Květen s trochou úlevy

Fiala Zbyněk
7.7.2020 12:31
Průmyslu se dařilo o trochu lépe než v dubnu, ale budoucnost prosvěcuje spíše pouhá naděje než hrnoucí se konkrétní objednávky.

Hospodářský propad způsobený koronavirem je stále děsivý, ale českému průmyslu bylo v květnu přecejen o chloupek líp než v dubnu, dokonce o 14 procent, když vyloučíme sezónní proměnlivosti. Nicméně meziročně jsme však na tom o 26 procent hůř, a to horší teprve přijde - hodnota nových zakázek klesla o 35 procent. Tímto tempem klesly také tržby z přímého vývozu průmyslových podniků (-33 %), hlásí ČSÚ. V celé EU je to podle Eurostatu zhruba stejné jako u nás, srovnatelný pokles průmyslové výroby proti loňsku činí průměrně 27 procent. Sílí obavy, že podzim bude opravdu drsný, jak věští většina ekonomů ve Financial Times a dalších významných zdrojích.

https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumysl-kveten-2020

Rychleji klesají nové zakázky ze zahraničí (-37 %) než ty domácí (-29 %). A vůbec nejhorší je to u automobilů či obecně motorových vozidel, kde je hlášen propad skoro o polovinu (-48 %). Vzhledem k mimořádné váze tohoto oboru v české ekonomice to znamená ztrátu celé pětiny veškerých průmyslových zakázek ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Lehké květnové zlepšení průmyslové výroby tak může představovat pouhou chvilkovou úlevu před dramatickým zhoršením. Vláda má o čem přemýšlet.

Průměrná hrubá mzda zaměstnanců zatím klesla meziročně jen o 6 procent. Taky nezaměstnanost nijak zvlášť neudeřila díky pohotovému zavedení kurzarbeitu a dalších podpůrných opatření, umožňujících přežít týdny covidové hibernace. Jenže tolik peněz nemáme, abychom s takovou podporou vydrželi věčně, a když vidíme, že epidemie znovu nabírá dech v USA nebo v bližší Británii, nevypadá to s obnovou standardního tempa hospodářského života moc radostně.

Čísla ze zahraničního obchodu zaujmou především meziročním propadem vývozu aut o 46 miliard korun. Stále ale celkově zboží více vyvážíme (o 17 miliard Kč) než dovážíme. To platí i v autech, byť ten současný rozdíl je o 23 miliard korun nižší než před rokem touto dobou. Ovšem na menší produkci jsme potřebovali dovézt méně kovů a chemických látek nebo ropy a plynu, kde k tomu klesaly i ceny. Tohle dohromady snížilo dovozy o 15 miliard korun. Jinak by obchodní přebytek prakticky zmizel. Celkový měsíční vývoz ve výši 232 miliard korun je o 30 procent slabší než loni, ale také zde nacházíme v květnu mírné zlepšení oproti dubnu.

https://www.czso.cz/csu/czso/cri/zahranicni-obchod-kveten-2020

Komentář na Patrii vyznívá trochu optimističtěji. Poukazuje na německá čísla, ze kterých je patrné mírné zlepšení nových zakázek (je tam o deset procent menší mínus). Květnová data tak podle tohoto zdroje naznačují, že z nejhoršího je německý průmysl už venku, byť má k předkrizové úrovni zakázek stále ještě daleko. Poukazuje také na to, že v Česku se už v tuto chvíli obnovila produkce ve všech třech automobilkách. Nicméně budoucnost prosvětluje spíš jen pouhá naděje, nikoliv hrnoucí se objednávky.

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4446478/rozbresk-jak-se-ekonomika-vzpamatovava-z-karanteny.html

Nejoptimističtější jsou oficiální předpovědi Evropské komise, podle kterých by celkový letošní hospodářský pokles eurozóny neměl být dvouciferný, ale jen ve výši 8,7 %, a hned nato následovaný růstem o 6,1 procenta. To OECD Česku vyhrožovala dvojnásobným propadem, pokud přijde druhá vlna pandemie. Ta už buď možná přišla, nebo v USA opozdile dokvašuje ta první. Z toho moc optimismu nesrší.

Naděje Evropské komise se však opírají o přijetí dvojnásobného rozpočtu, jehož součástí má být i zelený fond obnovy ve výši 750 miliard euro. Výzvy ke kombinaci investic a zelené orientace nacházíme všude. Například v Británii byl zveřejněn záměr na zelené dotace ve výši 3 miliard liber na zateplování a energetické rekonstrukce bydlení, které nabízejí jak úsporu na spotřebitelských účtech za elektřinu a plyn, tak pracovní místa. Opozice říká, že je to málo a poukazuje na německý víceletý plán zelené transformace, ve kterém je v přepočtu bilion korun.

 

 

 

 

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.