Český průmysl ve stínu aut na baterky

Fiala Zbyněk
6.8.2019 11:50
Poptávka po českém průmyslu klesá, nové zakázky na motorová vozidla jsou podle ČSÚ skoro o desetinu nižší než před rokem.

Čerstvé statistiky o průmyslové výrobě v červnu berme jako varování, že svět se opravdu, ale opravdu hodně mění, i když si to mnozí z nás nepřejí. Meziroční pokles průmyslové výroby po očištění od vlivu rozdílného počtu pracovních dnů činil 3,8 procenta, a to je opravdu hodně. V brzdu se mění někdejší tahoun, automobilový průmysl, který klesal o 7,9 procenta. A když vidíme také informaci o poklesu nových zakázek na auta o 8,9 procenta oproti loňskému červnu, musíme si to dát dohromady se zprávami o zásadní změně nálad na automobilovém trhu, ke které došlo prakticky během jediného roku.

https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumysl-cerven-2019

Auta s dieselem už jsou vnímána jen jako krátkodobá investice, jen pro ty, kdo jezdí furt a auto v krátké době bezpečně zničí, takže jim nebude vadit, že už je nebude možné za rozumnou cenu prodat. Mění se také pohled na elektrická auta, zejména ta, která jsou určena pro pojíždění po městě a nevyžadují dlouhý dojezd. Poptávku ve světě usměrňuje vyhlídka, že s jiným autem vás za pár let do některých velkých městských center ani nepustí.

Česká auta na tom nejsou sama, agentura Bloomberg píše o propadu celého evropského prodeje, který začal už v květnu. Třeba německý Daimler, který měl v květnu prodeje o 7,9 procenta nižší než před rokem, zároveň zaznamenal devátý pokles za posledních deset měsíců. Za hodně může pokles poptávky v Číně, která je teď ve vytlačování emisí z měst velice radikální.

Evropské obavy z návratu recese brzdí velké výdaje domácností, takže nemusí jít jen o auta. V pozadí té obavy z recese je rozpad světového obchodu vyvolaný americkým násilným vynucováním nerovných podmínek prostřednictvím cel a sankcí. Na evropská auta ještě neudeřila slibovaná americká dovozní cla ve výši 25 procent, ale i bez toho hledí vstříc nasycení trhu a doběhu životnosti stávajících technologií.

Celý světový automobilový průmysl čeká v dohledné budoucnosti stagnace nebo pokles prodejů, soudí Jeff Schuster z vedoucí světové prognostické agentury LMC Automotive.

https://europe.autonews.com/automakers/risk-rising-global-auto-market-uncertainty-remains-high

Vyspělé trhy v Západní Evropě (to se nepochybně týká prostřednictvím VW i ČR), USA, Japonsku a Jižní Koreji budou podle tohoto zdroje pravděpodobně snižovat výrobu po nejbližších pět až sedm let. Pokud budou na trhu nějaké změny, budou pocházet od „vysoce volatilních“ zemí Brazílie, Ruska, Indie, Turecka a Číny, které teď táhnou světový trh.

Jeff Schuster očekává letošní pokles světového prodeje aut o 2,6 procenta, ale pak máme značný předstih. Po roce 2025 už bychom se mohli vrátit k mírným růstům prodejů o 2 procenta, ale důležitá je otázka – prodejů čeho? Je jasné, že důsledkem zpřísnění regulace emisí to bude muset být stále větší podíl elektrifikovaných aut.

Mimochodem, 60 procent všech světových prodejů elektrických aut v roce 2018 se odehrálo v Číně (bylo to 770 tisíc vozů). Jak Schuster připomíná, roku 2030 tam chtějí prodávat 6,4 milionu elektrických aut. V Evropě se dá očekávat podobný průběh. Jistě, uzavírá prgnostik, je tu problém cen a infrastruktury. Lidé také musí získat k nové technice důvěru.

K tomu lze jen dodat, že tam, kde se rychleji zvládne problém cen a infrastruktury a kde se vytvoří příznivější podmínky pro poptávku po elektrických autech, budou mít taky jiné statistiky z průmyslové výroby, než jsou ty aktuální české.

 

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Supman

Dobrý den, myslím že zásadní vliv na automobilový průmysl má spíše "zelený" fanatismus EK než chování spotřebitelů. Zvyšování emisních limitů EK donutilo výrobce přejít z technického pohledu na kompromisní a hloupá řešení. Dnes se v segmentu nižší a střední třídy nenabízí v motorizaci téměř nic než nízkoobsahové přeplňované tříválce, jejichž životnost je pochybná díky snaze z nich vymačkat maximum. Bohužel jejich spotřeba není nijak zásadně menší. Navíc technická řešení jako přeplňování, stejně jako další zbytné elektronické systémy neúměrně zvýšily cenu. Vzhledem k dostatku studií o skutečném ekologickém dopadu elektromobilů je jasné, že nás ovládla skupinová hloupost.

zbynek-fiala

Pane Volný, tohle vám trochu uteklo, prakticky celou kapacitu Temelína vyvážíme. Jsme zemí s relativně největším nadbytkem elektřiny v Evropě. Cena elektřiny na burzách klesla od vrcholu v roce 2008 do roku 2015 - 2016 na třetinu, pak se trochu zvedla, ale naše cenová hladina je určována cenami v Německu. Znovu k tomu přidávám ještě starý argument - kdyby to byl nesmysl, tak by automobilky nezávodily, která bude první a bude dominovat trhu.

Jiří Volný st.

Elektrokoloběžek a elekrokol houfem přibývá a je téměř jisté, že si své místo na slunci už vydobyly. Pokud existují dvě možnosti, pak také většinou existuje třetí možnost, tedy kombinace obou. Bohužel kombinovaný auťák, který by by schopen spalovat elektřinu i benzín, případně naftu, zemní plyn nebo LPG, je nejdražší. Jedním z předpokladů rozšíření elektromobility je nadbytek elektřiny. Mnozí nám dávají Německo za vzor, ale to je nesmírně šťastno a vděčno, že jsme zabránili jeho kolapsům, nejen v době bezvětrných inverzí, spolehlivými naddodávkami a ještě nezištně budujeme nové přenosové trasy. Nadbytek elektřiny bychom rychle poznali na svých účtech za elektřinu, bohužel pokles ceny se nekoná.