„Geniální“ strategie vlády…

paroubek ilustrace
15.11.2022 07:47
je skvělá… a dopadne to jako vždycky.

Ve zprávách ČT ministr dopravy Kupka s velkou pompou vyhlásil, že si České dráhy berou od Evropské investiční banky (EIB) dlouhodobý úvěr ve výši 170 miliard korun na opravy zastaralé železniční infrastruktury.

Pokud jsem dobře rozuměl vyjádření páně ministra, pak český stát bude za tento úvěr ručit. Jinak řečeno, tato částka – 170 mld. Kč – by pak stejně byla součástí závazků českého státu a promítla by se do jeho bilance aktiv a pasiv. A de facto by zvyšovala jeho zadlužení...

Udivilo mě, že při kusém informování ministra Kupky a zástupkyně EIB na páteční tiskové konferenci nebyly vůbec zveřejněny parametry (délka splatnosti, doba odkladu splátek, úroková míra apod.) tohoto úvěru. Prostě české veřejnosti se dostalo informace, že si půjčíme nějaké peníze na opravu železničních stanic, kolejí, celé železniční infrastruktury a přitom nevíme, jak budou ty peníze drahé. To je prostě úplně skandální. K utajování se na tiskové konferenci propůjčila dokonce i přítomná reprezentantka EIB, Pavlová. Na přímý dotaz jednoho z novinářů, zda úvěr bude s úrokem 5%, byl novinář odkázán na tajnost takové informace. Nevím, jestli je to rozumné, utajovat takové informace, na které mají občané ze zákona o informacích plné právo. Vždyť jednou budou oni i jejich děti splácet tento obří úvěr.

Nic proti záměru rekonstruovat celou železniční infrastrukturu, která se od časů císaře Františka Josefa I. změnila jen parametricky.

Ale co bychom potřebovali ze všeho nejvíce, to je, aby stát vykoupil minoritní akcionáře ČEZ, kterých je 30% a cenu akcií oněch 30% bych odhadl někde mezi 150 až 200 mld. Kč. Když by stát vykoupil minoritní akcionáře, může bez problémů donutit ČEZ, aby při stanovení cen pro spotřebitele – domácnosti i podnikatele, stanovil na úrovni výrobních nákladů plus velmi přiměřený – nízký zisk. A takový postup by ochránil české obyvatelstvo a české podniky před drahotou. Naopak by vedl k postupnému poklesu cen dalších komodit, zboží i služeb. Prostě vláda neumí jít metodou hlavního článku. A z epizodního jednání s Českými drahami, které si nicméně vynutí přijetí závazku státu v obří výši 170 mld. Kč, to prakticky vyloučí výkup malých akcionářů ČEZ.

Od projevu premiéra Fialy, kdy dramaticky před pár měsíci líčil tuto možnost jako východisko ze zuřivě narůstajících cen plynu a z přicházející recese, uplynulo sice jen pár měsíců, ale vláda už o tom neví... a jde jinou cestou.

 

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.