Trochu jinak o jednom výročí. Trochu jinak o Vítězném Únoru 1948 2
Tehdy Zbrojovka Brno, jinak v Brně velmi se politicky angažující firma, jejiž pracovníci otevřeně vystupovali proti studentstvu, právě v roce 1947 řešila docela dva závažně problémy, jeden z nich vnitropolitický, druhý zahraničně obchodní.
Zbrojovce Brno museli jít pěkně na nervy nejenom reakční studenti, ale také národně socialistická strana Na druhém zasedání Ústavodárného Národního shromáždění republiky Československé dne 8. února 1947 v Praze byla podána interpelace poslanců Přeučila a Kobylky vládě republiky Československé ve věci zřízení monopolního spedičního podniku pro znárodněný průmysl INTRASPED, v níž se pravilo, že
"v září r. 1945 byla čs. Zbrojovkou v Brně založena Intrasped, společnost pro mezinárodní dopravu s r. o. Úředním listem č. 13/46, vyhl. 212, byly znárodněny Zbrojovka Brno a. s. a s ní i Intrasped, jehož kmenový kapitál Kčs 3,300.000.-, kromě Kčs 200.000.-, patřil Zbrojovce. Společnost slibovala býti ochránkyní čs. spedičních zájmů v cizině a zdrojem spedičně. dopravních informací pro čs. průmysl, obchod a zasilatelství. Jakmile však firma obdržela živnostenský list, obrátila veškeré úsilí k tomu, aby dosáhla monopolu v mezinárodní spedici a tím vyřadila všechny dosavadní zavedené firmy. Když ztroskotaly snahy po znárodnění a sloučení.veškerých větších podniků mezinárodně-zasilatelských, byla zahájena za významné podpory Ústředního svazu průmyslu a generálního ředitelství znárodněného kovoprůmyslu široce založená akce, aby národní podnik Intrasped byl přeměněn na akciovou společnost s kapitálovou účastí všeho znárodněného průmyslu, aby tato společnost převzala největší zasilatelské konfiskáty (Schenker, Baumann a Kreutzinger, Luft, Streich a company) a dopravní oddělení Úřadu pro hospodářskou pomoc a obnovu. Při tom mají býti znárodněné podniky vázány přednostně používat služeb Intraspedu, pokud tento nebude dražší, než jiné spediční firmy. Současně předložila společnost svoji bilanci, podle které prodělala za uplynulý* rok, který byl rokem největší konjuktury v mezinárodní spedici; přes Kčs 3,000.000.-, tedy celý svůj kmenový kapitál. Část tohoto schodku má býti zaplacena znárodněným průmyslem ve shora uvedeném poměru kapitálové účasti. Zdůrazňujeme, že by nebylo námitek proti tomu, aby nová firma Intrasped, národní podnik, dokázala co umí a provozovala své zasilatelské obchody na podkladě volné soutěže, za týchž podmínek jako ostatní spediční podniky a jako jejich rovnocenný partner, avšak kapitálová účast znárodněného průmyslu, stejně jako závazek přednostně používat služeb Intraspedu, pokud nabídne stejné sazby za týchž podmínek jako jiné firmy, znamenají suchou cestou zavedený monopol, jehož oficiální zřízení se ukázalo nedávno naprosto politicky neúnosné. Protestujeme proti tomu, aby znárodněný průmysl, který je majetkem všech našich spoluobčanů a s jehož zdarem stojíme a padáme, sanoval - byť i jen částečně - dosavadní společnost Intrasped, která za jeden rok své působnosti prodělala celé své kmenové jmění. Stejně tak nesouhlasíme, aby takováto sanace byla zajišťována i do budoucna kapitálem národních podniků, když jsme svědky toho, že národní podniky zápasí s vlastními finančními potížemi, nemají dost provozního kapitálu a požadují připojení konfiskátů zcela, nebo zčásti zdarma na úkor měnové reformy. Dokonce byl vznesen požadavek, aby za účelem upsání akciového kapitálu Kčs 20,000.000.- nové společnosti byly ministerstvem financí uvolněny vázané vklady národních podniků, zatím co dosavadní prakse v uvolňování peněz těm nejpotřebnějším byla ještě více omezena. Je dostatečně známo, že spedice je podnikání dosti riskantní a že peníze v ní uložené nepožívají právě sirotčí jistoty. Dokazuje to sama nejlépe prvá bilance Intraspedu. Není také pravdivé tvrzení, že nová společnost bude moci zabrániti průmyslové špionáži, pokud budou zásilky přepravovány cizími železnicemi a loďmi, pokud budou nakládány, uskladňovány a překládány jinými, než československými zaměstnanci, pokud budou doprovázeny snadno kontrolovatelnými nákladními listy a konossamenty atd. S hlediska hospodářské politiky je pozoruhodné, že nám tu znárodněný průmysl buduje arci státní, ale přece jen nový kapitalismus, před kterým jsme v znárodnění hledali záchranu.
Pod touto peticí byli podepsáni Přeučil, Kobylka, Křepela, Lesák, dr. Novotný, Slíva, Josef Ševčík, A. Jaroš, Rychtera, Hora, dr. Hřebík, Klátil, St. Novák, dr. Horáková, Šmejcová, Torn, inž. dr. Kameníček, Tichý, Čížek, Žáčková-Batková, inž. dr. Ješ, dr. Šíp, Šulík, Tichota, Parez, dr. Neuman, Zeminová, Uhlířová, Urbánek, Jirásek, Kleinerová. Vzhledem k našemu příběhu jsou zajímavé jejich další osudy. Tu Kleinerovou bude ve vězení při výslechu fackovat poněkud znervoznělý Karel Švab, údajný tajný kontakt Chalupy na tajné služby. Možná, že nic jiného nesvědčí silněji o tom, že skutečně ta návaznost na Chalupu byla velmi silná.
Tito podepsaní . se proto tázali vlády republiky Československé:
1. Zda hodlá trpěti, aby tímto neoficiálním monopolem v mezinárodní spedici byla porušena zákonem o dvouletém plánu stanovená rovnost podnikání znárodněného, družstevního a soukromého. 2. Zda hodlá připustiti byť i jen částečně sanování dosavadního Intraspedu, společnost s r. o., znárodněným průmyslem. 3. Zda hodlá dopustiti, aby národním podnikům, vázaným kapitálovou účastí a přednostním závazkem na používání služeb jediné spediční firmy, byly způsobovány další veliké hospodářské ztráty tím, že by nemohly využíti výhod volné soutěže mezinárodních spedičních podniků. 4. Zda hodlá zabrániti, aby pro účely Intraspedu bylo použito vázaných vkladů na úkor československé měny, nebo jiných peněz, kterých se národnímu průmyslu všeobecně nedostává. 5. Zda hodlá zabrániti, aby znárodněné podnikání zřizováním vlastních monopolních organisací nákupních, prodejních, spedičních a podobně ubíjelo veškeré ostatní podnikání.
Na tuto interpelaci odpověděl předseda vlády Gottwald až 10.6. 1947 na třetím zasedání Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947: Podnik Intrasped, společnost pro mezinárodní dopravu, byl vládním usnesením ze dne 1. dubna 1947 vyňat ze znárodnění podle § 1, odst. 3, písm. b) dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů a některých průmyslových podniků. Má býti vybudován jako obchodní společnost, ve které bude ústředním orgánům znárodněného průmyslu a jiným hospodářským složkám zajištěn podíl na kmenovém kapitálu. V podniku se provádí revise, která přesně zjistí způsob hospodaření kmenovým jměním, zejména rozsah a druh zahraničních investic, jejichž nutnost patrně zavinila počáteční ztráty podniku. Účastí všech odvětví znárodněného průmyslu rozdělí se schodek, který by jinak nesl výhradně dosavadní majitel podniku - národní podnik Zbrojovka-Brno - mezi četné podniky, které mají velký zájem na vytvoření silné ústřední zasilatelské organisace. Budování československého spedičního podniku není zvláštností. Při nynějším stavu našeho hospodářství a průmyslu je tedy vybudování takové spediční organisace nutné, ba samozřejmé, tím spíše, že nijak neohrozí trvání dosavadní společností, s nimiž naváže účelnou spolupráci a tak československou spedici zdokonalí. Monopolní postavení firmy Intrasped není možné již proto, že znárodněný průmysl představuje jen 64% všeho československého průmyslu, takže i jiné podniky budou míti dostatečné pole působnosti. Ale i znárodněné podniky by byly donuceny používat jiných firem, pokud by jim spedici předávali jejich zahraniční korespondenti. Při všech jednáních o dobudování Intraspedu byla zdůrazňována zásada konkurenční schopnosti vůči jiným podnikům, tedy právě opak snah o postavení monopolní. Ministerstvo vnitřního obchodu bylo o jednáních informováno a několika jednání se svými zástupci zúčastnilo. Přetvoření Intraspedu není už podle zákona bez účasti ministerstva vnitřního obchodu a bez slyšení zájmových organisací možné. Snaha o dobudování Intraspedu vychází z poznatku, že náš průmysl byl nucen nakupovati většinou cif (nákladné pojistné a dopravné je započítáno v ceně, jde o cenu franco), takže jsme platili dodavateli za námořní dopravu, a to vždy částky vyšší, než činily skutečné náklady. Nákupem fob (prodávající dopraví zboží na svůj náklad ze skladiště do lodi, vagonů a pod.) a levným chartrováním (nájem lodního prostoru) se naproti tomu ušetří státu velké částky na devisách a průmyslu se zboží zlevní. Mohutná spediční organisace sníží spediční náklady také tím, že umožní využití lodního prostoru námořního a říčního jak při importu, tak i při exportu. Umožní hájiti co nejvíce obchodní tajemství, dosáhnouti nejvyšší materiální jistoty a pomůže proniknouti do mezinárodního obchodu. Odstraní technické potíže ve finančních otázkách, ve věcech dopravních a celních úvěrů a pod. Vyřadí také zástupce, kteří při sestavování kalkulací a odbavování transportů, jež jsou jim svěřeny různými zákazníky, často favorisují na př. zákazníky vlastní země. Umožní vůbec daleko více těžiti z výhod, které vyvinutý spediční obchod poskytuje. Dobudování Intraspedu, jež není organisací monopolní, vyhovuje plně požadavku interpelace, aby rovnost podnikání znárodněného, družstevního i soukromého byla zachována. Právě tak by si přece mohl určitý počet soukromých podniků zřídit spediční společnost a mohl by se rozhodnout převzít za tím účelem podnik již existující, po případě i hradit jeho ztráty. V tom směru je nutno zdůrazniti, že i naše malé spediční firmy budou míti možnost použíti výhod, jichž nová organisace svými filiálkami v cizině dosáhne, a vyhnout se nevýhodám, které jim jejich relativní bezvýznamnost přináší (na př. používání mnoha prostředníků při uzavírání spedičních smluv, jejichž odměny zbytečně zatěžují náklady dopravy). Nelze souhlasiti s námitkou interpelace, že zřizováním Intraspedu se buduje nový kapitalismus. Národní podniky se jeho pomocí zbavují závislosti na zasilatelstvích v rukou soukromého kapitálu, jež budou nucena v soutěži s tímto novým zasilatelským podnikem vyvinout všechno úsilí ku prospěchu naší hospodářské expanse. Pokud se týče příštího vývoje v hospodaření Intraspedu, nelze vysloviti konečný úsudek o domněnkách uvedených v interpelaci na podkladě výsledku příliš krátkého časového úseku. Důsledky zahraničních investic, t. j. hlavně zřízení filiálek ve větším počtu cizích států, v čemž je hlavní důvod toho, že znárodněné podniky se rozhodly učinit Intrasped základem vlastní spediční společnosti, se mohou projeviti teprve v budoucnu a životaschopnost podniku bude záviset především na způsobilosti jeho vedení a zaměstnanců.
Druhý velký problém Zbrojovky Brna představovala Argentina, která údajně na nátlak USA odmítla uzavřít obchodní dohodu o velké dodávce vojenského materiálu z Československa. Kdo ví, jestli tam nějaká naděje někdy byla. Zda-li nebyla jenom návnada, která byla toliko na Zbrojovku Brno nastražená panem Zdeňkem Tomanem a jeho kontakty v Jižní Americe. Důsledky ztroskotání zbraňového obchodu Škodových závodů v Argentině ve výši "3/4 miliardy v devizách" se rozebíraly na poradě 3. ledna 1948, svolané na popud ministerstva zahraničních věcí za předsednictví ministerského rady Tomše generálním ředitelem kovodělných závodů Fabingerem (později souzeného v souvislosti s procesem s tzv. protistátním centrem), který pak sepsal memorandum pro vládu, podepsanou šesti zbrojními podniky (například Zbrojovkou Brno a Meoptou Přerov), v němž upozornil na vážnost situace, která tímto ztroskotáním vznikla.
V listopadu 1947 uvalilo OSN embargo na vývoz zbraní na Blízký východ. Proto se Ben Gurion sešel s Ehudem Avrielem (pozdějším prvním izraelským velvyslancem v Československu) a předal mu seznam zbraní, které tehdy podzemní židovská vojenská organizace Hagana potřebovala. Ben Gurion poslal Ehuda Avriela do Paříže, kde se kontaktoval se dvěma obchodními agenty české Zbrojovky. Avriel si v Československu domluvil schůzku s Robertem Abramowitzem, jenž měl kontakty na československé zbrojovky a generálem Píkou. Avriel se poté vypravil do brněnské Zbrojovky: "Čekal na nás služební vůz. Jeli jsme do úřadu a za hodinu byla smlouva podepsána," popsal Avriel domluvení první dodávky ručních palných zbraní v dvoudílném dokumentu izraelské televize Češi pro Izrael. Zbraně, které měly zamířit do Izraele, tehdy v Brně vybíral Avraham Haršalom, pocházející z dnešního Běloruska. Haršalomovi se podařilo uprchnout z Osvětimi a posledních šest týdnů války strávil v úkrytu v Praze. Už jako československý občan se v roce 1948 přihlásil jako dobrovolník na letecký kurz do Olomouce. Avriel se také střetl s lidmi z československé vlády, kteří ovšem byli ochotni obchodovat toliko s vládou. Taková akreditace byla zakoupena v Etiopii, pak nebyl problém střetnout se s generálem Ludvíkem Svobodou, ministrem národní obrany a podepsat první kontrakt 10. Ledna 1948. Při této příležitosti Masaryk dal Avrielovi signál, když řekl: "čím více budete nakupovat, tím méně zůstane pro Araby".
Kontrakt zprostředkoval Abramovič, agent Hagany, obeznámený se situací na československém ministerstvu zahraničí a rovněž vnitra. Generál Píka jako zástupce velitele generálního štábu čs. armády, státní tajemník Vlado Clementis, ministři Nosek a Masaryk zase jednali s jiným izraelským zástupcem Josefem Nashem v říjnu a v prosinci 1947 a v lednu 1948 o nepříznivých důsledcích československého vývozu zbraní do Sýrie, zejména nevlídném ohlasu mezi Židy v USA a zprostředkovali mu jednání ve Zbrojovce Brno a současně požadovali, aby židovské organizace pomohli s nalezením odbytišť pro zbrojní průmysl.
Robert Abramovič alias Adam vybavil smlouvu falešnými doklady státu Etiopie a Jan Masaryk kryl svým podpisem. Zbrojovka Brno už jednou svého času "vyvezla jistou výzbroj pro poraženého prezidentského kandidáta v Brazílii, který se pokoušel o puč, čímž porušila klíčovou zásadu vlády: Československé firmy mohou dodávat jen legálním vládám, nikdy povstalcům. Škodovka o tom s doklady informovala ministra zahraničí Beneše, došlo k výměně vrcholového vedení Zbrojovky Brno a zákazu, aby generálové, kteří v jejím vedení pracují mohli disponovat zbraněmi z tzv. augmentačních skladů MNO". (http://www.evida.cz).
20. Února 1948 odpoledne navštívila delegace brněnské Zbrojovky, vedená komunistou Arnoštem Lužou, předsednictvo vlády, kde do rukou Klementa Gottwalda odevzdala petici 9000 zaměstnanců svého závodu, v níž Gottwalda ujišťovali, že jsou: "připraveni vystoupit na zavolání vlády, aby rázně zúčtovali se všemi zrádci a pomohli upevnit demokratický režim v naší republice." V předsednictvu vlády měli ti Zbrojovaci docela dobrý kontakt, Eduarda Outratu.
Eduarda Outrata byl v letech 1936 až 39 byl generální ředitelem Čs. zbrojovky v Brně a v letech 1945-49 byl generálním sekretářem Hospodářské rady při předsednictvu vlády a místopředsedou Ústřední plánovací komise, poté do 1951 náměstkem předsedy Státního úřadu plánovacího. Jako takový dozoroval těm diskusím Frejky s Hejdou (viz předcházející část, podrobněji viz Zdislav Šulc: Stručné dějiny ekonomických reforem.
V sobotu 21. února svolala Krajská odborová rada (KOR) v Brně na náměstí Svobody manifestační tábor lidu. Kolem desáté hodiny se náměstí zaplnilo asi 40 000 dělníky, úředníky a dalšími přívrženci komunistů. Nejdříve si vyslechli projev Klementa Gottwalda ze Staroměstského náměstí a poté k nim z improvizované tribuny promluvili Otto Šling, Josef Kapoun, místopředseda KOR a sociální demokrat Vladimír Podborský, František Píšek, a další. Podle Otty Šlinga: "Reakce chce rozvrátit náš stát - chce zvrátit celý vývoj, chce ohrozit naši budovatelskou cestu k socialismu. Reakce se dala do služeb západu. Vedení národních socialistů, lidovců a demokratické strany slovenské dalo se do služeb cizáckých zájmů. Chrání špiony - a útočí na SNB. Velkostatkářské, velkoobchodnické a fabrikantské zájmy staví nad zájmy celého národa. Útočí na lidovou bezpečnost - na SNB." V takové atmosféře pak tento den v noci odjelo 527 delegátů ze závodů a 60 odborářských funkcionářů z Brna zvláštním vlakem na sjezd závodních rad a odborových organizací do Prahy. Je tedy jasné, jak zbrojní podniky, které si chtěly udržet zaměstnanost, zmanipulovaly ten odborářský slet. A také proč.
O tom, co se v těch dnech ve Zbrojovce dělo svědčí nejlépe některá vojenská hlášení (publikovaná 20.2.1963 v Rovnosti): Dne 23. února 1948 jsem převzal službu dozorčího důstojníka útvaru zbrojnice 5 v Brně. Asi v 16 hodin jsem obdržel nařízení od velitele, že k večeru bude Zbrojovka nakládat zbraně, které má u nás v budově uložené a ke kterým se dostaví jeden důstojník SNB a úředníci Zbrojovky s civilními dělníky. Nakládání započalo v 18 hodin dne 23. února a trvalo do 22:50 hodin. Další nakládání započalo v 01:15 hod. dne 24. února a trvalo do 04:30 hod. Nakládání pak pokračovalo i během dne 24. Února. Dne 24.2.1948 převzal jsem službu dozorčího důstojníka od praporčíka Podhrázského, který mne upozorňoval na odvážení zbraní pro Zbrojovku. Nakládání zbraní pokračovalo celé odpoledne až do 20:15 hod. dne 24.2.1948. Dělníci dostali teplou stravu v 18 hod. a ihned pokračovali v nakládání. V 21 hodin přerušili nakládání a šli do Zbrojovky. V noci ve 2 hod. volal ředitel Zbrojovky, že vysílá opět auta s dělníky nakládat zbraně. V nakládání se bylo pokračováno dne 25.2.1948 od 3:30 hod. až do poledne. Nakládání řídili 3 úředníci Zbrojovky 1 důstojník SNB. Zbraně byly nakládány na nákladní auta, která dodaly národní podniky Královopolská, Štorek a Zbrojovka. Po naložení odjela vždy skupina 8 aut za asistence SNB. Nakládání probíhalo rychle a hladce, ač v noci byl mráz až 18 stupňů Celsia Odvážení zbraní však začalo již 21. února. Do Prahy bylo dopraveno celkem 10 000 pušek a 2000 samopalů. Do Bratislavy putovalo 3000 pušek a malé množství zbraní i do jiných velkých měst. Také v Brně byly lidové milice vyzbrojeny (viz Škerle, 2007, s.28-29)
Podle vzpomínky tehdejšího velitele Lidových milicí uveřejněných v Mladé frontě v r. 1968 Josefa Pavla bylo souhlasu s jeho návrhem na souhlasu na ozbrojení Lidových milic dosaženo následovně: "Dobrých pět minut jsem chodil bez jediné myšlenky před Slánského kanceláři, přešlapoval před těžkými dveřmi jako malý kluk, který se bojí výprasku, a Slánský po tom návrhu běhal s rukama v kapsách kolem dlouhého stolu, ne, ne, ne, za nic na světě. Pak zavolal Gottwaldovi. A zase ne. Vlastně ano, jde o bezpečnost Beneše a my jsme povinni - ano, ale bez nábojů. Bez nábojů to přece nemá cenu, oni mají zbraně, aspoň někteří. Zbraně a také horké hlavy. Tak tedy ano, povídá Gottwald, já jeho slova slyšel na vlastní uši. Slánský mi přidržel sluchátko u ucha, tak tedy ano, povídá Kléma, ale každému jen deset patron - a do kapsy. A střílet se může jedině na oplátku, jedině až velitel milice J. Pavel osobně příjde na místo, posoudí situaci a na jeho rozkaz. Když už vládní krize trvala čtyři dny, přivezli z brněnské Zbrojovky přes Šlinga na sedmi kamiónech deset tisíc pušek a dva tisíce samopalů. Byl to strach, anebo rozvaha, co nás vlastně vedlo k tomu, že jsme ty samopaly, které chrlí kule v rychlých dávkách za sebou na jedno zmáčknutí, nechali v bednách? A že jsme pušky rozdělili dělníkům až poslední den vládní krize, prakticky bez nábojů? A že milice vyšla ven, do ulic, když už byla v podstatě nová vláda ustavena?" (citováno podle Tigrid, 1990, s.234)
Předcházející část: http://www.vasevec.cz/blog/trochu-jinak-o-jednom-vyroci-trochu-jinak-o-viteznem-unoru-1948-1/
Následující část: http://www.vasevec.cz/blog/trochu-jinak-o-jednom-vyroci-trochu-jinak-o-viteznem-unoru-1948-3/
Poznámka:
Situaci v Brně vyostřoval fakt, že volby v r. 1946 zde vyhráli národní socialisté s 33,3% hlasů, KSČ byla těsně druhá s 32,3% hlasů, třetí ČSL 18,4% hlasů a čtvrtá ČSSD 15,6% hlasů. V absolutních počtech hlasů pak byly čísla následující: ČSNS 60 385, KSČ 58 620, ČSL 33 412, ČSSD 28 228 hlasů. Brno bylo jedním z významných míst v Českých zemích, kde komunisté volby nevyhráli.
- tisk
- přeposlat emailem
- sdílet
- uložit jako oblíbené
- 7053x přečteno
Komentáře
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře
Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.