o tom, že vyšší úroveň a cenová skupina aut s vysokou přidanou hodnotou a současně menší závislostí na konjuktuře a krizi, je prakticky pro Evropu ztracená. Jaké následky to bude mít pro export z Evropy, tj. i ČR, nebo výrobu zahraničních aut v ČLR a Rusku, nechť píše někdo více povolaný. V této souvislosti si dovoluji vyjádřit své subjektivní obavy z výsledku projektu na výrobu (prý) zázračných baterií česko – amerického vynálezce, na severu Moravy. O projektu se naposledy psalo před několika dny v masových médiích, ne však ve spojení s aktuální diskuzí o lithiu.

Je zcela jedno, zda se budou baterie vyrábět pro elektrická auta, nebo skladování energie. V obou případech je těžko představitelné, že při současné vládní hospodářské a finanční politice, abych jmenoval alespoň dva důvody z mnohých, může česká podnikatelská společnost odolat zpěvu dolarových Sirén, ovládajících robotiku, technologie a principy sdílené ekonomiky. Přikláním se proto k obsahu a názvu filmu Zpěv sirén (1987, premiéra v ČR 1991) vycházejícího ze čtyřverší T. S. Elliota z Prufrockovy milostné písně uslyšel jsem zpívat mořské panny, zpívaly jedna druhé. Nemyslím, že někdy zpívat budou mně. Zatímco dolarové Sirény budou zpívat a radovat se na ostrovech a slunci, český vynálezce, podobně jako vlastník lithia, český národ, bude stát ve stínu své existence a se závistí sledovat rozjásané průvody z recepcí, které je minou bez povšimnutí.

Na podnikatelsko – politické frontě se v ČLR také nikdo nemůže nudit. Za to v povolební ČR na uvedené frontě očekávám nudu, jakou si mohu představit například během představení Mnoho povyku pro nic (William Shakespeare) s Andrejem Babišem v hlavní roli. Před přibližně týdnem byla v ČLR zveřejněna směrnice podporující odvahu podnikatelského ducha Číňanů. Směrnice samozřejmě neudělá z každého člověka úspěšného podnikatele. Přesto jsem přesvědčen, že poslední dvě části zveřejněné směrnice, které se koncentrují na důležitost vedení SME (malých a středních podnikatelů) pomocí KS ČLR, tj. prakticky vlády, jak v oblasti strukturování podnikatelských společností, tak i vzdělání v podnikání, přinesou mimo jiné omlazení podnikatelské sféry, které tak nutně potřebuje nejenom ČR, ale celá Evropa.

Předpokládám na základě osobní zkušenosti, že již částečně úspěšná aplikace směrnice dovolí přiblížit se jednomu z trojdílného cíle politiky prezidenta Si Ťin-pinga: 1) Patriotismus před finanční chamtivostí. 2) Inovace a snaha být velkým. 3) Sociální odpovědnost podnikatele. Přátelům i nepřátelům rozvoje vztahů s ČLR se tak nabízí bezplatné studium rozumného oficiálního konceptu podnikatelské politiky KS ČLR. Studium směrnic dává smysl v kontextu přípravy na zklamání z nereálných očekávání evropských podnikatelů v ČLR, s minimálními symptomy deprese. A na zkoušky role ve slavném muzikálu (podle Victora Huga) Bídníci, v němž budou účinkovat všichni byrokrati v Praze a nepřipravení na budoucnost. Souhlasu netřeba.


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Jiří Volný st.

V Číně jsem v roce 2010 byl a denně, po tři týdny, docházel do obrovské továrny v Schenzenu. Denně jsem mohl pozorovat Číňany při práci i mimo pracovní dobu. Je zajímavé, že firmy jsou schopny přilákat a zaplatit i odborníky ze Singapuru. Nevím, jak rychle vytlačí čínské elektromobily evropská auta se spalovacími motory, ale vím, že i Čína má obrovské problémy. Jedním z nich je přelidněnost na jihovýchodě země a nesmyslné stahování pracovních sil ze severu a druhým, spojeným problémem je kvalita životního prostředí. Z vyhlídkové věže jsem mohl pozorovat krásné, do červena zbarvené vrstvy vzduchu nad městem. Červenožlutá barva místního toku s břehy posetými plastovými odpady nevybízela ke koupání ani trochu.

Dona

Jednému som rada. Že komunistická Čína sa nezľakla svetovej honbe na čarodejnice = komunistov. Že čínski komunisti odolali obrovskému politickému a mediálnemu tlaku sveta ( hádam okrem Afriky?) a dokázali zmeniť kurz tak, že dnes sú na čele pelotónu. A že dnes všetci bojovníci za demokraciu a liberálny kapitalizmus už zriedka dávajú Číne prívlastok " komunistická Čína"  s hanlivým prízvukom.

Kým Našinec v Strednej Európe ( ale aj západní politici navonok ) ešte tak pred 2 rokmi vyzýval na bojkot všetkého činskeho, podnikatelia Západu sú už od 90´rokoch  potichu a nenápadne, úspešne  etablovaní na čínskom trhu ( možno už pár dní po Vzbure na námestí Nebeského pokoja ). Vzpomeňme si, ako poslanci, aktivisti, novinári  prikazovali politikom idúcim do Číny a naopak, pripomenúť Vzburu a dodržiavanie ľudských práv.... Skrátka, obyvateľstvo bolo ohlupované protičínskou propagandou  zo strany politikov a médií, zatiaľ biznis prekvital - a o tom sa mlčalo. Najdôležitejšie pre našinca boli ľudské práva v Číne.!

Mimochodom - ochrana ľudských práv je mantra európskych politikov bez obsahu, a ak, tak s dvojakým metrom.

Kam Číňania nasmerovali svoj technologický vývoj mi pripomína Georga Friedmana, ktorý písal, že budúca vojna príde z vesmíru a bude ju viesť Amerika ( nedávno polichotil Poliakom, že sú národ budúcnosti). Pravdepodobne vedel o čom píše, a vedia to aj Číňania + dúfam aj Rusi. Myslím, že jeho prognóza nie je ďaleko od pravdy, i keď určite sa bude diať všeličo inak.