Byty, ČNB a vláda

byty
10.1.2019 18:20
Je dobře, že vláda již nějaký čas chápe nezbytnost podpory výstavby komunálních nájemních bytů. Představa zejména některých pravicových politiků a ekonomů, že je možné, aby bytový problém u nás vyřešila výstavba bytů na hypotéky, je nesmyslná. Takto to nefunguje v žádné vyspělé zemi západní Evropy. Stačí se podívat do sousedního Rakouska, které je nám ze zemí západní Evropy svou historií a zejména právním systémem nejbližší, aby bylo možné se poučit.

Česká města však v průběhu posledních 25 let dělala vše pro to, aby se za každou cenu zbavila převážné části bytového fondu, a to jeho převodem do rukou dosavadních nájemníků. Města si tak řešila své rozpočtové problémy a vlastně i nájemníci, ze kterých se tak stávali noví majitelé bytů, získali za rozumných podmínek nemovitý majetek, jehož cena na trhu byla a je podstatně vyšší. Kdyby česká města šla cestou jako například Vídeň a další velká rakouská města, která mají ve svém vlastnictví významnou část bytového fondu ve městě, mohlo být všechno jinak. I například ceny bytů a rodinných domků by byly dnes jiné. Žijeme však v zemi, kde je trh s byty deformován.

Pravicové vlády od roku 2007 do roku 2013 neprojevily žádnou snahu podporovat výstavbu nájemních bytů. Programy, které stát do té doby rozvíjel, postavené na dotacích státu, postupně za vlád pravice skončily. Trh přece všechno srovná... A trh to opravdu všechno pěkně "srovnal". Pokud není výstavba nových levných nájemních bytů a pokud není obecně dostatečná nabídka bytů na trhu, ceny bytů jdou nahoru. Tomu napomohlo svým rozhodnutím držet českou korunu více než tři roky slabou na úrovni 27Kč/€ také Singerovo vedení ČNB. Menší investoři, kteří měli možnost úročit v bankách své peníze za minimální úročení, investovali raději své peníze do nákupů bytů. A tyto byty pak pronajímají za tržní cenu, tedy s vyšším výnosem, nežli tehdy dávaly uroky/.

Šéf ČNB Rusnok nyní navrhuje některá dílčí opatření, která mohou zlepšit situaci na trhu s byty. Ano, je možné uvalit zvláštní daň například na majitele bytů, kteří svůj byt nepronajímají. Je potřeba urychleně řešit také otázku zdanění a vůbec vykazování příjmů z ubytování těch majitelů bytů, kteří často i ze zahraničí pronajímají své byty přechodně turistům. To jsou jistě potřebné věci, ale neřeší situaci v oblasti bydlení zásadním způsobem.

Stát, respektive obce, kraje či družstva, musí začít stavět nájemní byty a tyto pronajímat. MMR a premiér Babiš přišli s návrhem dotací pro obce na zajištění bytové výstavby. To je jistě možné řešení, ale s ohledem na pouhé jednotky miliard korun, které si zatím představitelé hnutí ANO dovedou představit, že půjdou na výstavbu komunálních bytů, to nic zásadního neřeší.

Už dlouhá léta hovořím o možnosti v podstatě převzít britský systém výstavby komunálních nájemních bytů. Jde o to, že k tomu účelu vytvářené neziskové bytové společnosti, které by mohly zakládat v našich podmínkách obce, by od obcí získaly zdarma pozemky na bytovou výstavbu

Od bank by si tyto společnosti vypůjčily potřebné peníze na výstavbu bytů a stát by mohl pomoci bytovým společnostem při řešení anuity úvěru dotováním části úroků z úvěru. Samozřejmě , že podstatná část anuitních splátek by byla řešena z přijatého nájemného od nájemníků takovýchto bytových domů. Např. v Anglii se podobným systémem financování ročně zajišťuje výstavba cca 50 000 bytů. Tomu by v našich podmínkách odpovídala výstavba cca 10 000 bytů ročně. Už i nastavení takového systému by rychle ovlivnilo cenu bydlení v zemi a cenu nájmů. A za 2 až 3 roky výstavby by se cena bytů a nájmů mohla ustálit i v komerční sféře, tedy v případě prodeje bytů v soukromém vlastnictví či poskytnutí nájmu v soukromých bytových domech, na rozumné úrovni.

Je ale potřeba se rozhodnout, a to rychle. Zhruba rok by trvalo přijetí potřebné legislativy a pár let by si vyžádala příprava projektů (možná, že některé obce již projekty výstavby bytových domů mají a tak by byly na forhontě při rozdělování dotací na úroky z úvěrů). Ale jak už jsem výše uvedl, už to, že takový systém s podporou státu bude nastaven, bude pozitivní a přinese změnu cen na trhu. Svalovat odpovědnost tu na vládu, tu na ČNB, přičemž ani Rusnok nemůže za strategické chyby Singera a ani Babišova a Hamáčkova vláda nemůže za chyby zejména pravicových vlád v bytové oblasti (bohužel ani Sobotkova vláda oproti původnímu očekávání nic pozitivního v oblasti výstavby komunálních bytů nepřinesla).

A vedle segmentu komunálních nájemních bytů je nezbytné také souběžně řešit masivní výstavbu družstevních bytů a sociálního bydlení, což nejsou jen ubytovny pro sociálně potřebné.

Jiří Paroubek

jiri-paroubek
Předseda vlády ČR v letech 2005-2006. V období 2004-2005 ministrem pro místní rozvoj. Po oba roky kdy byl premiérem dosahoval stát hospodářský růst (HDP) cca 7 % a schodek státního rozpočtu byl plně pod kontrolou, zejména vytvářením vysokých rozpočtových rezerv. Předseda ČSSD v letech 2005-2010, kdy tato strana dosáhla nejlepších volebních výsledků ve své historii a stala se nejsilnější českou politickou stranou. V letech 2006-2013 členem Poslanecké sněmovny. V letech 1990-2005 členem pražského zastupitelstva. v období 1998-2004 náměstkem primátora pro finance. Předseda Společnosti W. Brandta a B. Kreiskeho od roku 1993 až dosud. Vydavatel časopisu Trend v letech 1993-2010. Předseda redakční rady serveru Vaše věc od roku 2010 dosud. Předseda strany LEV 21 - národních socialistů v letech 2011-2014.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.