Pokrytectví nebo neznalost tibetských vlajkonošů?

obrazek
17.3.2012 13:52
Tak jako každý rok i letos 10. března vyvěšovali roztodivní kvazihumanisté, ekoteroristé a pravdoláskaři tibetskou vlajku a demonstrovali před ambasádou ČLR, aniž by cokoliv věděli o skutečné historii Tibetu. Předstírají, že Tibet pod vládou dalajlámy byl demokratickou zemí, kde se všichni modlili a měli se skvěle. Média za pomoci těchto lidí vytváří dojem, že Tibet byl během krátkého období formální nezávislosti rájem na zemi a výkladní skříní lidských práv. Ve skutečnosti se jednalo o feudální otrokářskou orientální despocii. Připomeňme si některá známá i méně známá fakta z dějin této malebné země.

Čína vykonávala svrchovanost nad Tibetem od 13. století, kdy v zemi vládla dynastie Jüan. V 19. století se Tibet stal křižovatkou strategických zájmů velmocí, zejména Velké Británie a Ruska. Během éry Čínské republiky (1912 – 1949) využilo Britské impérium chaotické situace probíhající občanské války mezi Kuomintangem a komunisty s cílem oddělit Tibet od Číny. Ten se stal formálně nezávislým státem, ve skutečnosti britským protektorátem. Po odchodu čínských jednotek v roce 1912 byla až do 40. let 20. století britská posádka jedinou zahraniční vojenskou složkou přítomnou na tibetském území. Po vyhlášení ČLR byl v roce 1951 Tibet opětovně připojen k Číně a došlo ke svržení náboženského feudálně-otrokářského řádu. I přes četné excesy v Maově éře tzv. kulturní revoluce a Velkého skoku vpřed doznal Tibet v pozdějších letech nebývalého rozvoje. Životní úroveň a gramotnost obyvatel se zvýšila. V roce 1965 byla oficiálně vyhlášena Tibetská autonomní oblast.

Tibet pod vládou dalajlámy byl feudálně nevolnickou společností, připomínající evropský středověk. Místní správní úředníci, šlechta a vysocí lámové, kteří tvořili méně než 5 % populace, vlastnili veškerou zemědělskou půdu a dobytek. Disponovali rovněž vládou nad životem a majetkem lidí. Nevolníci a otroci, představující 95 % populace, přirozeně neměli žádnou osobní svobodu a zacházelo se s nimi jako s věcmi. Vlastnili je buď vládní úředníci, aristokraté nebo vysocí lámové. Po generace byli připoutáni k půdě patřící feudálním pánům. Čím více měl pán nevolníků, tím byl bohatší. Mohl je půjčovat, dávat jako vklad do hry, zastavovat na hypotéku, darovat je či prodat. V případě, že nastávající manželé patřili různým pánům, musel být jejich sňatek schválen oběma pány. Někdy si nevolník musel svou manželku od pána koupit. Jakmile se nevolníkovi narodilo dítě, stalo se majetkem pána. Lichva, robota a vysoké daně tvořily pilíře režimu. Všechny stupně místních vlád a úřadů používaly lichvy, neboť vláda chápala praxi půjčování peněz a vybírání úroků za svou úřední povinnost. 80 – 90 % nevolníků bylo zadluženo nebo zatíženo dědičným dluhem.

Podstatou systému byla kombinace náboženské a politické moci pánů, utiskujících lidi duchovně i politicky. Místní vládu tvořili vysvěcení lámové a aristokraté, reprezentující zájmy vlastníků nevolníků. Některé velké kláštery měly právo jmenovat úředníky, zřizovat soudy a vězení a vykonávat soudní moc. V zájmu posílení politicko-náboženského systému byla přijata celá série zákonů ke sjednocení náboženské a sekulární vlády. Podle zákoníku představovalo vládnutí tří typů pánů boží vůli, nevolníci byli předurčeni trpět a nesměli se stát tvůrci vlastního osudu. Jestliže někdo porušil právo, soudy ho potrestaly např. vyloupnutím očí, uříznutím nosu a uší, useknutím rukou a nohou, nucením nosit na hlavě kamenný klobouk atd. V důsledku splynutí náboženské a sekulární vlády se náboženství stalo dominantní ideologií. Všechny nové myšlenky, kultura, věda či technika byly považovány za bludařství. Popularizace rozvoje vědy a kultury byla potlačována.

V důsledku otrokářského systému se celá země dostala do stavu stagnace, zaostalosti a tvrdého potlačování společenského pokroku. Sociální rozpory se každým dnem zostřovaly. Zemědělci obdělávali půdu dřevěnými pluhy a motykami, nemajíce moderní stroje. Výsledkem toho byla velmi nízká produktivita práce. 90 % Tibeťanů bylo negramotných. Průměrná délka života dosahovala 35,5 let. Otroci a nevolníci bojovali za svou existenci na samé hranici bídy, hladu a smrti. Bránili se vykořisťování a útlaku pomalou prací, odmítáním platit daně a vykonávat robotu, útěky a revoltou. Trpěli v reálném životě s nadějí na lepší život po smrti. Tato situace nebyla záležitostí středověku, ale doby před rokem 1959, dokud vládl dalajláma. V posledních letech však Tibet prochází výraznou modernizační vlnou. V roce 2006 byla uvedena do provozu nejvýše položená železnice na světě a letos bude zahájena výstavba nejvýše položeného letiště světa, což ještě více podpoří turistický ruch a rozvoj Tibetu. Kritici těchto projektů nechtějí Tibet jako moderní zemi s vyspělou infrastrukturou a zvyšující se kvalitou života. Zřejmě teskní po časech středověké otrokářské despocie, kdy místo asfaltových silnic existovaly jen prašné cesty.

U příležitosti oslavy zahájení Lunárního nového roku Draka jsem navštívil velvyslanectví ČLR v Praze. Při neformální diskusi vyjádřili čínští přátelé silné znepokojení nad přijímáním dalajlámy – nejen jako duchovního vůdce, ale jako představitele země – českými politiky na nejvyšší úrovni. Přirovnali to k situaci, jako kdyby byli případní moravští separatisté přijímáni v Pekingu ministrem zahraničí nebo prezidentem. Peking vnímá každou podporu separatismu jako útok na územní celistvost Číny, což přirozeně brání otevřenějším vztahům, silnějšímu vstupu českých firem na čínský trh a škodí ekonomickým, potažmo národním zájmům ČR. České místo rychle zaujmou jiné státy, které nemají potřebu dalajlámu přijímat a při každé příležitosti kritizovat lidsko-právní situaci v lidové Číně. Je třeba znovu připomenout, že pro rozvoj česko-čínských vztahů se nejvíce zasloužil Jiří Paroubek, na jehož dílo nedokázaly pravicové vlády navázat. Po nástupu Topolánka a Schwarzenberga vztahy mezi Pekingem a Prahou ochladly a začaly stagnovat. V situaci, kdy je Čína tahounem světové ekonomiky, si nemůžeme takovou politiku dovolit, obzvláště když se česká vláda zajímá o lidská práva jen tam, kde se jí to hodí.

kosina
Nezávislý publicista píšící o mezinárodních vztazích a světové politice. Vystudoval historii, politologii a iberoamerikanistiku v doktorském programu na Filozofické fakultě Karlovy univerzity v Praze.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Komentáře

Vladimír Štingl

Fotočku dodám, zaklepu na kanálovou vpusť, až bude k dispozici..."vyrábí se"...

HOTOVO!

kosina

Díky za komentáře, přátelé. 

Matlasi, jste tady jako kůl v plotě a tak kolem sebe jen nenávistně kopete. Pokud zde nebudete vystupovat pod vlastním jménem a s vlastní fotografií, jste pro mě jen bezcenný anonym, jehož invektivy budu ignorovat.  

Hynek

Mimochodem, otevřu starý noviny (MFD) z loňskýho září a co nevidím? "Čína nalije do Tibetu 840 miliard korun. Čínská vláda plánuje v příštích pěti letech napumpovat do Tibetu 300 miliard juanů (840 miliard korun). Peníze mají mimo jiné směřovat do výstavby silnic, železnic, vodních elektráren a dalších infrastrukturních projektů." No tfuj, ta zlá Čína. ;-)

paul

Brilantní shrnutí faktů pane Kosi o! A lidskou špínu ve službách totality jako je Matlas je třeba ignorovat.

Vladimír Štingl

Zase vylezl ten hlodavec z kanálové vpusti...??? A to se říká, že potkani a krysy jsou "inteligentní".... Lež! Vlastně blbost,  pravda.... Z kanálové vpusti vylezl nějaký klon - vysloveně nevydařený hybrid. Těm klasickým hlodavcům se proto okamžitě omlouvám......

kosina

Zvláštní kolik zloby a nenávisti dokážou vyvolat historická fakta, která nejsou některým jedincům po chuti, protože boří jejich jednoduchý svět, kde jsou věci jen černé a bílé. 

Vladimír Štingl

Pane Jadrný, dobrý den. Jejda, jejda, to právě "jadrný" není". Demagogický, bez argumentů, slizce urážlivý, prostě tmářský a tupý komentář. Chyťte se svého "bydýlka",  Vašich "znalostí, slušnosti, soucitu" a hlavně ať to pomůže očistit Vaši mysl. A specifikujte mi, prosím, "svobodu" tibetského občana, který dře celoživotní bídu na políčku, aby svobodomyslný a utlačovaný mnich mohl 24 hodin denně meditovat a občas si "dal i přesčas".

Pane Jadrný, vrchnost téměř nikdy nedbala o svoje ovečky. Je možné, že právě dalajláma a meditující mniši veškeré úsilí a prostředky věnují na vzdělání, zdravotnictví, důchody a vůbec sociální péči o ně - obyčejné Tibeťany.... Ale se svobodou, demokracií  to, myslím, má tolik společného jako plamínek svíčky s jadernou fúzí.... Pan Kosina se zde nikdy neprezentoval,-je jako "spasitel". Předává info, které osobně beru jako naprosto korektní a mimořádně aktuální a v souladu s mým pohledem, názory a celoživotními zkušenostmi. Na rozdíl od slátanin "komentářů, vyjádření a dotazů", které se zde občas objeví stejně jako Vaše "varování"......

Temnota extremistických směrů - bafněte se za pacinku s nějakým jezuitou, třeba i Kalouskem, a začněte stavět hranice..... Popř. jsou zde individua, kterým padnete "do noty" - urážkami a tmářstvím....  Jejda, jejda to to bolí.... Takže můj názor a pohled na Váš názor...... Zdravím, a především pana Kosinu.

klokan

   Zamýšlet se nad stanoviskem komentujícím, že články pana Kosiny, představují nebezpečí pro politiku, se mi jeví jako podnětné. Jeho kvalitní zahraničně politologické články, skutečně předtavují nebezpečí pro politiku aplikovanou například Schwarzenbergy, Ondry a jinými podobnými  polistopadovými pozůstatky, jejichž politika právě dospěla do onoho hořkého koťátskovsko, kmotrovsko, mafiánsko, mazlíčkovského a klientelistického konce.   

Lukáš Jadrný

Začnu stručným úvodem : Tento článek je odpornost !!!

Komentáře typu ,,Kosina, náš spasitel, jediný kdo nám podává objektivní informace. Děkujeme vám."  jsou pravděpodobně od lidí bez vlastního myšlení. Jakožto člověk, který dělal před půl rokem totéž, nyní vidím, že autor se pohybuje v temnotě extremistických směrů. Zastává se Viktora Orbána, zbrojí proti Unii, .... budiš, je to jeho názor, který musíme tolerovat. Ale tolerovat to, co vidíme tady ?? Toto je pokrytectví a zásadní neznalost, nikoliv slušní lidí, věřící ve svobodu, žijící svou vírou v soucit, podporující utlačovaný Tibet ! 

Doporučuji pro očistu mysli a probuzení pana Kosiny : občas by stálo za to přečíst si např. literaturu buddhistických mistrů (včetně JS dalajlamy), objektivní dějiny Tibetu atd. 

Pan Kosina představuje hrozbu pro českou politiku. Někdo začínal jako malíř a frontový voják, který se nedostal na uměleckou školu, někdo začíná tam kde se mu to zrovna hodí, aby se chytil bydýlka. 

 

Hynek

Jinak kamarád mi k tomu napsal toto: "jo tak videl jsem dokument od bbc zadna bolsevicka agitka a tam mluvili s rolnikem na poli v tibetu.rikal ze celej zivot drel jak mezek s jednim volem a pluhem na poli,delal vsechno rucne a za to vsechno odvadel jeste desatek mnichum.pak prisel bolsevik a dal mu zdarma traktor.pro toho cloveka to byla zivotni vyhra,jako kdybys u nas dostal zdarma byt."

Hynek

Díky za výborný článek, Ondro. Vidím, že i tohle je (trochu) jinak, než jak se v mainstreamových médiích prezentuje...

Vladimír Štingl

Antoníne, zdravím Tě. Káva a jdu za prací a směji se. Příjemně jsi mě naladil na dnešní činnost. Elegantní.

klokan

 Vyvěšenou na domovní žerdi tibetskou vlajku, lze například zřít i ve vísce v podhůři Hrubého Jeseníku. Význačné vrcholy tohoto pohoří s ještě zasněženými vrcholky, jako například Šerák, Keprník a Vozka se na malebném pozadí tohoto pěkného obrázku, změní na Mount Everst, K-2 a Sagarmathu. Vesnický římskokatolický kostelík vévodící této vísce na střeše Moravy, se  najednou promění v Potalu. Namísto švitořícího drobného ptactva, zazní turistovi v uších zvuk modlitebních bubínků. Ze stračen a býčků za ohradníky na pastvisku, líně přežvykujících zvadlou loňskou trávu, se  v rázu stanou jakové. Při sestupu z této střechy do údolí lze potkat i  četné potomky historických imigrantů z širširšího podhůří Himalájí. Zkrátka svět se nám proměnil v globalizovanou vesnici. V hospůdce Lidový dům poblíž vlakového nádraží, bylo lze přípit panu Kosinovi na oslavu jeho zdařeného dílka toliko jedním pivním Šerákem. Peníze na pivo do druhé nohy odčerpal  chudému důchodci bídák Kalousek zdražením jízdného ve vlaku. Dotyčný důchodce si tedy při placení útraty v hostinci vzpomene, že nějak před sto lety bylo v pražském Lidovém domu, řádně zformováno a ustanoveno křídlo revolučních bolševiků.

Vladimír Štingl

Pane Racku, Vaše informace a názor má nenahraditelnou hodnotu toho, že jste Tibet navštívil. Celý Váš komentář  a shrnující poslední odstavec  velice korektně doplňuje  blog pana Kosiny. A tak už záleží na posouzení a postoji každého čtenáře. Je pouze škoda, že do velice poučné a zajímavé diskuze vstupují s urážkami a nadávkami jedinci buď pod vlivem, nebo zfetovaní, ale zcela jistě ducha mdlého...

Tibet je z reálného pohledu a znalostí v Čechách de facto velkou neznámou přejmenovanou na problém dalajláma, útisk ze strany Číny a fangličkářství (možná i díky celebritám, které Tibet "propagují"). Problém je evidentně výrazně složitější a má dávné a hluboké příčiny a stav určitě nezmění vyvěšování fangliček.

Díky za Váš komentář a jsem rád, že ze svého jednoznačného ocenění blogu pana Kosiny mohu mít mimo poznání i pocit, že "přece jen nejsem stalinistický levicový tupec". Příjemný den.

racek

No, pane Duchoslav, řekla bych, že mniši v Tibetu velmi objevili vymoženosti cvilizace a kouzlo Juanů. Vidíte je na ulicích žebrat, za chvíli vyžebrané proměňují v potravu v lepších restauracích, v chrámech běží vše komerčně za vše se platí, nejen vstup, je tam spousta míst kde se zastrkávají Juany a Tolary a Éčka ta tak, aby pak složily k potěše.Pochopitelně, mezi tím meditují.

To jsem asi přehnal, ale tohle jsem tam viděl.

Sám Tibet, resp. to málo, co se z toho dá vidět (je to obrovská zem), je nesmírně zajímavý. Ovšem, je to taková kombinace hodně hlubokého středověku tak před 1000 lety a novověku, nic mezi tím. Jak nám řekli průvodci (oba studenti, tibeťané, střídali se dle výuky) nová generace je samozřejmě velmi vlastenecká, ale síla víry už zdaleka není taková a moderní svět se jim líbí. Folklor je pečlivě udržován a podporován, mládež to má jako slavnosti, jeden z průvodců byl přeborník v jízdě na koni, něco jako polo.. Pochopitelně, konflikty těžce nesou. Nejhůře ovšem novou dobu nesou mniši, částčně důsledek útlaku v období kulturní revoluce a hlavně, mládež za pomoci číňanů jim bere jejich výslovná monopol na vědění a vzdělanost. Nově vystudovaným tibeťanům už mnoho nabídnout nemohou. Jen tu víru, tu mládež přijímá, ale nic víc. On totiž Tibet byl asi nejsilnější teogracií poslední doby. V některých dobách byla v klášteře až polovina mužského obyvatelstva, čemuž se nechce ani věřit. Ale třeba v Mongolsku tomu bylo podobně.

 Takže, položme si otázku, za co mniši bojují. Odpověď je jasná ... proti ztrátě společenského postavení (zejména politického). A tenhle rozpor je neřešitelný a jejich odpor by byl neúspěšný asi v každém režimu. Holt je už o 1000 let víc.

Jinak dojem z klášterů je velmi silný, prodtředí je inspirující a velebné. Škoda že se právě tenhle rys nesnaží mništvo rozvíjet jako v jiných zemích. Víra je tam opravdu velmi silná a autorita dosud vysoká. No škoda.

Ale radit bych se jim neodvážil. Tomuhle mohou rozumět jen ti, mkteří žijí tam nebo okolní sousedé. A Číňané jistě udělali mnoho dobrého, ale dříve mnoho zlého. A snaží se to napravit. Něco už asi nepůjde.

A\jinak,  ten konflit je tam cítit ve vzduchu. Patroly vojska po Lhase (výhradně číňané), policisté (napůl číná - tibet)  nepůsobí nijak dobře. A život? to by bylo na 10 článků. Snad jindy.

A pan Kosina to napsal dosti přesně. Víte, někd yčlověk zalituje ten mizející relikt starého světa. Je to silná kultura. Ale žilo se v ní velmi těžce a v dnešní době už nemá mládeži moc co nabídnout. A to je osud všech kultur, které zůstaly stát. Však i Čína na to těžce doplatila.

martin-duchoslav

Pane Matlasi,

za tím, co jsem napsal, si stojím. a nevidím v textu nějaké kontradikce. Tím laciným, prázdným gestem jsem myslel to, že jednou za rok vyvěšení vlajky nic neřeší, je to plácnutí do vody, a ani jako výraz solidarity to nebude mít na čínské vedení moc velký účinek. Musí se zkrátka s Čínou jednat a vysvětlovat jim trpělivě, o co se Tibeťané vlastně snaží, a že co je dobré pro Číňana, nemusí být automaticky dobré pro Tibeťana. Tedy, že  základ světa a jeho povaha je materialistická a duchovno a ostatní stránky člověka nadstavba, ale to už bychom zabrousili někam jinam.

Pan Kosina je poměrně radikálně levicově smýšlející člověk, na což má jistě právo, a já s ním jako levicový liberál ve spoustě věcí souhlasím. Souhlasím s ním mj. jiné i v otázce "libyjské revoluce" nebo Sýrie, protože tolik manipulace, polopravd a demagogie, kolik se z našich masmédií linulo a nadále line v této souvislosti je neuvěřitelné a dostávám z toho zimnici.

Protože jsem studoval obor spojený s komunikací, tak vím, jak tyto "hlásné trouby demokracie a lidských práv" fungují a vlastně se ani nedivím Vašemu překvapení, když se ozývá nějaká protiváha k těmto mainstreamovým, často zavádějícím informacím. Kaddáfí jistě nebyl žádný vzor ctností a mým oblíbencem nikdy nebyl, ale vždycky je nutné zvažovat možnosti vývoje v daném kontextu, a to nejen geografickém, ale i kulturním a geopolitickém. V daném případě pro mě byl Kaddáfí menším zlem než fanatičtí islamisté, kteří neuznávají nic jiného než násilí a konzervativně pojatý výklad islámu bez práv pro menšiny, sociálních práv, bez náboženské tolerance apod. Proti těmto lidem Kaddáfí bojoval, a celkem úspěšně. Libyi nyní čeká jen chaos, spirála násilí, pokles životní úrovně, malé životní jistoty a perspektivy do budoucna, nemluvě o problémech zajistit bezpečnost po celé, řídce osídlené zemi. Ptám se, je tohle skutečně to, co si drtivá většina Libyjců přála? V těchto a jiných případech je třeba být pragmatický a zvažovat, co je špatná či neideální možnost, ale do budoucna udržitelná, nebo ještě horší, krátkozrakou možnost, ovšem do budoucna s tragickými následky.

Pane Matlasi, já Vás nechci nálepkovat, jako to děláte v případě pana Kosiny Vy, nepíšu, že jste možná příznivcem "humanitátního bombardování" a "humanrightismu" apod. Naprosto respektuji váš odlišný názor. S panem Kosinou lze jistě v lecčems nesouhlasit, ale příšít mu na vrub vzestup "přitakávačů stalinistů, levicových egoistických egoistů, co oslavovali despoty", je myslím v tomto případě nespravedlivé.

martin-duchoslav

Selský rozum, nebo vůbec rozum, v tomto případě může klamat. Tohle se nedá postihnout rozumem, na to musí být člověk nějak duchovně naladěný. Já jako materialista to také nechápu, ale rozumím tomu, proč je člověk naladěný tak nebo onak. Tibetští mniši, a nejen oni, neuvažují jako my, jejich primární zájem je rozvíjet se duchovně, k tomu vede askeze, odříkání se světských statků apod. Oni se nepotřebují živit jüany, ale svými meditacemi. To, za jakých podmínek to bude, je pro ně podružné. To, co jedni považují na zpátečnické, tmářské, jiní považují za přirozené, přirozený řád světa. Kdo má pravdu? Podle mě bychom neměli uvažovat jako tehdejší evropští kolonizátoři, kteří "osvíceně" přiváděli domorodé obyvatelstvo neevropských zemí k rozumu tím, že je "civilizovali", zatímco drancovali jejich přírodní bohatství a nutili jim katolickou víru.

Myslím, že Čína by měla dát Tibetu více práv na kulturní a náboženské sebeurčení. Domnívám se, že když Čína dokázala pragmaticky liberalizovat svoji ekonomiku, že dalším krokem by měla být právě "liberalizace" víry, kultury a způsobu života, k čemuž vede ovšem velmi dlouhá cesta. Tipoval bych to minimálně na 50–100 let.

Jinak co se týče vyvěšování tibetských vlajek, v tom s Vámi souhlasím. Je to laciné prázdné gesto, které ničemu nepomůže. Nejspíše ukázka toho, že vlajkodržící jsou na straně těch "hodných".

kosina

Děkuji všem za komentáře. Čekal jsem, že toto téma vyvolá značné ohlasy a polemiku. 

Cílem tohoto článku není soudit dalajlámu, názor na něj nechť si každý udělá sám. Cílem bylo připomenout skutečnosti z tibetské historie, které bývají opomíjeny nebo záměrně zamlčovány (např. na wikipedii o tom není ani slovo). A také se zamyšlení nad tím, zda vůbec lidé, co každoročně vyvěšují tibetskou vlajku, vědí proč to dělají. Mnozí na mě totiž působí dojmem, že si z této vlajky učinili fetiš a vyjadřují tak jen svůj antikomunismus. K otázce, zdali se Tibeťanů někdo ptal, jestli jim vyhovuje víc současný nebo minulý režim, mi selský rozum napovídá, že asi nikdo nechce žít jako negramotný chudý otrok, ať je to příslušník jakéhokoliv národa. V tom, že je někdo nevolníkem, nespatřuji žádné náboženské osvícení. I katolická církev kázala smíření se s chudobou a vymývala svým ovečkám mozky. V tomto směru zjevně existují mezi různými náboženstvími paralely.  

klokan

 Ona střecha světa představuje samozřejmě pro běžné středoevropany jistou exotiku. Nyní se  stala  jednou ze strategických  křižovatek světových imperiálních zájmů. Společné z USA má z historického hlediska jistý izolacionismus. Tamní náboženství  a mystika se jistou vábničkou pro část nabubřelé tzv. euro  - atlantické civilizace.

Josef Biczak

Ano, kolem Tibetu je mnoho temného. R.1929 založena Německo-tibetská společnost s pobočkami v Mnichově, Berlíně, Norimberku. Až do r.1942 bylo v její centrále 7 emisarů Společnosti Zeleného draka a udržovali úzké kontakty s dalšími Ilumináty. Většina z nich padla spolu s osobní stráží během dobývání Reichstagu (1945)  Rudou armádou.  Tajilo se, že zde bylo kolem tisíce mrtvých Tibeťanů v německých uniformách. Společnost THULE byla také v úzkém kontaktu s tajným tibetským tantrickým řádem Sakkia-Muni, který měl přímé kontakty na Hitlera...... (Ivo Wiesner: Stezka draka)

Jako stavař jsem užasl nad stavbou a trasou nové železnice v Tibetu, mám  o tom video. Něco úžasného, asi jako  přívod  sladké vody potrubím o průměru 4 metry z nitra Sahary až Nigeru Kaddáfím v Libyi do měst a oáz  v délce tisíců kilometrtů (viz www.zvedavec.org s podrobnými fotografiemi a mapami).

Jak jsem již dříve sdělil, děkuji Vám pane Kosino. Navíc máte dar maximum pravdivého sdělit  co nejkratčeji!

klokan

    Hodnotný článek pana Kosiny správně poukazuje na určitou míru pokrytectví oněch vlajkonošů. Jejich hybným motorem se stala bezbřehá USO filie, jakož i antikomunismus. Závěr článku pak pravdivě posuzuje nebahou roli nejhoršího našeho MZV v historii. Opět si mi maně vybavuje onen typický pravdoláskařský dvojí metr k separatistům. Separatisté dobří viz. Tibet zde a separatisté zlí AO Jižní Osetie a Abcházie v Gruzii. Na Kosovo raději ani nevzpomínat.

martin-duchoslav

Tentokrát s Vámi ne úplně souhlasím, pane Kosino. Pravdou je, že Čína v posledních letech investovala do Tibetu obrovské částky a tím teoreticky mohla zvednout tamější životní úroveň. Nicméně s oněmi investicemi přicházejí do TAO i etničtí Chanové, otevírají si zde byznys a těží s mohutných investic do infrastruktury. Tibetští mniši tyto prostředky asi stěží využijí, pro ně jsou důležitější jiné než materiální hodnoty. Vznikají navíc etnické třenice, začíná zde dominovat čínština na úkor "domácí" tibetštiny atd., viz pár let staré násilné protesty, rabování obchodů, napadání Chanů apod.

Problém je podle mě v tom, že čínští komunisté nerozumějí životním hodnotám Tibeťanů a naopak. Číňan např. nerozumí tomu, proč se Tibeťan dokáže upálit na protest proti nečemu, co je pro něj doslova otázkou života a smrti. Jeho materiální chápání světa nemůže pochopit, proč ke štěští Tibeťanům stačí meditace a askeze. To platí i ovšem naopak. Tím chci říct, že je sice hezké, že Čína investuje ohromné sumy na rozvoj Tibetu, ale otázkou je, jestli se to vlastně nemíjí účinkem a skutečným adresátem těchto prostředků nejsou oni etničtí Chanové.

Čína pak opět nemůže pochopit onen "nevděk" ze strany Tibetu i to, že Tibet zbavili čínští komunisté nevolnictví a tak ho vlastně osvobodili. Ptal se ale někdo Tibeťanů, jestli onen dřívější režim jim vyhovoval více než režim po "osvobození". Za jakých podmínek mohou lépe praktikovat svou cestu k náboženskému osvícení? Chybí tu z čínské strany prostě pochopení pro to, co Tibeťana dělá Tibeťanem a co by se mělo udělat pro to, aby Tibet doopravdy, v tomto případě zejména duchovně, prosperoval. Není pokrok jako pokrok. Právo na duchovní rozvoj je ovšem něco, k čemu zatím čínské vedení nedospělo.

Co se týká oněch separatistických tendencí, pokud vím, Dalajláma je pro větší a hlavně skutečnou autonomii, nikoli pro odtržení od Číny. Myslím, že se několikrát vyjádřil v tom smyslu, že Tibet historicky pod Čínu patří a že to respektuje. Mj. se rovněž vyjádřil v tom duchu, že je světonázorově v podstatě umírněný socialista, což může někoho překvapit, zejména v souvislosti s jeho duchovním založením. Dalajláma není opravdu démon, jak ho líčí Peking, je absolutně proti násilí a násilným snahám separovat Tibet od Číny a založit nějaký samostatný stát zahrnující všechna historickýcká tibetská území. Problém je v radikálním mladém autonomistickém křídlu, které frustrace a pocit odcizení vede k oněm nepokojům a protestům, o nichž jsem se zmínil výše.

Souhlasím nicméně s Vámi v tom, že otázka Tibetu by neměla být tou hlavní ve vztazích Peking–Praha. Tato selektivní "lidskoprávní" diplomacie je pro pravicové vlády ostatně typická a škodí nejen nám, ale i zemím, se kterými bychom mohli mít výhodné pragmatické nepředsudečné zahraniční vztahy.

pudlikmaxik

slyšel někdo o tom, že když tady byl u Havla tibetský Dalajláma, že mu prostě řekl, že on je MARXISTA  a Havlovi spadly koutky u úst ?

Vladimír Štingl

Pane Kosino, dobrý večer. Perfektní informace, fakta a popis historického, společenskopolitického vývoje, který dá základní přehled. I z chabých info - objektivních - o Tibetu jsem již dřívě měl jasno. Pár zoufalců se domnívá, že lze změnit nezměnitelné a asi by vidělo Tibet nejraději jako výspu pravdoláskařů v Číně. Info bezchybná, jako vždy. Dík. Zdravím Vás.

Pane Novotný, to nemá chybu. Velice jste mě pobavil elementárně jednoduchým vyjádřením názoru, s kterým naprosto souhlasím. Zdravím i Vás.

novotny

Je to vlastně dráždění chřestýše bosou nohou. Vlajkonoši by měli mít aspoň základní znalosti a zbytečně neprovokovat.
Zajímavé by bylo vyčíslení ekonomických ztrát našich firem, které byly způsobeny teploušskými vztahy našeho sametového exprezidenta s jakýmsi prdlým mnichem z Tibetu.